lördag 18 juni 2022

Hemresa och fem en fredag på en lördag

Jomen så klart BP, så köpte jag den fantastisk vackra ( och dyra) Sälenhästen i Nusnäs till min samling. Ännu en fin dalahäst köpte jag, men den är liite hemlig ännu, så jag väntar lite med att lägga ut den på bild, men den kommer!

Nu kommer lite fler bilder från vår lilla roadtrip i Dalarna, idag har vi redan åkt hem igen. Vi bokade denna resa med lite kort varsel, och det var svårt med hotellrum då det var fullbokat på flera ställen, därför åkte vi upp redan på torsdagen, och hem idag lördag. Vi trivs bra på Klockargården, och njöt av ett lyxigt rum med jacuzzi som jag minsann utnyttjade båda dagarna! Här är promenadvägen från vårt rum till huvudbyggnaden...
Utsikten över Siljan tröttnar jag aldrig på.
Gillar att de har gustafskorv på frukostbuffén!
Fin miljö i huvudbyggnaden...
I detta lilla hus fanns vårt rum...
Små butiker med diverse saker finns på området, här är det Erkers Marie Perssons butik som jag inte kan går in i utan att köpa något, så jag lät bli att gå in där denna gång!
Fina syrenträd...
Så tillbaka till dalahästfabriken i Nusnäs...
En och annan tupp fanns också...
Vår fina hyrbil, en hybrid, som vi tog oss runt i.
Uppe i Sälen såg det ut som det låg snö kvar i backarna.




Mjukglass gillar jag, det ska vara med vaniljsmak och inte strössel. Här ett stopp i den berömda orten Vansbro, ja ni vet väl vem som är uppvuxen här?

Passerade Leksand ännu en gång, och den fina rondellen i staden byn.
På vår väg hem idag åkte vi genom min barndomsstad Falun, tyvärr jobbar min bror denna helg, så det blev inget besök hos honom. Däremot var vi till Skogsskyrkogården och tittade till min mamma och pappas grav.
Planterade kärleksört på graven för flera år sedan, och de växer och frodas fint, blommar väldigt sent i augusti, september.
Stannade till i byhålan Hofors på vår väg hem, där jag tillbringade mina tonår, med blandade minnen, och visst känner jag igen mej.
I detta höghus som syns i bakgrunden , där bodde jag med min familj. Det var så lustigt minns jag att när folk frågade vart jag bodde så sa jag "höghusen", för det var de enda höghusen i byn, haha! Minns att jag inte ville flytta från Falun till Hofors som 13-åring, men det som drog var ju att jag fick eget rum, med heltäckningsmatta!
I Gävle Bro stannade vi för en god räkmacka, och jag blir påmind om våra årliga resor till Järvsö ,då vi alltid stannar där för en fika på vår väg upp.

Nu är vi hemma igen, och jag kan ta tag i Elisamatildas "fem en fredag" på en lördag igen!  Temat är : "Antingen eller"
1. Äter du hellre pinnglass eller mjukglass?

Lustigt nog så har jag ju med en bild på mej med en mjukglass i detta inlägg, så där har ni svaret, mjukglass gillar jag!

2. Väljer du en fysisk bok eller ljudbok?

Egentligen gillar jag nog bäst en fysisk bok, men nu jobbar jag hårt med mitt nya ci-implantat, och då är det talböcker med text som gäller.

3. Vara för kall på vintern eller för varm på sommaren?

Älskar ju värme, men att vara för varm på sommaren är faktiskt olidligt, minns så väl sommaren 2018 då jag faktiskt sov  på balkongen ett par nätter pga värmen. Så hellre för kall på vintern...där får man klä på sig mera och hoppa runt för att hålla värmen...

4. Bada i pool eller hänga på strand?

En pool vid medelhavet är oftast aldrig fel, om den är varm, tillräckligt stor och fräsch och gärna ganska tom på folk! Hänga på strand gillar jag också, fast jag kanske inte alltid badar, mysigast på vår lilla strand på landet. Så här svarar jag både och!

5. Vakna till solsken eller somna till regn?

Hm, somna till regn är ju mysigt på sommaren, på landet smattrar det rejält på plåttaket. Men nog vill jag hellre vakna till solsken! 











 

12 kommentarer:

BP sa...

