fredag 23 oktober 2020

Fem en fredag

Idag blev det en promenad med maken för att fånga ljuset, innan mina nattpass börjar.

Idag är det fredag och Elisamatildas tema "Fem en fredag", som idag är lite svåra frågor "Hopkok" kallar hon dem.

Vad är det närmsta du kommer ren magi?

Finns ju mycket, men en sak är när man flyger från ett mörkt kallt Sverige i januari månad, och går ut på flygplanstrappan på exempelvis Gran Canaria och möts av ett ljus som är så starkt att solglasögonen måste på direkt, solen som skiner alltså, från en blå himmel och luften är varm. Det är verkligen magi!

Vad är det största misstaget du gjort i köket?

Har säkert gjort flera misstag, just nu kommer jag inte på nån? Har säkert bränt nån kastrull, och vet att knäcken ibland blir för lös eller för hård.


Om du skulle få ett ärligt svar på en valfri fråga, vilken fråga skulle du ställa?

Tror inte att jag skulle få ett ärligt svar på denna fråga : När kan vi börja resa utomlands igen? ( vill ju känna magin igen! )
 

Om du skulle begrava en skatt, var skulle du gömma den? 

I min dalakista i källarförrådet!

Vad skulle dina nära och kära tro att du gjort om du skulle bli anhållen av polisen?

Hm, fortkörning?

Orsakullan undrar idag : 23. Kost och hälsa är något som…jag värnar om, träning och relativt bra kost gör att knopp och kropp mår bra!

14 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag har fått ställa in en efterlängtad resa till Kyoto i höst. vill också veta när vi slipper loss igen. köket är en källa till ständiga nederlag. det började i skolköket

Hanneles bokparadis sa...

vackra höstbilder, inte så mycket resor just nu...

Tove Olberg sa...

Gott få samla ljusets bästa tid med en promenad då solen lyste med er :-)
De där fem frågorna ... ren magi - kan ju vara flergånger i veckan eller ingen... nåja det får räcka.
Ha en fin jobbnatt och sov gott imorgon! Du gör en fin insats med ditt yrke och tänk så mycket erfarenhet du har! Tumme upp för kåren!
Kram

Znogge sa...

Jag håller med om den magin! Jag kan känna den när planet landar och man sedan kommer ut i värmen... Underbart!

Kram

Ditte sa...

Kan tänka mig att det blev en skön promenad. Bilderna visar verkligen på det.
Och visst är det viktigt att ha kropp och knopp i form. Tror att det också är viktigt att skratta och ha roligt.
Önskar dig en ok. jobbnatt.
kram

BP sa...

Bra att du tog chansen med ljus idag. Det blir ju ännu mökrare med vintertid på söndag och en extra timme på jobbet för din del.

Geddfish ♥ sa...

Ditt svar på magi kan jag också hålla med om!
Ja, det finns ju många svar på dessa frågor......
Just nu vill jag inte ens tänka tanken på utomlands. Först vill jag kunna träffa ALLA mina nära och kära.
Magi, är väl förresten, när du hjälper nya bebisar till världen!
Kram!

Klimakteriehäxan sa...

Håller med dig om att det är en ljuvlig känsla att landa i nya och spännande förhållanden - även om man varit på platsen förr. Men NÄR får vi uppleva den sortens magi igen? För på en utflykt till Norrtälje eller Vaxholm uppstår den faktiskt inte ... hur trevligt det än är där ...

Anki sa...

Härliga bilder från din promenad i skönt höstväder!
Magi kan vara så mycket ... även i det vardagliga livet. På våren när de första vårblommorna tittar upp eller en tidig sommarmorgon när solen går upp efter en regnig natt och regndropparna glittrar i gräset ...
Hoppas natten varit bra - och förresten så är det väl lite magi varje gång ett nytt barn föds.
Kram

Ama de casa sa...

Vilka härliga höstbilder med fint ljus!

Ja, när ska vi få börja åka utomlands på ett säkert sätt igen? Här blev en planerad (men obokad som tur var) långresa inställd. Planeringen var i sin linda när först Anders bröt armen och sen slog skitviruset till. Fast å andra sidan har vi fått se väldigt mycket av Spanien istället så det är inte alls synd om oss egentligen :-)

Guldkryckan sa...

Ja det gäller att fånga så mycket ljus man kan nu innan det är försent.
Största misstagen i köket?
Ett och annat har man gjort sig skyldig till antar jag...men jag har förträngt dessa händelser...det har aldrig hänt ;)

Ha det fint nu och hoppas dina pass blir lugna och fina.

Paula sa...

Oh, har du en riktig dalakista, bara den är ju en skatt!
Hoppas du får några lugna nätter på jobbet, kramen

dianasdrömmar sa...

Haha, härliga svar kram

Kina sa...

Du måste uppleva magi i ditt arbete. För mig är det ren magi när ett barn föds! Finns knappt något finare. ☺