måndag 27 maj 2024

Måndagsselfie

En skön morgon att cykla hem i , genom kyrkogården, där rhododendronbuskar blommar för fullt.
Efter några timmars sömn så blev det en kortare jogging/powerwalk ner vid Brunnsviken, där folk låg och njöt av sol och värme, ljuvligt!

Klimakteriehäxans selfie tar idag upp sömnen.

1. Pyjamas, nattlinne eller naken?

I bara mässingen blir det sommartid, på vintern blir det pyjamas.

2. Lämplig temperatur i sovrummet för att du ska sova gott? 

Precis som Klimakteriehäxan så vill jag ha svalt i sovrummet, inte för kallt och inte för varmt.

3. Hur mörkt ska du ha det?

Väldigt mörkt, jobbar ju natt, och då är det viktigt att det inte är ljust i sovrummet när jag ska sova på dagtid. Så det är både persienner och en mörk rullgardin i sovrummet.

4. Hur många kuddar har du i din säng?

Två, men en åker bort när jag ska sova.

5. Hur många timmar sover du per natt, ungefär?

Runt 9 timmar gillar jag att sova, men som ni vet blir det ibland väldigt korta nätter för mej, eller dagar då jag sover för lite.

6. Sover du i ett sträck eller vaknar du och somnar sedan om? 

Ibland sover jag i ett sträck, och ibland vaknar jag och i bästa fall somnar om.

7. Drömmer du?

Ja, men glömmer snabbt bort drömmarna...

I morgon bitti har jag fått en tid hos sjukgymnasten, så då gäller det att vakna i tid...
 

9 kommentarer:

znogge sa...

Här är det nattlinne och svalt i rummet som gäller året rund. Kortärmat dock. Sover väl sisådär men det är som det är.
Hoppas det går bra hos sjukgymnasten i morgon.
Kram och god kväll!

Hanneles bokparadis sa...

inga gardiner och persienner, gillar vakna i dagsljus, speciellt denna årstid, kul när man minns drömmarna.

BP sa...

Det du skriver att det ska vara väldigt mörkt i ditt sovrum när du sover på dagarna har jag ofta tänkt på. Inte bara att det ska vara mörkt utan också hur en nattarbetande person som du reagerar på alla oljud som ju har en tendens att dyka upp efter klockan 7 på morgonen. Allt från gräsklippning till sophämtning, borrning med mera, med mera. Det kan inte vara lätt att få nio timmars sömn under en dag...

Men vänta bara, när du blir pensionär ger det sig, jag lovar;-)

Det var snabba ryck med tiden hos sjukgymnasten. Håller tummarna!

Ditte sa...

Ja, att vara ute och cykla i denna arla morgonstund nu när det är så vackert är ju en njutning. Hoppas natten var ok.
Kul att läsa dina svar till veckans selfie. Känner igen mig i princip i alla dina svar.
Lycka till hos sjukgymnasten och att du vaknar i tid.
Kram!

Klimakteriehäxan sa...

Ibland tror jag att man ska vara glad att inte minnas sina drömmar, men ibland kan det förmodligen vara en förlust också ... men jag minns inte mina särskilt ofta.
Härligt att du är med i SELFIE-gänget!

Anki sa...

Jag vill ha svalt i rummet och gillar att sova med ett öppet fönster (ja, inte när det är för kallt ute)
Hoppas det går bra hos sjukgymnasten idag.
Kram

Guldkryckan sa...

Är ju svårt med sömnen med de arbetstiderna, tur det väl oftast fungerar iallafall.
Det där med ljuset kan ju ställa till det lite, fint att man kan lösa det på bästa sätt.

Tillönskar dig en fin afton nu.

Paula sa...

Hej pigga du! Förstår att sömnen ibland blir lidande för nattarbetare även om du har vanan inne. Undrar hur det blir för dig när du slutar jobba? Om du kan bli normal människa igen, hihi
Jag skulle gärna vilja minnas mina drömmar, men de är för flyktiga.
Kramen

Carita Liljendahl sa...

Runt nio timmar, där svarade vi lika :)
Så fantastiskt fint allt blommar och grönskar nu.