onsdag 21 december 2022

Vintersolståndet


 Så vänder det äntligen, vintersolståndet idag ,och vi går mot ljusare tider! Fotot är dock från Luciadagen, då jag såg solen. Efter två nattpass så har jag inte sett mycket ljus, det är mörkt när jag lägger mej på morgonen och det är mörkt när jag vaknar.  Men nu har jag lite ledighet framför mej, och hoppas få se solen !

Orsakullan undrar : 

  1. Skumtomtens dag, vad tycker du om skumtomtar.
  2. Inget jag köper, men min man är väldigt förtjust i dem! ( då kan jag faktiskt smaka en och annan, haha! )


9 kommentarer:

BP sa...

Tänkte också på vintersolståndet idag. Drog en lättnadens suck att vi äntligen går mot ljusare tider. Idag gick solen upp 08:44 och ner 14:47. Inte att man såg solen direkt, då man får tro väderappen;-)

Anonym sa...

Inte mycket till sol idag. "Skymning" hela dagen.
Gott att det vänder nu!
Maken köpte en låda skumtomtar...till mej... för en månad sedan. Har ätit en fjärdedel. Så den lär räcka länge. Årets smak, Colatomtar, de är rätt goda.
Ha det gott! Kram

Anonym sa...

Anonyma Anna-Lena

znogge sa...

Visst är det skönt att det går mot ljusare tider även om det tar ett tag innan vi märker någon större skillnad.
Skumtomtar är inte min grej heller men ändå finns det två påsar här hemma...

Kram och god kväll nu!

Äventyret framtiden sa...

Egentligen så går allting väldigt snabbt. Det är inte längesedan du låg på solstolen på sommarstället och njöt av sensommarens sol. Nu blir det snart dags igen, vips så...men innan dess så njut av ledigheten du har nu i jul!

Kram

Ditte sa...

Nu vänder det! Och skönt för dig med lite ledigt.
Vad gäller skumtomtar är det inga favoriter,
Varm kram på terrassen på Teneriffa och fprtfarande klockan 23, svensk tid , är det +22.
Varm kram

Anna i Portugal sa...

Skumtomtar är så vansinnigt goda! Vi har fått en påse i ett paket från Sverige så vi kan njuta lite här och där.

Anki sa...

Ja, nu vänder det mot ljusare tider! I alla fall vad som gäller att vi går mot en ny vår - tyvärr inte lika ljust om man ser till världsläget ...
Skumtomtar är inte min grej, men m jag blir bjuden kan jag nog ta en :)
Ha en fin torsdag!
Kram

Jossu sa...

Jag har räknat ner dagarna, nu vänder det äntligen. Hoppas du får en fin, solig ledighet. Och god jul!