tisdag 26 mars 2019

Kungen av Atlantis

Igår kväll strax innan midnatt såg jag att Simon Settergren lottade ut biobiljetter till hans film som jag vill se. Redan idag kl 13.15 skulle det vara visning av filmen på Filmstaden i gamla Råsunda,och se sån tur jag hade!


Såg en intervju med just Simon på svt:s "Go kväll"för ett tag sedan ,där han berättade om filmen som han skrivit manus till och själv spelar rollen som sonen. Filmen handlar om hans pappa som har diagnosen schizofreni, och eftersom jag har nära anhöriga med psykisk ohälsa så kände jag igen mej mycket i filmen!
Philip Zandén som spelar hans pappa i filmen gör en fantastisk rollprestation, för mej är han solklar att få en guldbagge nästa år för bästa manliga huvudroll!!! Innan filmen berättade Simon för oss i publiken att de hade inga pengar att göra någon film, och att Philip Z när han läste manus, och egentligen inte hade tid att spela in denna film helt enkelt hoppade över sin sommarsemester och för en ostmacka och två kronor i gage ändå så gärna ville göra denna film! 

Efter filmen kom Simon in igen i biosalongen och berättade lite mer om filmen och varför han gjorde den. Det finns få filmer som berättar om psykisk ohälsa, och ofta görs de väldigt mörka och svarta. Denna film är både tragisk och rolig,  fantastisk filmad med mycket värme och härliga färger. Men oj vilken klump i magen jag hade hela filmen igenom, och tårar rann av smärta och igenkänning, men jag skattade också, för den visar också mycket värme och kärlek. Fick tillfälle för en selfie med Simon och hann berätta om mina erfarenheter med psykisk ohälsa.

Eftersom detta är en "smal" film,så kommer den inte att visas så länge på biograferna, men oj vad jag vill att folk ska gå och se den! Här kan ni läsa mer om Simon och hans film .
Efter filmen var jag och min man så tagna av filmen,så vi ville inte bara åka hem. Vi gick till MoS och åt en tidig middag och pratade mer om filmen. Så småningom släppte klumpen i magen, och nu är jag bara så glad att jag och min man fick tillfälle att se denna film!  När vi kom hem så låg det ett spännande paket i brevlådan, mer om den i morgon!

6 kommentarer:

Ditte sa...

Tack för detta filmtips. Jag vill gärna se filmen och den är ju verkligen aktuell. Såg intervjun med Simon på tv och bestämde mig redan då för att se filmen.
Kul med ett paket i brevlådan...
Väntar med spänning-
Kram och natti

BP sa...

Här är jag både helt ställd och mycket berörd samtidigt. Konstig känsla om du frågar mig. Har aldrig hört talas om Simon Settergren, vilket du såklart inte förvånas över. Musik och film har liksom aldrig varit min grej.

Men det jag tänkte på spontant är såklart kopplingen mellan gårdagens inlägg med din syster och dina besök hos henne i Vällingby och allt du gör för henne. Åsså filmen på det, så...

Vet inte om jag kopplar helt fel här, men...

PS Å som vanligt lyckas du ALLTID med att minglas och fotas med "rätt" person. Hur f*n gör du;-) DS.

Znogge sa...

Det låter som en tänkvärd och mycket viktig film som många borde se. Egentligen borde den inte vara för smal med tanke på hur vår tillvaro ser ut och hur många mår...

Kram och god morgon!

Ama de casa sa...

Låter som en mycket bra och tänkvärd film! Hoppas den kommer på TV nån gång i framtiden.
Har en liten gissning på vem det där paketet i brevlådan kan vara från :-)

Ha en riktigt fin dag!

Ami sa...

Så roligt att ni fick biljetterna till filmen. Kan tänka mig att den var sevärd!
Kram

dianasdrömmar sa...

Tack för filmtipset kram