fredag 8 september 2023

Räkfrossa och fem en fredag

Där ligger hon M/S Strömma Kanal, som skall ta oss ut i skärgården och vi ska få njuta av räkor i mängd!

...och vilken kväll vi fick!
Vi sa hejdå till Nybrokajen...
Ljuvliga Stockholm
Viking Glory, det nyaste fartyget för Viking Line,  gjorde sig redo för en kryssning...
..och visst fick vi räkor, så mycket vi ville, vi orkade inte ens äta upp den första skålen...det ser lite ut på bilden, men det var det absolut inte!
Tänker på bloggvännen Ditte när jag ser Nacka Strand och den häftiga statyn som sprutar vatten, där ligger nämligen Restaurang J som Ditte tipsade om, och vi har besökt, en mycket bra restaurang dit man kan ta SL-båten!
Vi såg den andra räkbåten Vindhem på vår väg...
..nu närmar vi oss Vaxholms Kastell, där vi kunde gå av för en kort bensträckare.
Sverige motade ryssen här på 1700-talet, och här visar min man hur starka svenskarna var! Redan på 1500-talet så motades dansken här också kan jag läsa på hemsidan nu!
Ännu en bild från Kastellet, där det nu också finns en Bed and Breakfast .
På vägen hem fanns det dessert för den som ville, äppelpaj med grädde...
På vår väg hem igen, ett upplyst Gröna Lund.
Tillbaka i stan, och väntar på en taxi hem i den sena kvällen framför Dramaten. Vi fick en fantastisk kväll på båten, en supertrevlig service, goda räkor med bröd och aioli, och ett fint väder!

Denna fredag hänger jag på "Fem en fredag" igen, Elisamatildas utmaning, temat idag är "Randomiserat"

1. Vad dagdrömmer du om?

Pensionen....

2. Har du något smeknamn?

I ungdomen var det såklart : Sussie
Numera hör jag ibland "Sus", men det är bara tjejerna i Järvsögänget som kallar mej det!

3. Om du kunde byta plats med någon under en vecka, vem skulle det vara?

Har ju varit ute och flugit lite nu, och blir så fascinerad av piloterna som kan flyga dessa enorma flygplan, så varför inte få vara pilot för en vecka!

4. Tror du på spöken?

Nej.

5. Vilken fråga ställer folk till dig som du ogillar?

Alla som tar fel på Melodifestivalen och Eurovision song contest ;-D











 

13 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Räkfrossa ute på vattnet tycker jag är trevligt, vi har varit iväg på det ett par gånger, såååå mysigt, för att inte tala om hur gott det är.

Tror jag står över att vara pilot en vecka, lyfta kan jag kanske men det är värre med landningen. ;)

Ha nu en fin helg.

Hanneles bokparadis sa...

Räkor och äppelpaj, vilken trevlig tur!

BP sa...

Oooops, förlåt då;-) Klart jag tagit fel mera än en gång och blandat ihop Melodifestivalen och ESC. För det är ju likadant, fast tvärtom då;-)

Er räkkväll var riktigt lyckad av dina bilder och din berättelse att döma. Bra idé av din man med andra ord:-)

Är väldigt impad över att du kan ta så fina nattbilder med din iPhone. De är ju knivskarpa och fina. Undrar vad det är för fel på min iPhone och min lilla Sonny. Eller så är det helt enkelt fel på mig;-)

PS. Tack för infon om kastellet. Har besökt kastellet några gånger, men aldrig forskat i historien... DS.

Ditte sa...

Vilken härlig kväll! Och det fina vädret gjorde ju sitt till. Visst är Stockholm och allt som erbjuds här "bara att tacka och ta emot" .
Fina bilder från er kväll.
Har varit på några liknande räkkryssningar, men nu var det ett par år sedan.
Trevligt att även gå iland på Kastellet. Har varit här några gånger och alltid lika kul. Ett stycke historia dessutom.

