söndag 11 oktober 2020

Skyltsöndag

Så var det dags för BP:s skyltsöndag igen, och jag börjar med en skylt från Cliff Barnes i onsdags, såg dock inte till någon pall, hihi!
I Nusnäs finns mer än dalahästar...
I Mora finns såklart en staty av en Vasaloppsåkare.
...och Mora-Nisses torg.
I Hökberg var pumpen avstängd.
Flera skyltar fanns det.
..och se vad jag hittade på min blogg från ett tidigare inlägg, jo sprattelgumman som jag fick av Siw Malmqvist 1967!
På Green Hotel fanns en del skyltar.
så kan man göra ja!
Vi hittade den lustiga telefonkiosken i Tällberg, som numera är ett museum med gamla telefoner!

Bagarstugan igen...


Så är vi i Sundborn och Carl Larsson gården....
..och den berömda skylten ovanför ingången : War Välkommen kära du, till Carl Larsson och hans fru.
De fyra äldsta barnen Suzanne ,Ulf, Pontus och Lisbeth.
Jag kunde inte låta bli, så jag köpte den nya utgåvan av hans självbiografi som är omgjord och lättare att läsa med ett mer modernt språk, har börjat på den, och den är så spännande att läsa!
De två nya dalahästarna, har lovat min syster att köpa en åt henne, så därför blev det två. Siljan i bakgrunden.
Vi lämnade ett regnigt Tällberg idag och åkte hemåt igen.
Tog vägen över Leksand, där jag hann få med denna utsmyckning vid en rondell.
Bilderna kommer inte i ordning ser jag nu, detta hus ligger i Plintsberg, Tällberg. Vi ville visa våra killar var vi bodde när vi var här med dem 1996, för att lära dem åka slalom i Rättviksbacken. Huset ( eller husen, det är flera) tillhör en av makens kompisar,  han tillbringade mycket tid här när han var barn tillsammans med sin kompis och hans föräldrar. Vi fick låna det över några dagar när barnen var små. Roliga minnen, men killarna minns inget alls, inte så konstigt, de var 4 och 6 år gamla, eller skulle fylla det detta år.

Nu är vi hemma igen, och jag är fylld med lycka och tacksamhet att  jag fått vara tillsammans med hela familjen i några dagar.

Orsakullan undrar idag : 11. Berätta om en bok du läst…lustigt att jag just idag börjat läsa på en ny bok i bilen hem från Tällberg, får lägga ut texten på baksidan av boken...kanske blir du också intresserad av att läsa den?




 

10 kommentarer:

BP sa...

Vilken Skyltsöndag! Och du portionerade inte ens ut skyltskörden utan dela med dig direkt med alla skyltar på en gång! Det tackar jag för, för det var en fröjd att "bläddra" genom ditt inlägg.
Det går ju knappast att välja en favorit här, alla var ju superbra. Men lite extra gillar jag den utsmyckade Telefonkiosken, en toppen idé! Å vilket minne med sprattelgumman som du fick av Siw Malmqvist. Hoppas du har sparat den.
Ett helt suveränt skyltinlägg! Tusen tack för det och länken.

PS. Du kom ju hem till strålande sol här i nollåttaland. Bra tajming där:-) DS.

Åke sa...

Det är otroligt vackert runt Siljan, jag brukar åka bagge vägarna ner då jag ska till Torsby (Värmland) Man undrar hur många medaljer Mora-Nisse la beslag på... Fina skyltar du bjuder på från Dalarna.

Paula sa...

Så vacker nya dalahästen är, och vilket kanonfoto! Mera dalskt kan det nog inte bli! Och visst finns det mycket skyltar i turisttäta Rättvik. Och kurbitsen lever, i alla utsmyckningar, I love it!
Hos oss heter det Bakarstuga, en stuga där man bakar, likadant heter det handverk och inte hantverk, haha, vi är visst lite egna här i Säfsen...
Underbara skyltar som värmer mitt finska dalkulla-hjärta!
Kram

Anki sa...

Det var då en riktig Skyltsöndag! Såå många bra skyltar! Dalahästarna är såå fina! Jag tillbringade många skollov i Dalarna och har många minnen.
Ha nu en bra ny vecka!
Kram

Tove Olberg sa...

Wow vilket skyltkalas! Hela vägen, alla!
Den nya utgåvan av Jag var ett fint tips att få :-)
Ha en fin måndag!
Kram

tanthuset.blogg.se sa...

Jag vill jättegärna läsa den boken! Intressant måste jag säga, sen vill jag tacka dig för en fin rundtur med många härliga skyltar. Dalarna är ett vackert och speciellt landskap!
Hoppas du får en bra vecka nu, kram på're

Ama de casa sa...

WOW!!! Vilken riktig skyltbombning av läckra skyltar, åsså en nostalgihistoria till det - ett toppeninlägg!

Välkomna hem igen :-)

znogge sa...

Vilka härliga bilder och vilken fin skyltning! Ni har verkligen haft fina dagar i dalarna.

Kram

Ditte sa...

Vilka underbara skyltar! Så roligt att hänga med på resan även via skyltarna. En fin rundtur. Förstår att ni haft fina dagar och att du är både tacksam och nöjd. Allt verkar ha varit så lyckat.
Välkommen hem!
Kram

Guldkryckan sa...

Ja, varför göra något som man inte lika gärna kan göra i övermorgon?
Helt i min smak, åtminstone på fredagar, söndagar är ändå så tråkiga ;)
-96 ja...i min hjärna närmast pannan så känns det som igår men lite närmare mitten av min arma hjärna inser jag ju att det är 24 år sedan....oj oj va tiden går, förstår att de inte minns så mycket från den åldern....tur att man själv minns iallafall ;)

Ha en underbar söndagskväll nu.