tisdag 21 maj 2024

Veckans selfie om konst

Kan inte påstå att bemanningen blev glad när jag idag på morgonen berättade att jag kommer att vara sjukskriven 25% över sommaren, men som sagt, min hälsa går före bemanningen på sjukhuset! Det betyder att jag i natt inte ska jobba mitt pass, utan är hemma. Passade på att ta en promenad i solens sken, dock lite svalare idag.
Klimakteriehäxans selfie denna vecka handlar om konst.


1. Mitt konstintresse på en skala mellan 1 och 5:

Vad gäller musik så är det 5, konst på väggarna är jag väl inte lika intresserad av, fast visst gillar jag vackra tavlor också, men där säger jag mer en 3:a. 

2. Den förste konstnären jag föll för:

Såklart min pappa, ska verkligen ta fram tavlorna som han gjorde på de sju dvärgarna och snövit från chokladbitarna som fanns att köpa på 70-talet.

3. På mina väggar finns: 

Färgglada tavlor från Konstlagret, och en fusktavla av Edward Hopper.


4. Den sortens konst tycker jag får för lite uppmärksamhet: 

Har inget svar där...

5. Den senaste konstutställningen jag varit på: 

Det måste vara när jag och min man var i London förra året och besökte Tate Modern museum, och såg bl.a en utställning av Hilma af Klint.

6. Hur viktigt är det ekonomiska värdet av konst tycker du?

Inte alls. Avslutar med en liten målning som min mans storasyster som bor i USA har gjort åt honom, för att han gillade just detta godis när han var och hälsade på henne som ung!



 

8 kommentarer:

BP sa...

Helt rätt - hälsan går före allt annat. Så är det bara. Sedan hörde jag att NKS och DS kommer utöka strejken också...

Absolut ÄLSKAR dina färgglada tavlor som du har på väggen. Och din svägerskas målning till din man är riktigt, riktigt bra och den är också färgglad.

Och jag ser fram emot att på titta på din pappas tavlor. Det låter minst sagt intressant och spännande:-)

Klimakteriehäxan sa...

Kul att du hann med en SELFIE även denna vecka! Hoppas att du känner dig i skaplig form trots delvis sjukskrivning.
Tycker du har några härliga färginjektioner på dina väggar. Lifesavers-tavlan påminner mig om att man för ett antal år sedan kunde köpa små tavlor som föreställde Dumle-kola och annat godis!

Anna i Portugal sa...

Precis så, hälsan går före allt. Jättefina tavlor ni har! Jag är mer inne på skulpturer än konst på väggar och musik. Och fotografier så klart :) Visst har du nämnt pappa förut och även visat något av hans alster? Jag känner igen det du skriver iaf. Ha en bra dag!

Hanneles bokparadis sa...

Glatt på väggar vill man ha, trevligt att din far påverkade så positivt. Trevligt att gå på utställningar på resor, det försöker vi göra.

Ditte sa...

Din hälsa är absolut viktigast och sen får bemanningen lösa det.
Kul att läsa dina svar på Klimakteriehäxans selfie.
Kan instämma i dina svar i mångt och mycket men mina föräldrar har aldrig målat något. Vet att jag som barn var i Amsterdam och på van Gogh museet och blev intresserad av honom. Senare blev det Matisse, Chagall och Tolouse -Lautrec.
Går nog ganska ofta på museer och konstutställningar och tittar gärna in på Fotografiska.
Härlig tavla som din mans storasyster målat.
Önskar dig en fin onsdag.
Kram

Znogge sa...

Så är det. Hälsan går före allt annat så det ska du inte tänka på. Det är så viktigt att prioritera sig själv.
Jag tycker konst är intressant och går gärna på utställningar. Fotokonst är en genre som jag gillar. På väggarna ska hänga sådant som man tycker om. Husse ärvde en Bengt Lindström efter sin mamma och den är hans stora favorit.

Önskar en fin onsdag!
Kram

Guldkryckan sa...

Såklart att hälsan går före, absolut det enda som är viktigt i sammanhanget.
Ett tag sedan jag kikade på konst egentligen men konst finns ju även om man inte uppmärksammar det i stunden.

Ha nu en fin kväll.

Annika sa...

Hälsan före allt!
Det är vad det är för ditt jobb, du går före.

men du, din pappa som var konstnär. SÅ roligt. Jag visa hans alster!! Det bore jättekul att se.
Minns ju de där chokladbitarna också.

Gillar dina tavlor. Och jag tycker att din mans systers målning av Life safers är kul!!

Kramar!!