onsdag 8 juni 2022

Back on track och selfie nr 23

Jodå, mitt skåp fanns kvar och nyckeln passade i låset igår kväll när jag kom till jobbet. Kom in i garaget med bilen också med mitt nya tjänstekort som jag ju fixade tidigare i våras, skönt!
 
Åkte in lite tidigare för att gå förbi förlossningen och hälsa på mina nattkollegor som droppade in på kvällen, så många varma kramar jag fick! Sen var det dags att ta sig till den nya eftervårdsavdelningen och få lite introduktion. Är så tacksam för att jag "tjatade " till mej denna natt, hann ju med att bli visad runt på den stora avdelningen och bl.a gå igenom barnbordet dit vi går med akut dåliga barn och larma barnläkare, det var lite annorlunda att få igång syrgasen  bl.a. Hörseln då, jovisst hör jag mycket bättre, och även larmen, men om flera pratar samtidigt så är det svårare att höra när det larmar på rummen, så jag hoppas att jag kan få tillbaka min telefon som vibrerade när det larmade på rummen. Skönt var också att gå hem vid 02 i natt, jag blev ju lite trött i huvudet efter all koncentration, det blir nog bra att börja jobba bara 40% initialt! Men det känns så bra att vara tillbaka på jobbet!

Nu till säsongens sista "Selfie"(nr 23) som Mrs Calloway på bloggen "A room of my own" håller i, där svaret ska börja med sista bokstaven i svaret på tidigare fråga! Tack för säsongens sista selfie Mrs Calloway!

1. Bästa badet?

Jacuzzi ( saknar ett badkar här hemma!)

2. Bästa utflyktsmålet?

I sommar går jag gärna till HagaparkeN.

3. Bästa picknickorgen?

Något gott som chark, ostar och bubbeL. 

4. Bästa utomhusläsningsplatsen? 

Längtar till hängmattaN  ( på landet)



5. Bästa musiken en sommarkväll? 

Något med Evert TaubE

KOM I MIN FAMN SONGTEXT

Kom i min famn och låt oss dansa
Här en vals min Rosmari
Natten är ljuv, le blott och dansa!
Lekfullt och lätt du svävar
än som fjäril väckt av sommarvind
än som den skygga hind
Stödd mot min arm, du böjer nätt ditt huvud
Och ditt gyllene hår
Lyser av ungdom och doftar vår
Tvekande ler du åt de bevekande tonerna
Lätt och lekande valsen gar


Fönstrena öppnas mot sommarnatten
Blommorna dofta och fjärdens vatten
Speglar den stigande månen
Som röd över Ingaröskogen står Vinden har somnat i båtarnas segel
Ut över Baggensfjärdens spegel tonerna ila
Måsarna vila tysta i månens ljus

Vad vore livet, Rosmari, förutan sång och dans?
I sommarnattsskymningen ljuvlig och sval
I toner som locka förföriskt till bal
I dans, i dans vi glömma tid och rum!
Kom, låt oss fara i blomdoft
Ljus och toner hän till drömmars land

6. Bäst på grillen?

EntrecotE ( fast vi grillar mest kycklingfilé!)

7. Bästa sommarmotionen?

Edsbergs slottspark och jympa med F&S.

8. Bästa huvudbonaden på sommaren?

SolhatT.

9. Bästa sommarväskan?

Till stranden blir det kylväskaN.

10. Bästa sommarsällskapet? 

Närmaste familjen ( och våra vänner i Rörvik!)

11. Bästa sommarfågeln? 

NäktergaleN.

12. Bästa sommarfrukten/grönsaken/bäret?

Något som aldrig är fel på sommaren är Jordgubbar!

Orsakullan undrar idag : 

  1. Världshavens dag, tar du hand om havet?
  2. Jag skräpar inte ner i havet i alla fall!




11 kommentarer:

znogge sa...

Så bra att du fick en introduktionsnatt för det var ju ett tag sedan du jobbade. Bra att hörseln fungerade hyfsat men kanske kan den vibrerande telefonen vara ett bra komplement ändå.

