fredag 9 oktober 2020

På turné i Dalarna

Godmorgon Tällberg!
Såklart åkte vi till Nusnäs för att visa dalahästtillverkningen, synd nog hade inte yngsta sonens flickvän hunnit komma upp till Tällberg då, så hon missade dagens äventyr.

Den enda som köpte dalahästar var förstås jag! Bilder kommer,
Vidare till Mora...
..och den fantastiska Zorngården där vi bokat guidad visning, så intressant och spännande tyckte vi alla, den som läser min blogg kanske minns att jag och maken faktiskt varit där en gång redan, i januari 2018.
Gänget samlat.
Är man i Mora så...
Hökberg är en kontroll på Vasaloppssträckan, där blommade det fortfarande!
Tillbaka i Tällberg och skymningsljuset över Siljan.
Hann med ett snabbt dopp i jaccuzin innan middagen, men ångbastun får vänta till i morgon.
Kvällsbild...


Sådär ja, fick en servitris med på bild i folkdräkt från Leksand! Visst är hon fin?
Kvällens middag var inte dum alls. 
Morot och rotsellerisoppa med räkor smakade mums.
Liksom den örtbakade fjällrödingen!
Smart nog sa jag till om något annat än denna mörka chokladkaka till dessert.

Blev glatt överraskad med en god mangosorbet!

 Är så trött men nöjd efter dagens upplevelser, i morgon har vi bokat in lite också....fortsättning följer!

Orsakullan undrar idag : 9. Har du tagit något test för covid19? Ja, i maj månad via jobbet, inga antikroppar eller pågående infektion just då.

8 kommentarer:

BP sa...

Ja alltså den här "födelsedagsresan slår kanske inte Gran Canaria, men så underbart turnén i Dalarna är.
Har faktiskt varit "däruppe" några gånger, men det har alltid varit tjänsteresor, så jag aldrig kunnat njuta "på riktigt".
Ni verkar ha en himla tur med vädret också:-) Perfekt alltså.
Vyn från er svit är ju så härlig, både på morgonen och på kvällen.
Maten är mums (minus soppan;-) ) och än en gång skrattar jag gott åt att du valde bort chokladdesserten. Mangosorbet är nog den enda glassen jag gillar jag med:-)

Tjejen i dräkten är jättefin, men jag skulle inte vilja jobba i den dräkten under sommaren;-)

PS. Skrattade också åt bilden framför Zornmuseet och den från Mora. Höstens mode lär ännu en gång gå i svart. Så himla kul att se dig med färgglada kläder istället. Såg boulegänget på innergården idag. Svart, svart, grått. Undantag min spanska granne som var klädd i cerise;-) DS.

Ama de casa sa...

Vilken härlig utflyktsdag! Duktigt av er att gå i mål i Vasaloppet också :-D

Såklart att du köpte dalahästar, men du... Glöm för allt i värden inte att lämna tillbaks nyckeln när ni checkar ut ;-)

Morotssoppa tycker faktiskt jag också om - en sån smakar det inte morot längre. Men jag skulle absolut ha valt chokladkakan, guuu vad god den såg ut att vara!

Ha det fortsatt toppenbra!

Znogge sa...

Vilken härlig dag på alla vis! Själv har jag inte varit i Dalarna men kommer jag dit så ska den stora dalahästen införskaffas. Syster min har den och den är så fin.
Smart drag att du bytte ut efterrätten men själv hade jag valt originalet för mango är inte min grej.

Ha det fortsatt gott!

Kram

dianasdrömmar sa...

Mysigt med Dalarna kram

Ditte sa...

Så roligt! Minns när ni i somras var på en mindre turné i Dalarna men att det då var så många turister att det var extremt trångt. Skönt att då nu vara här på plats.
Zorngården har jag besökt och perfekt att boka en visning. Ger ju så mycket mer.
Kul med en ny dalahäst. Har en som vilar i min garderob som jag gärna vid tillfälle skänker dig 20x 15 cm. Vet att den är från Dalarna. Men i mn garderob har den inte kul.

Middagen såg ju verkligt god ut och bra att du fick en god mangosorbet.
Härligt att resan är så lyckad.
Önskar er fortsatt fina dagar.
Kram

Tove Olberg sa...

Härliga bilder jag blir glad av, så fortsätt njutet! Och Zorngården, guidat! Smäller nästan av och tänker att jag nån gång må iväg. Tack för ditt svar om tavlan i förra inlägget.
Kram

Paula sa...

Jag har inte varit på Zornmuseet , hoppas jag får chansen i sommar.
Vet du, det är massor av olika blomster som fått fnatt och börjat blomma om. Ett sista ryck kan man säga.
Fortsätt njut, jag hänger med via bloggen!

Susanne sa...

Vilken underbar resa!! Så härliga bilder och kan bara hålla med om valet av dessert... En sorbet kan aldrig bli annat än supergod och vara så där "lagom" efterrätt.
Även jag har varit på Zornmuséet och skulle gärna ta mig tillbaka dit någon gång :) Ha det gott och ha en fortsatt bra vecka :)