måndag 7 augusti 2023

Glad måndag

Sovit gott i natt på hotellet, men min man vaknade av en rejäl knall, det var åskvädret Hans som drog in. Jag hörde ingenting, jag tar ju av mej hörhjälpmedlen på natten när jag sover , och har även en öronpropp i mitt högra öra, så jag är ju så gott som döv nattetid! 

En fantastisk hotellfrukost väntade på oss när vi vaknade.
 

..och vi kunde sitta ute och inta den, inte dumt efter nattens oväder. En bra början på en glad måndag, Caritas tema.

Ännu en bild tagen från vårt hotellrum på Grand Hotel i Saltsjöbaden, men bilden är tagen igår. 
Nu är vi hemma igen, tog en svettig promenad på eftermiddagen, det är kvavt och varmt ute, fick se den fina svanfamiljen, och ungarna de växer.

Orsakullans frågor i augusti: 
  1. 6. Solen, vad vet du om solen?
  2. Jag fuskar och tar hjälp av wikipedia....
  3. Solen är en stjärna av en relativt vanlig typ som befinner sig i centrum av vårt solsystem och som bildades för ungefär 4,6 miljarder år sedan när ett moln av gas och stoft i Vintergatan drogs samman.[9] Solsystemets åtta planeter, varav en är jorden (Tellus), samt åtminstone fem dvärgplaneter, rör sig i elliptiska omloppsbanor runt solen. Solens utstrålande energi i form av ljus och värme som når jorden är en förutsättning för allt biologiskt liv på planeten jorden och den globala jämvikt som råder sedan miljarder år tillbaka i vädersystem och havsströmmar. Solen är en medelstor stjärna. I astronomiska sammanhang används ibland symbolen .
  4. ...och jag längtar efter lite solsken nu!
  5. 7. Fiskarna, ett stjärntecken som…
  6. ...inte vet så mycket om, de är födda mellan 19/2-20/3!



9 kommentarer:

znogge sa...

Här slapp vi åskan men jag har förstått att det åskat i stora delar av landet.
Så gott med hotellfrukost och en bra sådan är svårslaget.

Kram och god kväll!

Ditte sa...

Så fint med denna övernattning. Och Grand Hotell i Saltis är ju en höjdare. Härligt med en riktigt god hotellfrukost i denna fina miljö-
Rejält med åska här på Söder i natt. Men jag satte på ögonmask och tog på öronpropparna och det hjälpte. Men en varm och fuktig dag har det varit.
Kram till er båda.

BP sa...

Guuuu så sugen jag blev nu att boka en hotellnatt. Om inte annat så för frukostens skull. Äter aldrig frukost hemma, men hotellfrukostar där allt serveras har jag aldrig kunnat stå emot.

Yvonne som bor söder om stan berättade idag att hon knappt sov en blund under natten. Ösregn och åskväder. Jag la mig cirka klockan 1 och såg några blixtar och hörde några dunder, men sedan sov jag precis som du som en stock hela natten. I ditt fall så har det kanske några få fördelar att vara döv. Men inte många och inte ofta heller.

Här var 24 grader utan sol. Helt okej tyckte jag. Det kom lite regn vid klockan 20, men ingenting att skryta med;-)

Anna i Portugal sa...

Hotellfrukost är så härligt! När en kan välja och vraka och njuta av det där lilla extra.

Anki sa...

Det bästa med hotellövernattning är frukosten!
vi hade också ett rejält åskoväder över oss och det höll på länge ...
Nu redan tisdag ... önskar dig en fin dag!
Kram

femfemman sa...

Det åskade ordentligt här i söndags kväll. Igår blev en riktigt härlig dag. På gränsen till badväder, även om det var en hel del moln. Idag är det duggregn och blåst. Gick bra att at en förmiddagspromenad ändå.
Utan solen klarar vi oss inte. Och för mycket solsken, det är inte bra för varken människa eller natur. Det där LAGOM är allt bra ändå. Visst längtar jag efter sol... känner mig dock glad över att den syntes till igår, trots att det egentligen skulle vara oväder. Kram

LillaSyster sa...

Hotellfrukost är alltid gott=)
Mmmm det var riktigt klibbigt ute igår morse/fm.
Ha en fortsatt skön semester =)

Guldkryckan sa...

Ibland är det väl bra att inte höra riktigt, är ju själv döv på ena örat, perfekt när man ska sova. ;)
Mysigt att följa en svan-familj på håll, vackra djur det där.

Solen ska väl slockna om fem miljarder år om jag minns rätt, hujeda mej. ;)

Ha en fin kväll nu.

Äventyret framtiden sa...

Det har sina fördelar att inte höra när man tar av sig hörapparaten. Så gör min Uffe också och världen stängs ute. Mycket praktiskt ibland.
Tack för fina foton, era fina stunder. Fortsätt så!

Kram