Snyggt löst fläta även denna gång. Det finns mycket gott som kan hamna på grillen. Jag tycker om kyckling medan Husse föredrar nötkött så man får kompromissa.

Kram och god kväll!

Geddfish ♥ sa...

Självklart skulle du ha en introduktion! Och sen en halvtidssjukskrivning!
Så fint att det funkade nu.
Din fläta var genomtänkt och god. Näktergalen har vi tillsammans. Den är oslagbar.
Kram!

femfemman sa...

Så gott att det känns bra att vara tillbaka igen. Ett underbart ansvarsfullt jobb du har!
Bubbel är inte att tänka på som utflyktsmål här på landet. Det behövs lite rejälare mat.Och vi har ju oftast bilen med oss...
Näktergalen... Har hört på Öland... men inte här hemma.... Jordgubbar funkar alltid! Kram

Äventyret framtiden sa...

Toppen att du är tillbaka på jobbet igen. Du ser ut att trivas som fisken i vattnet.
Jordgubbar, de söta mogna är sommar när den är som allra bäst.
En fin Selfie fick du ihop igen. Nu semester från den har jag förstått!
Kram

Ditte sa...

God sen kväll!
Så roligt att det kändes ok att börja jobba. Och jag kan tycka att du inte ens skulle behöva tjata dig till att gå dubbelt. Pust:

Roligt att läsa din selfie som andades sommar och vi hade många liknande svar; Taube, picnick, näktergal, hatt (med brätten) och sommarsällskapet.
En hel del. Hade gärna tagit hängmatta men min rygg kan inte och bokstäverna passade inte.
Kram!

Anna i Portugal sa...

Vad skönt att det kändes bra att vara tillbaka på jobbet! Evert Taube, solhatt, näktergal och jordgubbar förknippar jag verkligen med sommaren.

Ama de casa sa...

Vad skönt att introduktionen gick så bra! Smart av dig att se till att det blev en sån och att den inte varade hela natten.

Ha en finfin dag!

Annika sa...

Ja, hurra för att det gick bra denna första natt.
SKÖNT att kunna lämna klockan 2.
Hoppas nu att det ska gå bra med hörsel och allt annat framöver. Antar att det kommer att kännas bättre det med med tiden.

Kom i min Famn är den finaste Taubevals som finns, tycker jag.
SÅ roligt att du har just den som text.
Det är inte så många som kan den heller så där rakt av, och en är ju inte helt lättsjungen. MEN det är den vackraste av alla Taubes sommarvalser.
Älskar även Serenaden i Prästgatan så otroligt mycket.

KUL att läsa dina sommarselfie.

Kramar!

BP sa...

Härligt att se dig i din "arbetsuniform" igen. Det var då en riktig selfie:-)
Så kul att din hörsel är såpass bra vid det här laget. Inte dumt alls att kunna gå hem klockan 02! Det är ju nästan tiden då du brukar lägga sig, nattuggla som du är;-)

Entrecôte är vi helt överens om. Jacuzzi har vi haft ett antal gånger när vi hyrt lägenhet. Inte en enda gång att vi vågat använder den...
Å jordgubbar är en fast beståndsdel av sommaren enligt mig:-)

Paula Merio sa...

Här sitter jag i nattpajtun och äter säsongens första svenska jordgubbar! Helt naturella som jag vill ha dem, mums! Kul att det trots lite pirr känns bra att komma igång på jobbet igen! Jag har inte badat i jacuzzi många gånger i livet, däremot badtunnor utomhus(rekommenderas!)
Kram från pörtet

Mrs Calloway sa...

så härligt att du börjat arbeta igen. och så klokt att du tjatade dig till en introduktion. hängmatta är härligt, men där är för det mesta upptaget. så bra att ha F&S i närheten på sommaren. Taubes texter är fina. sommaren är till för att umgås med familjen, tycker jag. näktergalen är underbar att lyssna på. och vad gjorde en utan jordgubbar på sommaren? hoppas att du får en fin sommar på alla sätt!