fredag 11 augusti 2023

Fem en fredag

Sett en vacker fjärilslarv idag, googlade och såg att den skulle bli en ganska tråkig grå fjäril.

Jag och Samuel missade en del av Sverigematchen idag, för vi lekte med farfars alla bilar! Men så roligt att Sverige vann, dock blev jag så berörd över den japanska fotbollspelaren som grät av besvikelse när de förlorade, och en svenska kom och tröstade, så fint gjort!
Vi har lekt i lekstugan också....
Åt sillunch ute idag, så ljuvligt att få se solen igen! 
Grillat till middag, spelade TP och jag vann ..på självaste Susanna-dagen ;-) Spännande kvällsfoton med min Iphone på dessa mörka augustikvällar....



Fredag betyder "Fem en fredag" med Elisamatilda, temat idag : Aktiviteter!


1. Vad gör du när du känner dig aktiv?

När jag är ute och joggar...

2. Vad gör du när du lär dig något?

Ikväll var det helt klart när vi spelade TP, nu vet jag t.ex att gnuer har horn, att författaren till Jack Reacher filmerna heter Lee Child.....och att Första Moseboken heter Genesis på grekiska!

3. Vad gör du när du har tråkigt?

Hm, städa är ganska tråkigt, men det blir ju fint efteråt!

4. Vad gör du när du gör något för dig själv?

Är ju själv när jag tränar , spelar Wordfeud...

5. Vad för aktivitet vill du prova på?

Hm, varför inte ett nytt språk, tänker då mest på spanska, men också teckenspråket, inte dumt att kunna!



 

10 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Kul med ärvda leksaker. Visst gör solen stor skillnad, vi promenerade till det lokala bageriet och kunde fika ute, Jag tränar inte heller i sällskap, men promenerat mycket med sonen. Maken har lärt sig några språk... finska, hindu, esperanto, franska, portugisiska

BP sa...

Såååå fina bilder på Samuel. Och nu såg jag ju din mans bilar också. Min man hade snarlika, jag med faktiskt:-)

Blev också berörd av Jonna Andersson, vänsterbackens fina gest. Hon och Madelen Janogy är lagkamrater med den lilla japanskan som grät. Hon heter Maika Hamano, är bara 19 år och spelar för Hammarby på lån från Chelsea. Hon kan inte ens prata engelska... Men hon hr öst in mål för Hammarby.

Det du har lärt dig när du spelade TP är kinesiska för mig. Ja, både frågan och svaret då;-)

Språk är ju min "grej", eller ha varit i alla fall. Språk är "makt". Att kunna lite av många språk är ingen dum idé alls. Teckenspråk är okej att kunna, men hur ofta har man användning för det? Spanska är nog mera användbart tycker jag då.

Anna i Portugal sa...

Vad fint och stämningsfullt det är på kvällsbilderna. Myspys med grabben är väl klart viktigare än matchen. Här stod matchen på i en flik på datorn så jag hörde, jag är ju inte intresserad av fotboll, men jag hejar så gärna på tjejerna och blir glad när det går bra så klart!

LillaSyster sa...

Mysigt att leka i lekstugan =) Tänk så många timmar man tillbringade där som barn. Ha en bra lördag ♡

Åke sa...

Grattis i efterskott på Susanna-dagen, och TP grattis där med :) Fina bilar farfar har :)

Janerik Sundh sa...

Att lära sig spanska har jag också tänkt på. Det är nog ett bra språk att kunna som pratas i många länder. Ha en skön helg!

Ditte sa...

Vilken fin fredag! Och ett stort grattis i efterskott på namnsdagen. Här satt vi spikade vid teven och med stort intresse. Men hade jag varit i din situation hade ju Samuel och lek med honom gått före. Absolut.
Spanska tränade jag ganska flitigt under de år vi hade den spanska stugan och kunde hjälpligt klara mig i det dagliga. Likaså satsade jag på kinesiskan under åren vi bodde i Peking. Ska en vistas i ett land en längre tid är ju språket en nyckel till många dörrar.
Men spanska är ju gångbart i många länder. Och teckenspråk är ju väldigt bra att kunna. Språk gillar jag och har alltid gjort.
Kul att läsa dina svar och nog känner jag igen mig i flera.
Önskar er nu en fin helg.
Kram

Znogge sa...

Så mysiga dagar ni njuter av och så kul att leka med Samuel. Då missar man gärna en match. Jag såg bara förlängningen och visst var den spännande. Det var verkligen en fin och rörande gest av den kvinnliga spelaren.

Önskar en god lördag nu!

Kram

Kina sa...

Visst lär man sig av de mest skilda saker här i världen! Men du, jag fattar inte att det kan gå så fort för barn att växa upp!
Ett nytt språk har man alltid nytta av, och jag är ju också inne på teckenspråk. Tycker dock att jag har betydligt svårare att lära mig nu för tiden! Kan det äga någon grund? Men du är ju fortfarande ung! Ha det gott!

Paula sa...

Tänk om Samuel också får lära sig teckenspråk i förskolan, det gör Noelle! Antagligen ingår det i någon läroplan. Hon är redan jätteduktig och tycker det är skoj. Jag har fullt sjå med att försöka underhålla de tre språk jag är skapligt duktig på, några fler får inte plats i skallen, haha
Kram