tisdag 22 augusti 2023

Lesbos dag 3


 Började denna morgon med en promenad in till Petra och vände, runt +25 grader på morgonen, men tempen stiger snabbt.
En skön liten promenad, njuter av blå himmel och sol…


Det blev en dag vid poolen, och jag sträckläser boken om Dittes pappa Allan Mann, och blir så fascinerad, får veta så mycket mer om andra världskriget, hur fruktansvärt det också var för Norge. 
Idag blev det en lunch på en ny taverna, vilken utsikt! 
Den grekiska sandwichen var i största laget! 

Sen eftermiddags vy från vår balkong…

…och hängmattorna på hotellområdet! 

Dags för kvällens aktiviteter, middag i Petra.
Solen har just gått ner.
En härlig skymningsbild från piren….
Hamnade på en restaurang där den grekiska musiken kom från trädet!
…musiken kom från denna mobil! 
Vi provade grillad  Seabass ikväll, eller havsabborre som den heter på svenska, den smakade bra.
En ny bar, och en lika god pina colada för mej.
Väldigt mysiga områden i Petra…
Skönt att sätta sig på vespan och åka hem sen, mätta och trötta! 

6 kommentarer:

BP sa...

Du/ni kunde inte valt en bättre vecka att sticka till värmen och solen. Här har det hittills varit grått, med lite inslag av åska (ikväll). 14,5 grader i skrivande stund. Så jag njuter av dina bilder:-)
Petra verkar vara en väldigt charmig liten stad, och maten helt okej. Ja, Grekland är ju inte Spanien/Gran Canaria, men seabass gör jag faktiskt här hemma ibland. Älskar den firren:-)
Sedan älskar jag din nostalgitripp - Piña Colada. Den drack jag alltid på Gran Canaria/Teneriffa på 1980- och 1990-talet.
Fortsätt och NJUT!!!

Anna i Portugal sa...

Pina colada var det längesen jag drack! Har hört mycket gott om både ön och stan Petra, en av de grekiska platserna som jag vill till.

Znogge sa...

Vilken bra dag tre det blev och gott har ni det. Havsaborre åt vi när vi var på Kreta och jag minns att det smakade mycket bra.
Så smidigt med vespan för att komma fram lite smidigare.

Önskar en fin dag fyra nu!

Kram

Ditte sa...

Gläds åt era sköna dagar i denna fina miljö. Perfekt med variationen som scootern ger. Grekland har ju många "pärlor" och roligt att Lesbos verkar vara som jag minns ön och så även staden Petra.
Vad roligt att du tycker om boken. Visst är det ett stark roman. Och tänk att pappa ens överlevde. Helt otroligt. Han var verkligen en kämpe.
Önskar er en fin onsdag.
Varm kram

Guldkryckan sa...

Grått och trist här, som vanligt, usch.

Fint att ni kom iväg där, bara att njuta och ha det så bra man kan.

Ha det fortsatt fint. :)

Paula sa...

Vilken loverboy som hämtade upp dig med vespan! Visst är boken fantastisk, jag har tänkt skriva om den i bloggen men finner inte ord! Helt omöjligt att göra en kort resumé så jag har beslutat att lägga in den som söndagssmakbit istället. Vill ju gärna att flera hittar den här fantastiska berättelsen. Och säger som du, vad mycket jag lärde mig! Kram