måndag 18 maj 2020

Glad måndag

 Ganska skönt att börja denna vecka med en ledig måndag. Skulle ju ha kommit hem från Rotterdam igår söndag, och tänkte när jag la schemat att då kan det vara skönt med en ledig dag innan jag börjar jobba. Nu blev det ju inget Rotterdam, men jag är glad ändå för denna lediga måndag.  Det är Carita som håller i temat "glad måndag".
Innan frukost, eller brunch, så var det dags för en joggingtur i en lite varmare natur.
Svanen ligger fortfarande och ruvar...
Sen satt jag på balkongen i solen och njöt i lugn och ro,inget annat planerat idag. Kom äntligen in i boken "Jag for ner till bror" som är en väldigt speciell historia, nu kan jag inte sluta, måste läsa vidare!  Bokförlaget Polaris beskriver historien såhär:

I Smalånger är det mesta som vanligt. Maria har hittats död. Hennes bror håller på att supa ihjäl sig. Harmynte John har ögon som svarta hål i rymden och äldreomsorgen får en ny medarbetare, Janakippo, som stack sin far med en högaffel. Jag for ner till bror är en svart, rå, våldsam och from berättelse. Det är kärleksfullt, passionerat, varmt och tryggt. Svårast av allt är förlåtelsen.

Orsakullan undrar idag :En person som inspirerar mig…
Oj, det var svårt, för visst blir man inspirerad av många.
Igår blev jag väldigt tagen av TV-programmet om Lasse Åberg som just fyllt 80 år (faktiskt född i Hofors där jag bodde några år i min ungdom) Programmet som hette "En ängslig gosses memoarer" var fantastiskt med härliga intervjuer, filmklipp och mycket prat med Lasse Åberg, en mer sympatisk man får man leta efter!  

7 kommentarer:

BP sa...

Åtminstone behöver du inte sova ikapp som du hade fått göra om du hade varit i Rotterdam;-) Men en extra dag i det fina vädret tackar man såklart inte nej till. Precis som du njöt jag på balkongen, dock med flera lager kläder.
Karin Smirnoffs böcker står på min inköpslista, för visst är det tre i samma serie.
Lasse Åberg har jag faktiskt träffat irl på en konstmässa i Sollentuna. Måste ha varit sent 1980-tal. Han är verkligen otroligt sympatisk utan minsta divafasoner.

Geddfish ♥ sa...

Härligt med ledig dag för den som jobbar!
Smirnoffs böcker har jag ljudat mig igenom de två och lagt mig på kö för den tredje. Speciella, ja.
Idag en rätt skaplig dag hos mig!
Kram!

Ditte sa...

Skönt med en joggingtur! Och du gillar ju att ge dig ut. Ja, inget Rotterdam men det var ju klokt att de la en ledig måndag. För då kunde du ju inte veta att ESC skulle ställas in.
Fint att svanen ligger kvar. Då finns det hopp.
Kan förstå att du fastnat för och i boken. Jag har läst den och även " Vi for upp med mor"" av samma författare. En uppföljare.

Programmen om Lasse Åberg såg vi också. Så bra. Och filmerna håller fortfarande.
Kram

Åke sa...

Så trevligt med svanen som ruvar, jag har en själv nere vid stranden jag kommer att följa. Ja Lasse Åberg är trevlig.

Anki sa...

Ibland blir det inte som planerat, men en ledig måndag är nog aldrig fel! :)
Jag har sett bägge programmen med Lasse Åberg - och de har verkligen varit intressanta. Han är en underbar person som jag gillar mycket!
Nu är det tisdag och jag hoppas den också blir bra!
Kram

Ama de casa sa...

En ledig dag är ju aldrig fel, men visst var det synnerligen trist att det blev inställt.
Lasse Åberg verkar så himla sympatisk och snäll :-) Måste kolla in det programmet :-)

znogge sa...

Programmet om Lasse Åberg var verkligen bra och han framstår verkligen som en sympatisk person.
En ledig dag är sällan fel även om det inte blev som tänkt.

Kram och ha en fin tisdag!