onsdag 6 maj 2020

Date på Färingsö

 Idag tänkte jag smidigt ta bussen som går hela vägen ut till Färingsö där en kollega bor, men ingen buss kom. Tog mej i alla fall till Brommaplan där en annan kollega hämtade upp mej med bil, så till sist kom vi fram till slutstationen och jag kunde leverera den fina dahlian som jag tror kan passa i hennes trädgård.
Äntligen fick jag träffa hennes nya katter, två busiga siameskillar  som var helt ljuvliga!
 ..och vilken lunch vi blev bjudna på! God ugnsbakad lax med potatis...
 ...en smarrig sallad till
..och avslutningsvis en supergod dessert! Timmarna gick fort, och vi hann inte prata färdigt, så vi måste ses snart igen!

Orsakullan undrar idag : Rabarber är något många har i trädgården, äter du rabarber?

Som jag saknar mina rabarber vi hade vid vårt radhus , som jag planterade där (fick en rotknöl av en jobbarkompis). Gillar ju rabarberpaj! 

Just ja, flera som vill ha receptet på Bönbröd, jag hittade ett recept för länge sedan hos elisamatilda:

Här kommer receptet för 6 bullar bönbröd:
  • 1 burk stora vita bönor (tydligen funkar kidneybönor och kikärter också bra)
  • 1 1/2 msk fiberhusk
  • 1 msk mjöl
  • 3 ägg
  • 1 tsk salt     ( jag tar inte fullt en tsk salt)
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 tsk brödkryddor
  • Valfria frön till topping. ( jag hade vallmofrön hemma)

Såhär gör du:
Skölj bönorna och mixa sen ihop alla ingredienser. Forma 6 bullar och sätt på en plåt. Toppa med din topping. Sen in i ugnen på 200 grader i 25-30 minuter. Klart!  Om man vill ha brödet glutenfritt kan man utesluta mjölet och istället ha i en extra matsked fiberhusk.

7 kommentarer:

Ama de casa sa...

Snopet att bussen uteblev! Utan meddelande eller? Men skönt att det ordnade sig i alla fall så du kom fram och fick njuta av både mat och prat :-)

Har du inte lyckats övertala din man att ni också ska ha en katt snart igen? Det borde ni ha - dom är ju så himla härliga!

Ha en finfin kväll!

BP sa...

Mitt-på-dagen-bussar är det lite si och så med, och inte bara just nu... Men du kom ju fram ändå som tur är. Vilken härlig lunch - en fröjd för ögat:-)

Gillar också rabarberpaj, speciellt om pajen är lite syrlig.

PS. Nu väntar jag bara, snart har jag en matblogg nära mig;-) DS.

Ditte sa...

Trist att bussen inte kom. Men tur att ni hade bra bil back up. Vilken trevlig dag och med så god mat. Vad gäller just siameskatter så tillhör inte de mina favoriter. De kan vara fina men jag har dålig erfarenhet av dem. De kan vara tämligen ilskna också.
Dahlian är väldigt vacker och säkert gör den sig fint i trädgården. Färgen är så fin.

Rabarber har jag köpt idag och gjort både paj och kompott. Men några egna har vi tyvärr inte.
Bönbrödet verkar gott men tyvärr är min mage inte kompatibel med bönor så jag får avstå. Men goda såg de ut att vara.
Kram och trevlig kväll.

tanthuset.blogg.se sa...

Vilken fantastiskt vacker dahlia <3 och vilken fantastisk lunch!! Så himla kul att kunna träffa kollegor så där utanför jobbet, dessutom att få mysa med gosiga kissar är ju inte heller fel :) Tusen tack för receptet, då behöver jag inte googla :D och nu är det sparat!
Ha det så fint nu <3

Äventyret framtiden sa...

De där siameserna är ju bara för ljuvliga. <3
Mycket gott fick du äta. Mums mums
Stort tack för bönbrödsreceptet! Bönälskare som vi är så måste det bara till
sådana också hos oss någon dag.

En fin torsdag önskas!

Znogge sa...

Vilken bra dag! Trevligt sällskap av två och fyrbenta samt god mat. Inte det sämsta :D

Kram och ha en fin torsdag!

Geddfish ♥ sa...

En sån trevlig dag! Ljuvligt att få klappa katterna, jag blir sådär sjuk när jag ser sånt, jag, kattmänniska.
Tack för receptet på bönbullarna. Får köpa husk nästa gång jag beställer varor på Willys, för det har jag inte hemma.
Solig kram!