måndag 20 juni 2022

Glad måndag


 Hela förra veckan försökte jag kontakta min handläggare på försäkringskassan angående min halvtidssjukskrivning, men hon har varit omöjlig att få tag på, och jag har lämnat meddelanden. Idag var sista dagen för att avgöra vilken sjukpenning jag kan få. Lite nervöst har det varit, för jag vet att de ju gärna vill att man ,som ni ser i brevet, arbetar färre timmar varje dag så man hinner återhämta sig. Men jag som arbetar natt kan inte gå hem mitt i natten av många anledningar, slimmad personal är en anledning, ingen som kan ta över mina patienter, och hur ska jag komma hem mitt i natten ( om jag inte har bil eller cykel). Dagtid är inte bra heller för mej, mer personal på avdelningen, annan akustik och arbetsuppgifter, utskrivningar mm. Så jag har lagt ett schema där jag jobbar ungefär 1 natt/veckan, men då blir det full tid ,dvs drygt 10 timmar per natt...
...som ni ser fick jag äntligen tag på min handläggare, och de kan göra undantag från sina regler, så jag får ersättning halvtid från försäkringskassan, en nöjd Susjos som här gör sig redo för en promenad efter att de slutat regna ( kom bara några droppar idag ) . En glad måndag med andra ord, Caritas tema.
Till och med solen sken på min väg idag...
Så vackert ute nu...
De två hästarna som står nära Haga Slott var riktigt nära mej idag, jag kunde ha klappat den, men det vågar jag inte!

Orsakullans fråga idag : 

  1. Solrosor förknippar jag med…
  2. ...Sommar!









9 kommentarer:

femfemman sa...

Solrosor! Vackert! Våra växer så det knakar...I rabatten bakom garaget.
Härligt när det fixar sig bra! Och en fin promenad fick du!
En glad måndag!!Önskar dej en fortsatt sådan! Kram

Äventyret framtiden sa...

Grattis till att du äntligen fick kontakt! Det tar på när man inte vet hur landet ligger till men nu blev det ju toppenbra för din del så jag förstår mycket väl att det blev en Glad Måndag!
Solrosor passar bra in en dag som denna, solen skiner då!
Kram

BP sa...

Stort GRATTIS! Kul att även Försäkringskassan kan vara flexibel och komma fram till en lösning som passar dig bäst. Kul att du skriver om det, för i vanliga fall hör man ju bara negativa saker om just Försäkringskassan
Så verkligen en anledning att vara riktigt glad.

PS. Vi fick tre korta men rejäla regnskurar. Nu skiner solen från en klarblå himmel:-) DS.

Ditte sa...

Skönt att du äntligen fick tag på din handläggare och kunde få godkänt det som behöves.
Bra att det fanns flexibilitet.
Förstår att du sedan studsade ut i den fina sommaren.
Ha det gott och jag gläds så med dig.
Kram

Carita Liljendahl sa...

Glad måndag min vän!
Men visst är det ju ändå ett helsike att vi ska behöva slita så hårt...
Jo, jag vet - under krigstider i Finland gjorde mina mor- och farföräldrar det, men idag jobbar vi på ett annat sätt, vid datorn t.ex. så att vi inte hinner återhämta oss. Känner igen mig 😢

znogge sa...

Så bra att det löste sig för din del. Det vanliga är ju att man arbetar ett par timmar bara men även försäkringskassan måste inse att det inte fungerar likadant inom alla yrken och på alla arbetsplatser.

Kram och god kväll!

Ama de casa sa...

Vad skönt att dom kan vara lite flexibla och inte så stelbenta när det kommer till reglerna. Men det var dåligt att vara så sent ute med beskedet...
Nästa gång får du ta med dig morötter till hästarna. Att ge bort såna till hästar är ett bra användningsområde för dom orangea otäckingarna trots allt :-D

Anna i Portugal sa...

Vilken överraskning att de gjorde undantag, har fått känslan att de är väldigt stelbenta annars .Glad för dig! Och förstår att det blir en bra lösning för dig. Solrosor älskar jag, som du nog sett på min blogg, Just nu hänger blommorna med sina huvuden på de stora medan de små skiner fint i rött.

Susanne sa...

Skönt att det ordnade sig. Höll nästan på att sätta kaffet i halsen när du skrev att dom är flexibla... Det finns hopp med andra ord :)
Trodde inte det fanns den typen av tänkande på den instansen så det var ett steg i rätt riktning.
Ja solrosor är verkligen SOMMAR!!
Allt gott önskar jag dig <3