fredag 12 oktober 2012

Torka aldrig tårar utan handskar

...ni måste se den!!!
Så här beskrivs boken, som nu blivit en TV-serie


Jonas Gardells första bok i en romanserie som tar läsaren med storm. Torka aldrig tårar utan handskar är en roman om när aids kom till Sverige och Stockholm under 80-talet. Kritiken har varit strålande: alla borde läsa den!

Boken är även aktuell som TV-serie.


När Rasmus stiger av tåget på Centralstationen i september 1982 lämnar han det lilla Koppom bakom sig för att aldrig återvända. Ung och vacker kastar han sig ut i de homosexuellas Stockholm.

Benjamin är Jehovas vittne. Ivrigt går han från dörr till dörr för att predika om Gud. Ingenting kan rubba honom i hans tro. Tills den dag han ringer på hos Paul, den varmaste, roligaste och bitchigaste bögen Gud någonsin skapat.

Så på julaftonskvällen, när det snöar över staden, träffas Rasmus och Benjamin, och inget blir som förr igen.

Det som berättas i den här historien har hänt. Det hände här, i den här staden, i de här kvarteren, bland de människor som har sina liv här. I en stad där de flesta fortsatte att leva sina liv som om inget hänt började unga män insjukna, tyna bort och dö.

Jag var en av dem som överlevde.

Det här är min och mina vänners historia

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag såg den precis! Helt underbar och alldeles fantastisk. Sorglig men så fin. Tänk om kärlek ändå bara fick vara kärlek och att vi struntade i vem den var emellan!

Susanne sa...

Såg den i måndags, sååå himla bra.

Rantamor sa...

Den boken måste jag läsa, vill verkligen se filmen också.
Är en stor beundrare av den mannens ordkonst, och förmågan att skifta mellan det glada nästan galet och djupt allvar...

Tjingelingen.

Malla sa...

tack för tipset!

Mallan sa...

Ja, den ska jag se :-)

Västgötskan sa...

Jag missade första avsnittet... Får skärpa till mig. :-)

Ha en skön lördag!
Kram M