fredag 5 april 2024

Färgsprakande fem en fredag

Lillasysters färgsprakande fredag ,och jag bjuder på tuffa krokusar omgivna av snö idag!

 Elisamatildas fem en fredag handlar idag om minnen!

1. Vad kommer du ihåg hur man gör från ditt första jobb?

Jobbade på ålderdomshemmet i Hofors, och minns en hel del städning...

2. Vad kommer du ihåg från din första resa utomlands?

Åh, det var resan till Las Palmas på Gran Canaria  1979 , med mina tjejkompisar i februari månad, minns värmen som slog emot oss när vi gick ut från flygplanet och när jag såg den första palmen!

3. Vad kommer du ihåg från ditt första skolår?

När bokstäverna gick ihop och jag äntligen kunde läsa, vilken lycka!

4. Vad kommer du ihåg från när du flyttade hemifrån?

Den konstiga känslan när mamma och pappa sa hejdå och vände volvo amazonen hemåt igen, men jag var inte ensam i den 2-a hands hyreslägenheten vid Brommaplan, jag hade en kompis med mig, gudskelov!

5. Vilken kommer du ihåg var den första maträtten du kunde laga?

Troligen spagetti och köttfärssås!

13 kommentarer:

LillaSyster sa...

Tack för det fina spraket och kul att läsa dina svar =) Sitter på Tipsy B och är proppmätt. Ha en bra helg !

znogge sa...

Färgsprakande och fint vilket blir extra tydligt mot snön.
Kan tänka mig att det blev en del städande på första jobbet. Själv lärde jag mig att filea fisk på mitt första sommarjobb.

Önskar en fin fredagskväll nu!

Kram

BP sa...

Krokusar är luttrade, det syns;-)
Har förstått att städning även idag ingår i omsorgspersonalens arbetsuppgifter. Tvätt av kläder också... Det är alltså inte bättre nu...
Las Palmas i februari månad måste ha varit en chock för systemet, och lyckan att se många palmer irl. En sådan första utlandsresa minns man nog hela livet.
Skrev också om känslan att vinka hej då till en lessen mamma när jag flyttade hemifrån. Jag hade dock ingen rumskompis.
Det var ambitiöst med spaghetti och köttfärssås som första maträtt. Duktigt!

Hanneles bokparadis sa...

Lite senare blev det ett par år på mentalsjukhus med varierande arbetsuppgifter. Kunde läsa när jag började skolan, det blev bara tråkigt. Flyttade ihop med pojkvän, blev ganska många år, fortfarande Facebookkompisar 🙂

femfemman sa...

Kul fem en fredag. Jag åkte med pojkvän... make numera... t Gran Csnaria 1975. Livrädd för att flyga. Mellanlandning var det på den tiden.

Mrs Calloway sa...

jag arbetade vid löpande band på en konservfabrik på Orust en sommar. det var mycket lärorikt. arbetade ett par somrar på ett konvalecenthem. det var också väldigt lärorikt.

Anna i Portugal sa...

Fina bilder på vårtecken! Vilket bra minne du har, jag kunde inte svara på veckans frågor :)

christian sa...

Intressanta svar....förstår känslan/glädjen å tryggheten i att ha en kompis när föräldrarna vände hemåt......när vår dotter flyttade till Göteborg för att läsa gesällutbildningen till konditor/bagare, hade hon också en kompis med sig som tur var.....frugan å jag fick väl trösta varann.....

Trevlig helg!

Janerik Sundh sa...

Åhh, Spagetti och köttfärssås! Det är fortfarande en favorit.
Vilka härliga bilder du tar, vad har du för kamera/mobil?
Ha en härlig helg!

Guldkryckan sa...

Visst är det väl alltid knepigt för en människa som får sitt första egna boende, bra att du hade en vän där också.

Spagetti och köttfärssås, klassiker och så vidare, gott gott.

Ha det bäst nu. :)

Ditte sa...

Fint med krokusar och färg här i snön, men visst känns det kyligt för dem ute här i snön.Tåliga är de i varje fall. Och nu hoppas vi snarast på varmare väder.
Kul att läsa dina svar till frågorna och nog känns några av dem igen. i varje fall delvis.
Kram

Paula sa...

Jag tycker alla borde prya eller sommarjobba i äldrevården, säger jag som inte gjort det själv ens. Men jag tror mig veta att det är nyttigt att lära känna och umgås med äldre och tacksamt att kunna hjälpa till. Tänk, jag har fortfarande inte varit på Kanarieöarna, o nu blir det nog inte av heller. Inte har jag åkt med några kompisar utomlands heller, bara med pojkvänner eller på egen hand. Jag längtade mycket efter att flytta hemifrån, det blev nog lite brådstörtat, men man lärde sig mycket också. Kul frågor denna vecka! Kram från pörtet

Kina sa...

Krokusarna ger en aning om vår i alla fall, även om dom är omgivna av snö! Visst är det en speciell doft av utland när man stiger av planet i ett varmare land. Det känns absolut Semester! Det känns bra att flytta tillsammans med någon första gånge, Det gjorde jag också. Ha det gott!