Intressant att läsa dina svar på frågorna. Och detta med att vara pilot skulle jag också gärna kunna tänka mig. Och även hjärnkirurg. (Gick ett par veckor på läkarutbildningen)

Kram

Geddfish ♥ sa...


Räkfrossa och äppelpaj, vilken kväll! Härliga bilder! Alltid kul med en båttur och jag har faktiskt varit på Vaxholm och kastellet en gång i tiden för 50 år sen typ.
Kram!

znogge sa...

Wow, vilken fin sensommarkväll ni fick! Bättre än så kunde det väl knappast bli.

Kram och sov gott!

BP sa...

Svar: Hahaha:-) Bra att jag har din förlåtelse. Å du har rätt! Det är endast tack vare - eller om det är på grund av - dig att jag börjat titta på den svenska Melodifestivalen och ESC. Nuförtiden vet jag ven Tusse och Theoz är. Måns och Loreen visste jag sedan tidigare - mycket tack vare dina referat:-)

Janerik Sundh sa...

Räkfrossa är gott. När jag var i Stockholm och jobbade så hände det vid några tillfällen att vi blev bjudna på båttur med mat efter jobbet. Det är fint att bo vid vattnet men Växjösjön är ju inget hav precis...
Ha en härlig helg!

Paula sa...

Vilken trevlig kväll ni fick! Vi valde i somras bort just räkkryssningen för jag ville hellre ha dagsljus och njuta av omgivningarna. Fast det ena hade inte behövt hindra det andra, det blev bara inte av. Ikväll tror jag det var de hade Pride-kryssning, vi har Pride-helg i stan och mycket annat också, Kyrkan ordnar en stor happening med Musse och Maxida bland annat och så har vi FMX cyklarnas uppvisning. Få se hur det blir med det, mina flickor har halsont.
Hur lång var er kryssning, i timmar räknat? här är den 3½ timme vilket jag tycker är i längsta laget trots trubadur...har ju lite svårt att sitta still, precis som småbarnen, haha
Tänk om dom ordnade en surströmmingskryssning, den skulle jag hakat på direkt!
Kram

Anki sa...

Räkfrossa en fin sensommarkväll är aldrig fel :) Fina bilder!
Kram

Susie på Stjärnarve... sa...

När jag var med i Sv.Bonsaiföreningen så bjöd vi in en bonsaiguru från England, Dan Barton, som bodde hos oss. Vi hade några fantastiska dagar och kvällar och bl.a. blev det en båttur med räkfrossa. Det Dan dock blev mest imponerad av var naturen när båten gjorde ett strandhugg någonstans på Värmdö var naturen.
Sen hade vi året efter årsmöte med utställning och inbjuden tysk guru i Göteborg och då skulle gänget där göra likadant, men vilken miss det blev. Dom färska räkorna räckte inte till alla - bl.a. undertecknad - utan frysta inhandlades av personalen och serverades på vägen hem...och detta i Göteborg av alla ställen!?
KRAM-Susie

Carita Liljendahl sa...

Så härligt att komma ut på vattnet och få äta gott!
Hmm - visst är det skillnad på Mello och ESC 😂
Och Sverige har motat Ryssland och Danmark, historian är intressant. Vi motade också Ryssland och blodigt värre var det. Nu håller dom på och härjar i Ukraina... kan inte riktigt förstå varför det landet inte vill ha fred. Ryssland är ju stort nog ändå. Skulle inte behöva ta nåt från mindre länder.

Kina sa...

Vilken härlig kväll ni hade! Det gäller att ta vara på dom här fina kvällarna som är nu. Din dröm har ju redan gått i uppfyllelse för mig. Men rackarna vad tiden går fort efter att man gått i pension!
Är jättedålig på det där med melodifestivalen. Tittar inte på annat än finalen då jag tycker att det blir otroligt tjatigt med alla deltävlingar. Men Eurovision är väl när alla länder är med?
Tevlig helg!