lördag 10 oktober 2020

Sundborn

Lyxigt med ännu en dag i Tällberg. Började med mycket god hotellfrukost.
Så himla mysigt att ha de nära och kära med sig.
Vi tog en promenad i Tällberg...
Hösten har verkligen kommit.
Vi gick ner till Klockargården där lite butiker var öppna.

Carl-Anton satt och gungade som vanligt.
Inne i bagarstugan var det varmt och skönt.
Fanns mycket gott att äta om man inte var proppmätt efter hotellfrukosten.
Vi promenerade ner till Siljan, snacka om klart fint vatten.
Vårt hotell .
Tror det var fullbokat denna helg, så mycket bilar, så parkeringen var överfull, bl.a flertal av corvetter, de visade att Club Corvette Sweden har möte här i helgen bl.a !
En panoramabild från ungdomarnas utsikt från rummen.
Som sagt många corvetter på samma gång ( en favoritbil för mej) och förklarar också varför en dam igår kväll kom förbi vårt bord i restaurangen och frågade om vi var corvette-ägare!!
Vi tog istället våra "vanliga" bilar och körde till Carl Larsson gården i Sundborn, har ju varit där tidigare, men nu var det länge sedan, och så kul att få visa ungdomarna denna speciella gård, såklart hade vi en guidad visning. (fotoförbud i huset, liksom igår i Zorngården).

Tillbaka i Tällberg så njöt jag av den enorma jacuzzin....


...och provade på ångbastun...


Vi eldade också i vår öppna spis...
...och bjöd ungdomarna på en drink före maten.

 Lika god mat idag, bilden på varmrätten är innan jag lagt upp den supergoda svartvinbärssåsen och den friterade Häradsbygdspotatisen (typ ugnsbakad klyftpotatis).


Vi blev underhållna under vår middag också, vad sägs om denna pärla av Bellman !

Ännu en härlig dag att lägga till handlingarna.

Orsakullan undrar idag : 10. Berätta om en plats som betyder mycket för dig…Ja, nu när jag är i Dalarna, så är det klart att jag blir varm i hjärtat. Är ju född och uppvuxen till viss del i alla fall, i just Dalarna , och platsen är Falun. Men sen finns det ju många platser som betyder mycket för mej, har ju bott i Stockholm ( eller ja, Bromma, Vällingby, Sollentuna och nu Solna) i över 40 år, så såklart är jag väldigt kär i Stockholm!

9 kommentarer:

BP sa...

Vilken underbar minisemester ni har i Dalarna! Väl värd en xx-åring;-) Så kul att även ungdomarna verkar njuta av vistelsen i Tällberg, även om den ena sonens tillresta flickvän verkar vara en aning tveksam;-)
Är också Corvette-älskare, men jag föredrar de gamla Corvetterna från 1960-talet och de ska vara röda inte gula.
Himla kul att höra att hotellet var fullbokat den här helgen. Otippat med tanke på corona. Men ack så skönt!
Å inte visste jag att du/ni kunde tända en brasa - hahaha:-)

PS. Bellman-föreställningen hade jag dock kunnat vara utan;-) DS.

Tove Olberg sa...

Vilken härlig morgon jag får när jag kommer in här; Halleljua och Amen!
Fin söndag tillönskas
Kram

Ama de casa sa...

Vilka underbara bilder och vilken underbar vistelse! Er svit är ju helt fenomenal - jacuzzi, ångbastu OCH en öppen spis, WOW!!!

Där har vi en likhet till - jag älskar Corvetter! Ville ha en sån som Pam i Dallas fick av Bobby när hon började jobba, fast jag ville ha den i rött ;-) Vi var nära att köpa en Corvette en gång, men Anders satt inte bra i den. Likaså bra det, då behövde man ju en vinterbil också...

Fortsätt att ha det mysigt!
Kram

Znogge sa...

Ännu en underbar dag i det finaste sällskapet så jag förstår att du njuter!

Kram och god söndag!

Äventyret framtiden sa...

Underbart i kubik! Ni är ju i himlen!
Tack för att du visar och berättar så att jag också får ta del av allt det härliga! Fortsätt och njuta så mycket ni orkar och kan!
Kram

Ditte sa...

Vilken fantastisk resa! Jag tittar och njuter till fullo. Av allt. Så roligt att få se dina fina bilder och jag är så förtjust i ert rum. Helläckert.
Roligt med Sundborn och en visning där. Och en guidad visning ger ju så mycket.
Förstår att resan är verkligen en upplevelse för er alla och så fint att vara tillsammans.
Stort tack för att jag och andra läsare får vara med på ett hörn.
Och dessa Corvetter! En favoritbil för mig också.
Ha det fortsatt jättebra. Njut!
Kram


Paula sa...

Och jag som trodde dina söner körde var sin Corvette! Jag är också lite småkär i de bilarna....fast jag misstänker att om jag skulle få skjuts så skulle jag möjligen komma i men inte ur nuförtiden. ack ack!
Ni verkar ha haft en toppenvistelse där sällskapet betyder mest och sen kommer miljön och maten! Kram

Eva-Lotta sa...

Så härligt ni verkar ha haft det! Tack för att du tittade in hos mig, Livets snåriga Stig. Ser i din blogglista att vi vandrat på samma stigar tidigare. Livet innan liten, henne har jag tänkt mycket på under åren. Försökt nå henne, utan framgång. Jag hette Ezter på den gamla tiden. /eval8

Susanne sa...

Ni ser ut att ha haft en supermysig resa <3 Så viktigt att få vara tillsammans med sina nära och kära. Det har ju inte varit helt enkelt det här året så på nåt sätt känns det ännu mer viktigt och värdefullt. Superfina bilder som visar så mycket livskvalitet och värme.