torsdag 8 oktober 2020

Tällberg

Så var det äntligen dags för en liten resa och fortsatt födelsedagsfirande. Killarna med flickvänner ( en av dem ansluter i morgon med tåg) följde med upp till Dalarna, vi gjorde en avstickare till Skogskyrkogården i Falun innan vi åkte vidare .
Härliga höstfärger på vägen...
Så kom vi då fram till Tällberg och vackra Siljan.
Denna gång provade vi på ett nytt hotell för oss : Green Hotel som ligger högst upp med en fantastisk utsikt.
I receptionen så eldades det i öppna spisen. All personal har folkdräkter på sig, få se om jag får någon bild på dem. I receptionen bar tjejen en Leksandsdräkt, och på kvällen blev vi serverade av en tjej i Rättviksdräkten.
Jag som är lite besviken på att vi inte kom iväg till Gran Canaria såg till att boka en av de finaste sviterna till mej och maken, fyller man jämnt så gör man!

SÅ klart finns en jazzuci som jag tänker utnyttja, även en ångbastu.
Är mycket nöjd med rummet/sviten.  Till killarna och tjejerna har jag bokat ett lite bättre dubbelrum med utsikt över Siljan.
Har hunnit med att prova deras inomhuspool....
...i vacker miljö!
Vår nyckel består förstås av en dalahäst.
Innan middagen bjöd vi in gänget på lite bubbel.
Kvällsljuset över Siljan var inte dumt.
Kvällens meny smakade mycket bra!
Den gravade laxen smälte i munnen!
Inget fel på lammryggen heller.
..och faktiskt blev jag glatt överraskad av desserten, hallonparfait, den var mycket god, och lagom stor portion.

 Kaffet kom i en kopparpanna, liksom mjölken. Under middagen som var i en tyst ljuvlig miljö , t.om heltäckningsmattor i restaurangen, jag njöt, så sjöng en tjej ett par korta visor, bl.a på älvdalska. 

Vistelsen här kunde inte börja bättre! 

Orsakullan undrar idag: 8. Just idag är jag…lycklig att ha mina nära och kära med mig till Tällberg och få njuta av dem hela helgen i denna miljö!

9 kommentarer:

Anki sa...

Ser alldeles fantastiskt ut!
Jag har faktiskt bott där på Greens hotell, men det var nog innan du ens var född :)
Ha nu en fortsatt trevlig vistelse där och fortsätt njut tillsammans med familjen!
Kram

Ama de casa sa...

WOW!!! Vilket ställe! Sviten var ju helt fenomenal - klart man ska unna sig extra när man nollar :-)

Ha nu ett fortsatt underbart firande med nära och kära!
Kram

Ditte sa...

Så härligt! En ljuvlig miljö! och maten! så gott! Fantastiska bilder och nr 3 och 4 var helt enastående. Och klart att du skulle unna er ett riktigt bra rum/svit. Spännande med Green hotell. Och det ser väldigt lovande ut. Har bott här på 60-talet men minns inte mycket av det.
Önskar dig/er fortsatt fina dagar.
Stor kram

Ami sa...

Så vackert. Förstår verkligen att du trivs!
Njut och ha det bra!
Kram

Äventyret framtiden sa...

Ett så vackert ställe ni bor på! Så klokt att resa inom landets gränser nu när allt är som det är . Allt ser bara fantastiskt ut och fortsätt ha det så allihopa! Molly då? tänkte plötsligt på henne :)
Kram

Tove Olberg sa...

Nämen, så härligt få följa med så här på avstånd! Fantastsika bilder och jag önskar er en superfin helg med firandet och samvaron i så fin miljö ute och inne :-)
Bild 9 har en tavla på väggen; vem är konstnären?
Ha det gottkram!

Guldkryckan sa...

Ett bra alternativ till Canaria även om det inte riktigt är samma grej kanske.
Bra att kosta på sig lite fint då och vilket fint hotell där...helt i min smak.
Ha det underbart nu.

BP sa...

Din födelsemånad kunde inte ha börjat bättre och vi skriver ju bara den 9 oktober. Det är bara att fortsätta på den inslagna vägen;-)

Vilket läckert hotell, och er svit erbjuder ju allt och lite därtill. Härligt med lyx helt enkelt, och det är du/ni såååå värda. Å vilken fantastisk utsikt:-)

PS. Den där nyckelringen i form av en Dalahäst - vete f*n om jag inte hade knyckt den. Kul förresten med en riktig nyckel och inte nyckelkort. DS.

Paula sa...

Kul att prova med ett annat hotell, där brukar min gamla "hästgranne" jobba ibland, Marianne heter hon, en rödhätta med flätor.
Så trevligt att hela familjen är samlad i vackra Dalarna. Och ni ser ut att trivas utmärkt i den fina sviten!
Kram