måndag 25 mars 2024

Måndags-selfie

Lite roliga minnen dyker upp, här träffade vi Bert Karlsson på Melodifestivalen i Luleå 2011!

Måndag betyder jobb igen, och Klimakteriehäxans måndags-selfie, denna vecka handlar det om sport!


1. Så minns jag gymnastiklektionerna i skolan:

Med fasa, det där med att hoppa upp på plintar , hänga i ringar, spela basket, det var inte min grej. Minns i småskolan att jag var en av de sista att bli vald till ett lag när vi skulle spela brännboll, jag tog ju alltid det platta träet och slog lyra direkt, om jag nu träffade bollen!

2. Det är "min" idrott framför andra (som aktiv och/eller som åskådare):

Lustigt är ju då att jag varit aktiv instruktör på Friskis & Svettis i 20 år! Jympa är min grej!

3. Den stjärnan slutar aldrig att lysa på min idrottshimmel: 

Det måste ju vara Ingemar Stenmark, minns ju så väl när lektionerna stannade upp i skolan, och en TV-apparat rullades in så vi kunde se Ingemars åk i slalombackarna.

4. Den boken/filmen/dokumentären/tv-serien med idrottsanknytning kan jag verkligen rekommendera:

Den enda bok jag läst med idrottsanknytning är nog : " Jag är Zlatan" , läste högt ur den för min man minns jag, på semestern.. verkligen en intressant bok om Zlatan.

TV-serie , då tänker jag direkt på serien om Börje Salming!

5. När det sänds sport i tv så :

Förr i tiden satt man som bänkad när det var just slalom och Ingemar Stenmark som körde, även längdskidor när Gunde Svan, Tomas Wassberg, Torgny Mogren åkte.  Friidrott med Karolina Klyft och Stefan Holm, jo, visst har jag tittat lite....och även när Tre Kronor spelade ishockey i stora mästerskap.

Men numera ser jag knappt på sport på TV.  Men min man som är intresserad av de stora mästerskapen i framför allt fotboll, har lyckats få mej intresserad av fotboll, ja, bloggaren BP har också hjälpt till!

6. Hur sugen är du på OS i sommar? 

Jomen absolut kommer jag att titta lite!


 

13 kommentarer:

BP sa...

Vi har samma minnen vad gäller Stenmark och längdskidåkarna. Hela företaget samlades ju framför den enda tv-apparaten i konferensrummet och kollade. Jag är Zlatan är ju kult vid det här laget. Den oken fick till och med min kollegas dyslektiska son att sluka boken.
Och jag som trodde att du var en riktig idrottstjej - med tanke på F&S. Det var otippad att du inte alls var intresserad. Här är vi raka motsatser förresten;-)
Tusen tack för länken ! Och för en gångs skull förtjänar jag den nog - om jag och din man fått dig att intressera dig för fotboll blir jag lycklig:-)
Kul med minnet från Mellon i Luleå 2011. Det var ett tag sedan...

femfemman sa...

Tycks som vi haft väldigt mycket gemensamt. Gymnastik är jag väl egentligen för klumpig för, men oj, så många aerobics, step, zumba, spinning, spinmix-pass jag kört under årens lopp. Samt att jag gärna joggade, så länge ryggen tyckte att det var ok. Kram

Klimakteriehäxan sa...

Dina gympalektioner påminner uppenbarligen mycket om mina ...
Du är värd all beundran som fortsätter som instruktör på F&S! Så bra gjort (och så nyttigt, självklart).
Det finns jättemånga sporter man kan titta på med nöje, ibland såna man inte vet något om men man kan bli fångad ändå!

Hanneles bokparadis sa...

jag var dålig på kasta, blev inte vald… vaffö utsätta barn för sånt?!
Så många bra svenska idrottare, kommer att titta på OS.

Nilla Tankebubblor sa...

Det är så roligt med gruppträning som den på Friskis och Svettis! Bästa! Imponerande att vara instruktör.

