fredag 29 september 2023

Fredagsmys och fem en fredag

Nu när jag inte åker till F&S längre har jag blivit lite lat vad gäller träning. Men nu har jag hittat ett konto på instagram som heter "träna utan gym".

 Sagt och gjort, körde hennes magträning idag, med upprepning...är väldigt säker på att jag kommer att ha träningsvärk i morgon! 

Sen var det dags för ett restaurangbesök igen....åkte in till Södermalm och mötte upp barndomskompisen från Hofors! Så mysigt att ses! Denna gång på den grekiska restaurangen Esperia.
Jag åt en god lamm-souvlaki.
Min man ville också följa med, och vi fick en trevlig kväll på deras uteservering med värmelampor, som knappt behövdes! 
Lite Ouzo till kaffet och man var tillbaka i Grekland! Vi avslutade kvällen på en pub vid Mariatorget, och smidigt nog kom vår buss som går ända hem till Frösunda precis utanför puben, passade bra i regnet! En sån trevlig fredagkväll i stan vi fick!


Nu höll jag på att glömma Elisamatildas "fem en fredag "som idag har temat : karriär.

1. Vilket jobb passar för någon som är din motsats?

Hm, någon som inte tycker om att jobba med människor....vad kan det vara? Fröken Ur?

2. Vad är det längsta du varit på en arbetsplats?

Jag har faktiskt jobbat inom landstinget, numera heter det regionen, sen jag flyttade ner till Stockholm för 44 år sedan. Men på min nuvarande arbetsplats förlossningen/ BB har jag varit sen år 2000...

3. Finns det några stereotyper kopplat till ditt jobb/karriär?

Förstår inte riktigt frågan? Så det låter inte troligt inom mitt yrke...

4. Vilken film eller tv ger ett bra porträtt av ditt jobb?

Ett bra porträtt vet jag inte, men en viss igenkänning av mitt yrke är det ju i serien : " Barnmorskan i East End", eller "Call the Midwife" som den heter i original, älskar den serien!

5. Vilken har varit din drömkarriär?

Har drömt om lite olika yrken, från bibliotekarie till veterinär. Hade absolut inga drömmar om barnmorska! Men det blev ju bra i alla fall! 




13 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

finns väldigt mycket bra grejer som man kan göra utan gym, TRX-band har jag och gillar, lite annat smått också, sonen gav oss cykel skönt när det regnar, har gymkort också 🙂 East End är fin serie, mycket kvinnohistoria.

Anna i Portugal sa...

Jag drömde om att bli advokat, det är jag glad att jag inte blev :) Jag skulle inte klara av ditt jobb. Så kanske motsatsen är digital entreprenör.

Ditte sa...

Vad trevligt med träff och restaurangbesök på Söder.
Ja, vad gäller gym så undviker jag dessa. Räcker så bra att ha kroppen som motstånd. Har ett program som pappa utarbetade för länge sen; BRAK. Står för buk, rygg, armar och knän. Och det är övningar som de flesta på Sveriges regementen tagit sig an.
Om du vill ska jag ge dig programmet. Fungerar att göra både ute och inne och ger effekt. Vad gällde frågan här om karriär är den ju mångfacetterad så det var roligt att läsa dina svar.
Kram!

Mrs Calloway sa...

det ser både gott och trevligt ut. ett rörligt arbete med människor är optimalt. barnmorskeprogrammet brukar jag också se. kan tänka mig att det ganska realistiskt speglar en verklighet som fanns. veterinär och tandläkare skulle jag aldrig vilja bli

Kina sa...

Vad kul det är att träffa gamla vänner!Ni ser ut att ha det mysigt.

Fröken Ur! Vad roligt!:) Du är inte heller någon hoppjerka (som man sa förr). Jag har faktiskt varit anställd av kommunen större delen av mitt arbetsliv, men på olika förvaltningar och arbetsställen. Längst då, på behandlingshemmet. Varför byta om man trivs?
Jag tror att stereotypen för en barnmorska är en stor och manhaftig kvinna, som barskt säger åt den födande att inte pjåska sig! "Det här har kvinnor gjort i alla tider!" (fniss)
Ha en fin fortsättning på helgen!

Guldkryckan sa...

"Lamm-souvlaki" lät ju alldeles superbt, längesedan vi hade det här, mums. :)

Fröken UR?..haha...ja verkligen...stackars henne.

Ha en fin lördag nu.

Paula sa...

Du hade flera spännande yrken att välja på! Vet att min dotter ville bli barnmorska, hon blev barnskötare, och har inte jobbat en enda dag inom barnomsorgen! Bibliotekariejobbet har jag provat på när jag har arbetstränat i två olika perioder, absolut ett bra jobb, men ändå lite ensamt..fast jag jobbade ju på småfilialer. Veterinäryrket är wow, jag beundrar alla jag har kommit i kontakt med genom mina egna djur.
Får man någon guldklocka från Landstinget fortfarandee? I så fall står du ju snart på tur!
Vilken trevlig kväll med god mat ni fick, o Hoforstjejen gjorde Stockholm den äran.
Kram

BP sa...

En toppen utekväll med himla god mat ser det ut som - MUMS!!!
Tänkte direkt på "Call the Midwife" när jag började läsa dina svar. Tror att bara du som barnmorska kan stenhårt hänvisa till denna charmiga serie.
Vilket "spann" - bibliotekarie - veterinär - barnmorska. Ja dessa yrken har då ingenting med varandra att göra, även om dina kunskaper att förlösa barn kom väl till pass när du hjälpte Molly till liv:-)

Anonym sa...

Jajamen, efter 30 år i regionens tjänst blev jag bjuden på en helkväll i Stadshuset. Jag valde som gåva vinglas från Orrefors, 8 vittvinsglas, och rödvinsglas plus 8 seltzerglas!

Anonym sa...

Tänk att du minns att jag var med vid Mollys födelse! 😊

Anonym sa...

Du har rätt, tänkte inte på den stereotypen som barnmorska, barsk och äldre och absolut inte pjåskig! Kram Susjos

Anonym sa...

Ja! Det programmet som din pappa har tagit fram vill jag gärna prova! Kram Susjos

Janerik Sundh sa...

Åh, jag hade gärna hängt med till Esperia och ätit en lammsouvlaki. Jag gillar verkligen grekisk mat. Något år när vi var på DN-Galan så besökte vi en grekisk restaurang på Södermalm, kan ha varit Greken på hörnet, men jag är inte säker. Att de hade god mat, det minns jag.
Ha en skön helg!