torsdag 24 augusti 2023

Lesbos dag 5 en dag på vespan

Ännu en underbar dag på Lesbos, började den med min lilla promenad.
Lite disigt på morgonen och ganska skönt i luften, men det blev snabbt varmt. 

Idag var det dags att se mera av ön, på vespan som min man har hyrt.
Vi började med att åka till det gamla slottet i Molivos…vilka vyer på väg upp dit! 
Utsikten från slottet var så vackert! 

Min man visar vart slottet är…
Det gick inte att missa! Men det var alldeles för varmt för att ta sig in i…
Vi stannade, som alla andra, på tavernan!
…och tog en frappe i värmen.
Körde sen 2 mil till en liten fiskeby: Skala Sikaminias, jo, dit går båtturen i morgon kväll , så då får vi se den på kvällstid också! Denna ö är så stor, så vi var tvungna att välja hur långt vi skulle orka ta oss med vespan på dessa serpentinvägar, och det räckte gott och väl med 2 mil, vilket tog en stund då det var otroligt många kurvor, men med en härlig utsikt under vår väg. En grön fin ö är detta. 

Dags för ett pitstop! 


Fina bilder från denna lilla fiskeby! 
Eller hur? 
Det blev dags för lunch, och min man tog in en grekisk sallad.
Jag blev lyrisk när jag såg att de hade grilled octopus, fick lära mej av BP igår att squid och octopus inte är samma sak, jag blev lite paff igår när jag inte fick in grillade bläckfiskarmar, utan en annorlunda variant! 
Dagens lunch blev i alla fall vad jag förväntade mej, kanske dock med lite potatis till?!!! Den kostade ju i alla fall 11.50 Euro….
Såklart fanns det massor av katter i denna fiskeby, en del såg väldigt magra ut, men denna såg välmående ut.

Dags att ta oss tillbaka mot Petra, stannade till och fotade på vägen ner…
Kvällens middag blev vi väldigt nöjda med! 
Chicken Souvlaki till min man…
Tonfisk till mej…( börjar likna en matblogg, haha! )
Bytte drink ikväll till en god caipirinha! Hela sällskapet runt oss kom från Holland, det är väldigt många holländare här har vi märkt, och grekiska + turkiska turister, men väldigt få skandinavier.
Tog en bild från balkongen nu när vi kom hem ikväll, så vackert ute! 
En trött men nöjd Susjos efter dagens äventyr! 













 

6 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Verkar onekligen som ni njuter till 100%, underbart! Bra att mannen pekade ut slottet, gillar tydlighet :D väldigt roligt att få se bilderna, ser ut som en riktigt fin ö.

Ditte sa...

Verkligen en härlig dag! Och perfekt att ta sig runt med vespan. Just det mer genuina som finns här tilltalar mig. Och så var det redan på 70-80 och 90-talet när jag var här en del- (Vi öluffade då en hel del i Grekland)
Skönt också att slippa mängder av skandinaver.
Härliga bilder!
Ha det fortsatt fint.
Kram

Znogge sa...

Vilken härlig utflyktsdag det blev och så många fina bilder! Perfekt att ta sig rund med vespan och snabbt kunna göra spontana stopp.

Med tanke på priset hade jag nog förväntat mig några tillbehör till bläckfisken.

Önskar en god dag 6 nu!

Kram

femfemman sa...

Väldigt vackert... och grekiskt!
Modigt av er att ge er ut på vespa och serpentinvägar! Men det kanske är mindre trafik på er ö, än på andra öar?
Mager lunch! Förstår att det är dyrt med mat utomlands nu. Men lite billiga tilltugg kunde du ju fått. Nåja, tror att du blev mätt innan läggdags.
Ha det fint de sista dagarna på resan! Kram

BP sa...

Helt underbart att läsa ditt inlägg och kolla dina fina bilder. Och vilket drömväder ni har:-) Å i den hettan är det ju faktiskt perfekt med en skoter och lite "motvind".
Sedan drglade jag lite (mycket) - Två bläckfisktentaklar - förstår att du var lyrisk där. Grillade tentakler - yummie, yummie. Att man dedan satte dig "på diet" och serverade delikatessen utan tillbehör är en annan sak.
Sedan är det samma sak som för många år sedan: den grekiska salladen är sig lik, och man serverar fortfarande pommes och ris till souvlaki. Det skulle vara intressant att veta varför man serverar det så.

Å visst har till och med din man, som inte gillar solen fått lite färg;-)

Tänkte du också på Ama när du lär din man peka på slottet/borgen? Det gjorde jag i alla fall.

PS. Med tanke på hur svag den svenska kronan är så har nog alla rätter utomlands saftiga priser just nu - för våra plånböcker alltså. DS.

Paula sa...

Det är inte helt okej att sitta här klockan 00.15 o se alla läckra maträtter ni har inmundigat. Det börjar kurra i magen, fast din bläckfisk, den var lite gränsfall, såg lite ensam o slingrig ut där. Men fetaosten ska kröna salladen stor och fin och helt odelad...ja ni fick väl kniv o gaffel. Du ser så brun och nöjd ut på sista fotot, nöjd med semestern helt klart"