Anna i Portugal sa...

Känner igen mig i så mycket av det du beskriver. Mina svar kommer på torsdag :) Ha en bra jobbnatt! Kram

Paula sa...

Haha, Bert med magen, undrar om han har den kvar, var tvungen att kolla hur gammal han hunnit bli, 79 bast! Jag var en apa som älskade att hänga i ringar på gympan, bara jag slapp bollsporter. Du hittade rätt i djungeln av motionsidrotter! Gick du i skolan när Stenmark åkte? Jag minns att jag flyttat till Sverige (1978) och hade aldrig följt alpinsporter men på banken där jag jobbade stannade hela avdelningen när Stenmark åkte. Där rullades också en teve in på avdelningen, jobbade på utlandsbetalningar då, och telefonerna svarade vi knappt i...hihi
Kram

Geddfish ♥ sa...

Vilka kul minnen som kommer upp!
Idrotts- och träningsbakgrunden har vi ungefär detsamma.
Man formas ju också lite vem man är tillsammans med. I mitt första äktenskap var det alltid sport på TVn. I mitt andra, inget alls. Och själv så är jag neutral.
Trevlig kväll, kram!

LillaSyster sa...

Finns många stora svenska idrottsstjärnor =) Hade en galet sportintresserad lågstadielärare och hon såg alltid till att skolans enda tjockTV stod i vårt klassrum då Stenmark skulle åka =)
Bra jobbat av dig att vara instruktör så länge. Kram

Äventyret framtiden sa...

Ja, tänk att man fick gå hem och titta på Stenmark när han bara åk! Det var andra tider det och förmodligen var lärarna mera intresserade än vad många elever var.
Börje Salming, ja, det kniper till i hjärtat...
Ni har många fina idrottskvinnor och män i Sverige!

Kram!

Ditte sa...

Kul att läsa dina svar och visst finns en del likheter med hur jag skulle svarat.
Jga var ju dock väldigt intresserad av idrott och höll på med en hel del olika sporter. Något som sedan också kom att prägla mitt yrkesval. Kul att du senare i livet blev en framgångsrik och entusiasmerande tränare på F&S. Men att röra sig är ju inte detsamma som att idrotta på "högre" nivåer eller tävla.
Stenmark håller jag med dig om och likaså Salming.
Boken om Zlatan har jag också läst och gillade den. Han har gjort det väldans bra. Men det är ju svårt att bli "profet" i Sverige om en inte är väldigt vanlig.
Serien om Salming såg jag och greps av.
Vad gäller nr 5 känner jag igen mig. Men har nog sett även mycket utförsåkning, simning och en del fotboll.
Fri idrott , simning, skidåkning ,
fotboll och en hel del till tittar jag på, dock inte så att detta styr mitt liv.
Visst kommer jag att se OS. Minns så väl 2008 när jag bodde i Peking och var på plats och såg en hel del fri idrott.
Kul bild här med herr Karlsson.
Och jobbnatt. Hoppas det gick ok.
Kram

Christian Lehmann Gisler sa...

Även jag minns Stenmark å inställda lektioner i skolorna, på något sätt var det intressantare med idrott på tv då, nu är det alldeles för mkr å hu så kommersiellt...

Kina sa...

Kul att läsa dina svar. Själv tyckte jag att skolgympan var helt okey, men efter det har det varit sparsamt med idrottsutövandet för min del. Både av eget utförande och att titta på andras. Men som du säger så var det ju vissa stjärnor som ingen i hela Sverige missade. Inte ens jag! Stenmark, Borg, Pernilla W o.av. Visst var den intressant, Zlatans bok. Men också serien om Salming. Men du, OS är ingenting för mig! För egen del är jag glad att jag, sedan 14 år faktiskt, går på gymmet 2 dagar/vecka, även om jag under vissa perioder hoppat över nån dag då och då. Det är väl inte direkt idrott? men det hjälper mig med min värk! Glad Påsk!