lördag 4 maj 2024

Städdag på landet och "hoppa på tåget"

 
Idag var det dags för städdag på landet i Norrtäljetrakten, såklart hade jag svårt att sova då jag skulle upp i arla morgonstund. Min man jobbar, så jag tog pendeln till Norrviken där jag fick skjuts upp till landet av svägerskans dotter med man, och så ljuvligt var ju att jag fick träffa katten Killen , som vi varit kattvakt åt! 

Vi blev ett gäng på 5 personer som krattade och fixade på tomten, och hjälpte till lite i föreningen.

Vilken strålande dag vi fick med sol och värme, grillade korv och drack kaffe och bullar utomhus.
Var väl värd en mjukglass på vår väg hem sen. 

Åke är vår lokförare i temat "Hoppa på tåget" idag är ordet "vårblomma"

En vårblomma för mej är detsamma som för Åke, för visst blir man glad när man ser årets första tussilago! Numera får de stå kvar ute, men visst har jag plockat tussilago och ställt i små äggkoppar.




 

10 kommentarer:

Paula sa...

Du kommer nog att få små söta solgula tussilagon med världens kortaste stjälkar bara dina smågrabbar växer till sig lite! Vilken tur ni hade med vädret ute på landet! Nu är det verkligen ljuvligt, jag var så glad att hitta vitsippor idag. Kram från pörtet

LillaSyster sa...

Helt underbart väder, har varit ute hela dagen. Först fika på stan med en kompis och sedan skurade jag trädäck då jag kom hem. Kommer somna gott. Fina killen och ljuvliga tussilago =)

BP sa...

En perfekt dag för vårstädning på sommarstället. Och är man fem personer så går det ju fort också.
Har inte sett en enda tussilago i år, vilket egentligen inte gör så mycket, då maskrosorna är på G och jag i alla fall inte kan hålla isär dom två;-)
Imorgon är det "planteringsdag" här på min innergård. Dålig tajming, då det ska bara bli 12 grader och regnar...

PS. Killen ser ut som LillaSysters Elvis och Katten Gustaf såklart:-) DS.

znogge sa...

Vilken bra dag det blev och så perfekt att få fixat lite. Är man fem stycken som hjälps åt så går det dessutom fortare och blir trevligare. Mysigt att hinna träffa Killen också.
Visst är tussilago en fin vårblomma! Numera låter jag alltid blommorna stå kvar i naturen.

Krama och god kväll!

Anna i Portugal sa...

Vad härligt att vädret var med er när ni hade en heldag på landet! Så fint med den glittrande sjön där mellan träden!

christian sa...

En annan vill ju också helst att blommorna ska få stå där de växer, men även jag har syndat då å då....
Trevlig helg!

Guldkryckan sa...

Fina katten ju, mysigt ju.
Städdag på landet, svårt att sova sådär på kommando förstår jag när man arbetar natt annars.
Fina bilder här, verkligen, speciellt glassen. ;)

Ha en skön söndag nu.

Anonym sa...

Alltid lockande att ta in den första tussilagon. Ava var hos oss få det var premiär för tussilagon. Hon fick ta med sig några gula solar att ställa I ett litet glas. Kram //Anna-Lena

Åke sa...

Så vackert ni gör :) Så vackra blommor du visar upp till temat, tack!
Grillade korvar och kaffe och bullar ute i det fria känns ju som riklig vår :) Mannen missade mycket här... men vingarna ska ju också flaxa ;) Tack för att du bidrar och stort tack för länken :) Önskar dig en fortsatt trevlig helg.

Carita Liljendahl sa...

Grilla utomhus - och glass - sådan vardagsglädje i alla enkelhet. Eller helgglädje. Och vårblommorna - äntligen kom dom!