måndag 29 april 2024

Vendelsö och Veckans selfie


 Det gäller att passa på, så när jag fick en ledig måndag åkte jag till Vendelsö och hälsade på lilla familjen. När föräldrarna berättade att jag skulle komma idag så sa Samuel " Fammo Junibacken!"

Nu åkte vi inte till Junibacken idag, vi nöjde oss med lekparkerna i närheten ;-D Men så underbart att få träffa honom och lillebror idag, nu kommer det att dröja ett tag innan jag hinner träffa dem, almanackan är fullspäckad den närmaste tiden!

När sonen skulle skjutsa mej tillbaka till Vega station var det kö efter vägen, snart såg vi varför bilarna körde så sakta, i dikesrenen stod en älg!

Klimakteriehäxans måndagsselfie idag handlar om hundar.

1. Mitt första hundminne.

Måste vara papillonen Pia som vi var dagmatte åt när jag var liten. Dock var hon inte så förtjust i oss barn, och jag minns att hon var rädd för åskan, då gömde hon sig på toaletten.

2. Filmhund som stannat kvar:

Det måste ju vara Lassie!
...men som jag gillade hundarna Napoleon och Lafayette i Disneyfilmen Aristocats, inte minst för att vi sen också fick en egen basset hound, som ju Lafayette i filmen är!

3. Bokhund som stannat kvar: 

Nej, nån bok om en hund har jag nog inte läst?

 4. Den hunden glömmer jag aldrig: 

Josefin, vår basset hound som vi fick när jag var 13 år gammal. Hon blev verkligen en i familjen!

5. Berätta en egen liten hundhistoria!

Det får bli detta korta underbara klipp från filmen Aristocats : 

6. Om jag hade varit en hund hade jag varit en :

Varför inte en envis helt underbar Basset hound!



9 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Du väljer en Bassett - har det nåt med öronen att göra???? :-D
Tror många hundar är åskrädda, tänk på alla som ligger och darrar varje gång det blir fyrverkerier!
Det finns jättebra böcker med hundar i, hoppas du kan plocka upp nåt tips i SELFIE-skörden!

Hanneles bokparadis sa...

Härligt, kunna säga farmor!
Böcker med hundar finns en hel del.

znogge sa...

Vilken mysig dag det blev och så smart att passa på att träffa barnbarnen med tanke på att du har fullt upp sedan. Nej, Junibacken kan ni inte gå på varje gång men besöket gjorde tydligen intryck.

Basset är en jättetrevlig ras tycker jag. På en av valpkurserna hade vi en och han var verkligen så charmig.

När det gäller hundar i böcker tänkte jag på Tim i Femböckerna men även Tintins Milou.

Kram och god kväll!

BP sa...

WOW - en älg i huvudstaden. Det händer då inte varje dag. Okej, Vendelsö är ju en förort, men ändå. Kul att du fick en bild på älgen. Inte många nollåttot som kan "skryta med" att ha fotat en älg på hemmaplan.
Så himla roligt att Samuel minde ert besök på junibacken. Du/ni lämnar alltid bestående intryck verkar det som - hahaha:-))))

Basset hounds är nog det roligaste hundarna som finns - åtminstone utseendemässigt. Man måste ju bara älska dom, vilket till och med jag gör. Och då är jag hundrädd. I England är det ju utpräglade jakthundar vid bland annat de omtalade rävjakten.

En riktigt rolig Selfie - som alltid hos dig:-)

Mrs Calloway sa...

bassett är en ganska okänd hundras för mig. det var mig en cool älg! kommer du att åka till Malmö?

Hannas krypin sa...

Det finns gott om älgar här där jag bor och en morgon fick jag bromsa för en älg som skulle över vägen. Trots att det var mörkt så såg jag den i god tid så det var tur. Så mysigt att träffa barnbarnet.

Guldkryckan sa...

Älgar är ju fina varelser om än lite stora, skogens konung verkligen.
Såklart man ska nyttja sin lediga tid till sådant, själv nöjer jag mig oftast med tv-soffan. 😉

Ha nu en fin valborg 🌹

Christian Lehmann Gisler sa...

Se där ....genom att läsa dina svar kom jag på en filmhund till....Scooby Doo....
Ha en fin Valborg!

Paula sa...

Jag säger bara Dom öronen! Alltså bassethundens flaxöron! Och den lite ledsna blicken, som säger Det är synd om mig, fast det inte är det! Så ni hade en pappis, kul! En del är lite nervösa av sig, men min dotter födde upp rasen och hade ju tre barn och det funkade alltid bra. Fast Blinka, fjantlisan som jag tog över sen, hon trivdes inte så bra i den stökiga familjen, hon hade det bättre i lugnet hos mig.
Häftigt med älgen, tur det var på dagen och inte på natten då de flesta olyckor inträffar. Det verkar ju ha gått bra för den här Hälge!
Kram