Hahaha! Jag borde ju ha vetat bättre, eller rättare sagt jag borde ha känt dig bättre. Klart du köpte den gröna dalahästen, för har man en samling så... Lite nytänk där med en grön dalahäst - hahaha;-)
Sedan var jag aningen chockad när jag såg Volvon. Blev genast lugnare när jag läste att det var en hyrbil. Å din mans shorts matchade färgen perfekt.
Vilket härligt väder ni hade under hela "minisemestern". Perfekt tajming alltså.
Har varit i Hofors en gång på tjänsteresa, och det har jag ju berättat. Å precis som du beskriver var du bodde då så beskriver jag mitt bostadsområde innan folk undrar "i bananhusen". Inga missförstånd där inte;-)

Så mycket ni hann med under er roadtrip. Å dina svar på "Fem en fredag" var inte otippade om man säger så;-)

Ama de casa sa...

Vilken härlig vistelse ni har haft och vilka mysiga gamla minnen också :-) Och du, du gjorde heeelt rätt som slog till på den gröna dalahästen!!!
Kram

femfemman sa...

Ovanlig liten häst! Klart man samlar på dalahästar när man är dalkulla. Vet inte var får enda Nusnäshäst tagit vägen. Kan ha hamnat hos Ava i Malmö. Hon blev så förtjust i den en gång då hon var hos mormorboch morfar.
En kort resa kan vara nog så trevlig. Gissar att ni kör till Siljansbygden på 3-4 timmar... Gör oss tar det 6-7 ...
Åt årets mjukglass i veckan. Med nötströssel.
Pool går absolut inte upp mot sjö och hav, men är bra att simma i.
Ser fram emot årets första bad. Ha det fint! Kram

Anna i Portugal sa...

En trevlig helgutflykt med sköna stopp utmed vägen! Älskar också mjukglass, har faktiskt bara sett det en gång här i PT och då köpte jag, men det var något helt annat än vad vi är vana vid. Och inte särskilt gott...

Geddfish ♥ sa...

Sedär, det blev den snygga gröna dalahästen! Jag trodde den var större men det är ju perfekt.
Härligt med minisemester.
Kram!

Znogge sa...

Så härliga bilder från er resa och bra bodde ni verkligen. Jag tycker den gröna dalahästen är så fin så det var ett bra köp minst sagt!

Kram och välkomna hem!

Ditte sa...

Vilken trevlig tur! Och Dalarna är ju så fint. Ja, det mesta i Sverige är ju det och inte minst denna årstid.
Har förstått att det är knepigt med boenden nu men fint att ni lyckades.Och att bo "bra" tycker jag också är viktigt. Klockargården har ju en hel del olika varianter att välja på. Och ni är ju "stamgäster" här.
Roligt med er rundresa och givetvis fint med ett stopp i Nusnäs. Roligt att du köpte den gröna dalahästen. Jättefin! Säkert kommer den att trivas med de övriga i samlingarna.
Tack för resan och de fina bilderna.
kram

Äventyret framtiden sa...

Japp, så bra att du köpte den gröna och sköna. Den är ju så fin!
Så härligt ni bodde och levde där uppe i Dalarna! En fin bygd, har varit där några gånger och alltid tyckt om allting.

Fina bilder allihopa och visst är det väl Björn Skifs som kommer från Vansbro?

Allt gott-kram!

Guldkryckan sa...

Mjukglass är ju änna "grejen". ;)
Enorma dalahästar där i fabriken, en svensk klenod kan man nog kalla det, fina.
Kul att se hur du bodde som barn, höghus är ju väldigt individuellt vad man anser vara höghus, tycker nog det är godkänt att använda det ordet.

Räkmacka är ju bara sååå gott.

Ha det bäst nu.

Mrs Calloway sa...

härlig semestertripp! fina bilder. kärleksört på graven var en bra idé. vi har i trädgården och de är så tacksamma. dalahästen är ju jättefin. och räksmörgåsen får snålvattnet att rinna

Janerik Sundh sa...

Jag lovade att jag skulle träna lite till på ljudböcker. Jag har försökt tidigare men det har alltid slutat med att jag somnat. Idag provade jag igen och nu satt jag ute på balkongen. Somnade inte, men tappade koncentrationen, kom på mig själv att tänka på helt andra saker utan att höra vad hin läste i hörlurarna.
Jag är säker på att det går bättre för dig.

Fina bilder du publicerar, det är roligt att ”följa med” på dina utflykter. Ha en skön vecka!

Paula Merio sa...

Nämen, jag kände inte till att du bott i Hofors! Jag var i den "hålan" på vägen hem från Frösön. Första och kanske sista besöket...inget fel på den hålan, likadan som alla andra små orter i Dalarna. Tåget jag skulle ta från Gävle till Falun var förstås inställt så jag åkte via Hofors med buss, en liten tripp på 2½ timme (med bil en knapp timmes resa). Självklart lockade ett eget rum, något jag inte kan skryta med att ha haft i min barndom. Det var mig en ståtlig tupp förresten, o hästen du köpte, den gröna med hjortron på, den var superläcker
Kramen