fredag 15 september 2023

Fem en fredag

 

Ikväll var vi bjudna hem till Samuel med familj, Samuel som äntligen är frisk nu efter att ha varit sjuk i två veckor, så idag var det dags att börja om med inskolningen på förskolan igen!  Men jag är fortfarande förkyld , så det är säkrast att vi är hemma ikväll.

Går istället vidare till Elisamatildas Fem en fredag som idag har temat : Teamövning.

1. Vem av Astrid Lindgrens karaktärer är din favorit?

Det måste ju bli Pippi Långstrump, är ju liksom uppvuxen med Pippi, världens starkaste och roligaste och annorlunda tjej, man såg ju alla filmerna på TV, och bio?

2. Om du kunde åka tillbaka i tiden, var skulle du åka då?

Tillbaka till Falun och min barndom, få träffa mamma och pappa igen, sett till att få veta mer om deras uppväxt, och så skulle jag ha vågat räcka upp handen mer i skolan och inte varit så blyg.

3. Vilket var ditt första jobb?

Om vi pratar om efter gymnasiet så var det vårdbiträde på ålderdomshemmet i Hofors.

4. Om utomjordingar landade på jorden, vem skulle du rekommendera dem att prata med?

Ja, jösses, vem skulle det vara...kommer att tänka på Jan Eliasson, en gång FN:s vice generalsekreterare och han har också varit ordförande i SIPRI - Sthlms internationella fredsforskningsinstitut. Han har ett otroligt långt CV kan man läsa om på Wikipedia, men framför allt så verkar han vara en sympatisk person, som kan tala med utomjordingar!

5. Om du var tvungen att äta en krita, vilken färg skulle du välja?

Skulle inte vilja äta nån krita, men det blir väl en vit krita då. Fast favvofärgen är nog röd eller blå.

Nu har vi video-chattat med en blyg Samuel och ska trösta oss med Libapizza!

13 kommentarer:

BP sa...

Kul att Samuel äntligen är frisk igen. Mindre roligt att du inte är det. Kanske pizzan ser till att du tillfrisknar snabbare;-)
Valde också Pippi. Rollfiguren var ju min idol när jag var liten;-)
Att föreställa mig en blyg Susjos - nej, det går bara inte. Men sedan känner jag ju bara den vuxna Susjos, så...

Å japp vi valde samma färg på kritan;-)

Hoppas du är ledig under helgen. Så jag önskar dig en fin helg:-)

Hanneles bokparadis sa...

Jan Eliasson är en klok man.

Mrs Calloway sa...

förkylningar är tetiga i all sin enkelhet. hoppas du kryar på dig snart så du får träffa ditt lilla barnbarn igen. jag valde också vit krita. helst hade jag inte valt krita alls. Jan Eliasson uppfattar jag också som en klok och erfaren man.

Linköping sa...

Krya på dig det var en enveten förkylning du fått. Pizzan ser mycket god ut. Trevlig helg!

Ditte sa...

Så trist att du fortfarande är krasslig nu när Samuel är pigg- Krya på dig.
Kul att läsa dina svar. Och visst är ju Pippi en karaktär att älska.
Äta krita? Varför då! Skulle inte göra det. Men blått är en färg jag gillar.
Varm kram

Paula sa...

Jag förstår hur du tänker med att få träffa dina föräldrar igen. Den möjligheten slog mig inte ens så jag hamnade långt bort i vikingatiden. Jobbet jag tog upp var som femtonåring, jag sommarjobbade på bank efter första gymnasieåret och blev klar, slutade plugget, pam och bom. Ville komma hemifrån var nog främsta anledningen, o så blev det, flyttade ihop med dotterns pappa. Jag är urkass på Lindgrens sagofigurer, var nog bara Pippi som sjösatte sig i Helsingfors. Hoppas pizzan gav lite tröst, jag har varit på Dalarnas museum på folkdräktparad som självklart regnade bort!
Kram

znogge sa...

Så skönt att Samuel är frisk igen. Hoppas att inskolningen går bra nu. Nu har lilla S feber igen så det verkar gå i ett. Hoppas att du kryar på dig snabbt nu.

Pippi Långstrump är absolut min favorit!

Kram och god kväll!

Janerik Sundh sa...

Åka tillbaka till barndomen och ta reda på mera om föräldrarnas uppväxt. Jag har ofta stört mig på att jag inte frågade dem om både det ena och det andra medan de levde. Men jag är nog mer intresserad av hur de hade det som barn och ungdomar idag än jag var när de levde.

Jan Eliasson tycker jag var ett bra val.

Ha en skön helg!

Anna i Portugal sa...

Visst var det intressanta frågor den här veckan. Jag svarar imorgon. Libapizza har jag hört så mycket gott om. Tråkigt att ni får vänta lite till med att träffa Samuel, men det blir en glädjens dag när det blir av!

Guldkryckan sa...

Libapizza är ju gott det...mums.
Kul att grabben är återställd igen, inte roligt att vara sjuk när man är liten heller.

Finns väl mycket man skulle resa tillbaka och kika på då om man fick möjligheten.

Tillönskar dig ett fortsatt "krya på", snart är vi friska båda två.

Ha en fin Lördag.

femfemman sa...

Gott att lillkillen piggnat till. Hoppas att du snart också gör det. Vårdbiträde, det borde vi nog alla prövat på. Tyvärr har jag aldrig jobbat inom sjukvården. Jobbade i affär under många somrar.
Libapizza är superbra. Går snabbt och blir gott! Ha det fint! Kram

Carita Liljendahl sa...

Aaah, så god pizzan ser ut!
Vi hade svarat ganska lika på en del frågor. Det där med att få se pappa hade jag inte tänkt på... min mamma lever men pappa har varit borta sedan 1978. Å andra sidan, med att gå tillbaka till 1960-1970-talet som jag tänkte, hade jag ju fått se honom.

Kina sa...

Lite mer av Pippi tror jag många unga tjejer skulle behöva!
Visst skulle man vilja träffa sina föräldrar igen, nu när man vet vad man undrar över, samtidigt som man vet att man aldrig kommer att få svaren på de frågorna.
Jan Eliasson var ett bra val. Han verkar vara en så klok person, och faktiskt på alla de olika uppdrag han haft. Dessutom en riktigt snygg karl i mitt tycke!
Hoppas din helg varit bra trots att ni inte kom iväg till sonen.
Och krya på dig!