fredag 4 augusti 2023

Hemresedag och fem en fredag

Idag sa vi hejdå till Klockargården , och till lilla familjen som åker vidare upp till svärdotterns släkt i Örnsköldsvik. Det har varit ljuvligt att få spendera lite tid med dem, och både jag och farfar fick en kram av Samuel innan de åkte, hjärtat bara smälter!!!! 

Jag och min man åkte istället hemåt, och såklart ville jag besöka Falun, först till mamma och pappas grav vid Skogskyrkogården...
...där vi mötte de sötaste orädda andungarna!


...vidare till min bror som flyttat upp på 9:e våningen i Norslund, i närheten bor även bloggvännen Paula! 
Såklart kom jag inte tomhänt från Nusnäs heller, det blev en vit häst denna gång med guldiga detaljer. Efter en regnig resa är vi hemma igen...

..hemma är också Elisamatilda, så dags för "Fem en fredag" ,idag med temat "Mjukstart"

1. Kan du nå ner till tårna om du böjer dig framåt?

Ja, än så länge, men jag är stel märker jag!

2. Vad är något du gör långsamt?

Vet att jag äter långsamt, försöker njuta av maten så mycket det går ;-)

3. Vad kommer du snart börja med igen?

Brukar ju jobba med höstens jympapass såhär års, men fortsätter vara vilande från F&S, medan jag funderar på att sluta leda jympa, har ju gjort det i 20 år nu (!) och jag är lite rädd om min hörsel, plus att det är inte så roligt längre....

4. Hur behåller du sommarkänslan?

Min semester har ju just börjat, men har inte så mycket sommarkänsla i detta svala regnväder...så det är en "sista minuten" resa på gång...lite sommarkänsla vill man allt ha!

5. Har du något planerat för hösten?

Ja, mycket senare i höst vill vi till värmen igen....








 

12 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Det ser mysigt ut. Jag har alltid ätit långsamt, har inga planer på att ändra på det.

Geddfish ♥ sa...

Jag äter också långsamt och njuter av mat och dryck. Knäppt nog ville inte min medhavda banan vara med på den långsamheter och gjorde revolt, men det slutade bra.
Härliga bilder och en ny fin vit glittrande häst!
Såklart roligt att umgås med barnbarn! Just nu är alla tre minsta barnbarn hos sin faster Sarah - och jag är här hemma själv, jaja. Men de får samtidigt träffa sin farfar.
Ha det gott, kram!

LillaSyster sa...

Åååå så fina dalahästar =) det är något speciellt med dessa svenska souvenirer. Så fin semesterresa =)

znogge sa...

Vilka härliga dagar ni haft med nära och kära. Att få en kram av barnbarnen värmer verkligen.
Vilken fin ny dalahäst som fick följa med hem.

Kram och god kväll!

BP sa...

Snart dags att fota hela galleriet med dalahästar igen;-) Skoj att din bror har flyttat in till samma område som Paul or. Världen är bra liten...
Här var faktiskt fint till cirka klockan 16, sedan blev det en och annan skur. Runt 20 grader var det också.
Det var otippat att du funderar på att sluta på F&S. Det var ju faktiskt en "beståndsdel " av ditt liv... Men jag förstår att det är inte lika roligt längre efter 20 år...
Då har du ju två resor att se fram emot vid det här laget - härligt tycker jag:-)

Anonym sa...

Fina bilder du bjuder på. Ja den sommaren var inget att hurra för, så skönt med en resa nu :-) Hade tur som tog semester väldigt tidigt i år, men har en resa inbokat till hösten. Längtar.

Anna i Portugal sa...

Jag har aldrig varit i Nusnäs.. har inte heller en dalahäst. Tror jag får ändra på det, åtminstone dalahästen. På flygplatsen brukar det finnas, så kanske blir ett inköp nästa gång vi flyger till Sverige :)

Ditte sa...

Välkomna hem igen! Fina dagar har ni ju verkligen haft och inte minst tillsammans med lilla familjen och i en trevlig miljö på Klockargården i Tällberg.
Och klart det blev en "riktig" dalahäst från Nusnäs. Jättefin! Hoppas på en vända dit i morgon. Vi åker ju idag till Rättvik och Dalhalla ("Mamma Mia") och ska också stanna till i Tällberg på vägen.
Önskar er en skön helg.
Kram

Janerik Sundh sa...

Jag skulle kolla vädret noga innan jag valde semesterresa. Men jag är väldigt känslig för värme. Det är inte kul när det är 30+ på kvällen, tycker inte jag.
Förstår dig när det gäller F&S, särskilt med tanke på din hörsel och när man hållit på så länge som du så kan man ju tröttna till slut.
Ha en härlig helg!

Jossu sa...

Hoppas att du får en fin semester och en fin resa. Ska bli spännande att se vart du hamnar.

Paula sa...

Men du din stackare som är så beroende av solen! Juli har varit bedrövlig i Dalarna, men jag mår som en prinsessa när det inte är så varmt utan jag orkar vara igång och röra på mig utan att svettas som en gnu...
Men du har ju medicin mot solfattigdom på G, hoppas det blir bra!
Kram

Kina sa...

För dom som har semester nu förstår jag att en solresa lockar. Men annars har det varit en varm sommar tycker jag, som helst letar mig till skuggan. Håller tummarna för att du/ni hittar en resa till värmen. Ha det gott!