torsdag 3 augusti 2023

En torsdag i Rättvik

Inget regn här i Tällberg förrän ikväll. Började dagen med en god frukost innan vi åkte till Nusnäs för att se på alla dalahästarna, första gången för Samuel!

Två jättestora vackra gröna hästar, tror minsann det är Sälen- hästen.
Såklart fick Samuel en dalahäst och en dalatupp av farmor…
Sen åkte vi upp till utsiktsplatsen Vidablick, dock gick vi aldrig upp i tornet.
Vidare ner till Rättvik igen….
…och ut på långbryggan…
Vi har helt missat att det är Classic car week i Rättvik, med en massa roliga bilar och marknad i stan.
Några bilar fick jag med på bild…

Lilla familjen nyttjade swimmingpoolen på ett annat hotell i närheten, medans jag njöt igen av jacuzzin på rummet, sen var det dags för middag igen. Mycket gott även ikväll, med en toast skagen till förrätt,
…och en cesarsallad med grillad kyckling till varmrätt…
Sen provade jag mej på en Espresso Martini , för första gången, kanske lite väl söt, men den gick ner! Är helt slut efter en underbar dag, hoppas få sova gott i natt!

Anna i Portugal sa...

Hoppas natten varit bra! En heldag med mycket aktiviteter hade ni. Vi råkade också pricka in Classic Car show när vi var i Rättvik för några år sedan.

Ditte sa...

Verkligen en lyckad dag och kväll. Och extra roligt med besöket i Nusnäs och att Samuel fock sin första dalahäst och tupp.
Vi åker till Rättvik i morgon och ska bo där och på kvällen är det Dalhalla med "Mamma Mia". Ska verkligen bli roligt. Förr om åren har jag ju varit på Dalhalla med resejobbet många gånger så detta är en av de första jag är här helt privat.
Med jobbet bodde vi i Tällberg men nu blir det alltså i Rättvik. Och visst ska jag testa bryggan. Kanske blir det även ett stopp i Nusnäs på hemvägen. Skulle också gärna stanna till i Leksand vid Jobs handtryck. Men vi får se.
Önskar er fortsatt fina dagar.
Kram

femfemman sa...

Gröna "dalahästar". Väldigt fina. Har en enda, naturfärgad... inköpt i Nusnäs. Tror att den befinner sin i Malmö, att Ava tyckte att den var så fin att hon fick den med sej, för flera år sedan.
Rättviksbryggan är imponerande... och sjön klart barnvänlig vad det gäller bad. Mycket vacker plats, blir sugen på att åka norrut igen... men det får bli nästa sommar.
Så roligt för farmor och farfar att få ha med Samuel på turen. Ha en fortsatt god tur! Kram

BP sa...

Klart han fick - en häst och en tupp av sin farmor:-) Visste inte att Sälen har en egen häst. Gillar färgerna orange och limegrönt. Inte fel alls.
Maten såg gudomligt god ut. Och den engelska frukosten är ju ett måste när man är på hotell.
Drinken - nja, tänker på min svärmor som var barnsligt förtjust i Baileys...
Classic Car Weekend är ju helt klart en bonus. Härliga ögonstenar. Hoppas bara att vädergudarna var nådiga. Här var det jättefint väder till klockan 16:15...