torsdag 8 december 2022

Ingen tråktorsdag

Varm i hjärtat efter att ha spenderat eftermiddagen hemma hos Samuel och hans mamma. Det går så fort nu, han kryper, vill gärna gå med hjälp och sover äntligen bättre på nätterna! Han är ljuvlig! Ingen tråktorsdag idag alltså, och jag hann rulla och laga till ett kilo julköttbullar innan jag åkte dit.
 


Hemma hos Samuel har Nisse flyttat in bredvid TV:n!


På St Eriksplan var julgransförsäljningen i full gång i kylan...det doftade ljuvligt av granarna när jag gick förbi.
Passade på att klä vår bordsgran av plast ikväll, som dock inte doftar nånting!

Orsakullan undrar idag : 
  1. 8. Julbord är något som…
  2. ...jag gillar, även fast vi äter något liknande till påsk och midsommar. Det bästa är sill , lax och Janssons frestelse!


12 kommentarer:

femfemman sa...

Sill och lax är gott. Och pateer. Räcker så. Härligt med utvecklingen hos de små. Kram//Anna-Lena

BP sa...

Vilken rolig "julkalender" där bredvid tv:n. Har aldrig sett något sådant förut. Så charmigt och snyggt. Å din lilla bordsgran är också snygg. Du kan ju alltid köpa en "Wunderbaum" hos OKQ8, då får du doften på köpet;-)
Älskar julbord. En av få saker jag faktiskt saknar från när jag jobbade. Hörde dock att företaget den här julen bjuder på vegetarisk jullunch - suck!

Äventyret framtiden sa...

Jaha, det är hos Samuel tomten bor. Jättekul idé! Jag är som du, går an på fisksidan vad gäller julbord. Sen om jag orkar något efter det blir det skinka. Men sällan finns det plats för den bland all fisk.

Ha det gott-kram!

Annika sa...

Vd det ser viktigt ut på de bilder du visar från stan--ljuvligt!!
Förstår att det var sååå mysigt att spendera tid med Samuel.
Gillar din bordsgran.
Kram!

znogge sa...

Så mysig dag det blev och visst händer det mycket under det första året. Helt fantastiskt.
Julmat är inge för mig.
Så fin bordsgranen blev!

Kram

Ditte sa...

Förstår dig! Så mysigt att spendera eftermiddagen med Samuel och hans mamma . Och visst är det så att utvecklingen och framstegen nu går så snabbt att det nästan är svårt att hänga med.
Gott om granar och försäljare är det och många verkar köpa "levande" granar. Roligt.
Så fint du klätt er lilla gran.
Bra jobbat att ha rullat köttbullar, Men så är det klart.
Vad gäller julmat så smakar jag. Men tycker oftast det blir för fett och för mycket blandningar. Är ju ingen julmänniska. Inte vad gäller den s.k. julmaten heller.
Om jag blir bjuden på julmat hemma hos vänner, så visst äter jag gärna.
Men jag skulle aldrig numer komma på tanken att gå ut på restaurang och betala närmare 1000 kr för att äta "julbord".
Kram!


Orsakulla mamma vid 20 - Dalaliv, finporslin & pudelliv sa...

Ja nog är vi svenskar ganska roliga med traditioner maten återkommer men ändå känns den liksom "extra" på de olika högtiderna. Så söt gran!

Anna i Portugal sa...

Förstår det blev en härlig torsdag! Gillar skarpt deras juldekoration bredvid TVn, riktigt mysig. Hoppas din fredag blir lika bra!

Janerik Sundh sa...

Janssons frestelse, jag älskar Sten Bromans sågning av den rätten vilken härlig besserwisser han är.
https://youtu.be/9uH-0vlPy3I

Hanneles bokparadis sa...

ingen jul utan jansson, men barnen gillar inte

Paula sa...

Villken underbar dörr hem till Nisse tomten! Vad gulligt! Ja visst går det fort i den åldern, knappt man hinner med!Helst vill man ibland säga stopp och belägg, ta det lite lugnt! Sen brukar jag skratta åt att man så gärna vill att barnet ska lära sig krypa och gå och sen när det lärt sig det då önskar man att hen kunde vara stilla ens ett ögonblick...
Kram

KajsaLisa sa...

Atlasområdet, häftig miljö med höjdskillnader, fina bilder. Svårt att få till en tråkig Torsdag av det :)