måndag 19 juni 2017

Norra begravningsplatsen



I natt var det sista natten för en kollega innan semestern, så hon bjöd oss alla på dessa godsaker, mums!
En underbar morgon, jag cyklade genom  kyrkogården igen hem,tror den heter Norra begravningsplatsen och är Sveriges största begravningsplats med 33000 gravar!  Den är helt enorm, irrade runt på andra vägar för att hitta ut och var tvungen att stanna och ta en bild...det var så vackert! 

Nu börjar jag närma mej de norra delarna och min väg ut,dags att ta en ny bild! Fick höra på jobbet att flera kända personer ligger begravda på Norra begravninsplatsen, som Strindberg, Kruger, Ingrid Bergman,Alfred Nobel och att Stockholms stadsmuseum har guidade turer där! Fantastiskt! Skulle vara så intressant att gå runt där. Såg flera judiska gravar också, enormt stora med bilder och skulpturer., och läser på hemsidan att både Carl Milles och Carl Eldh har skapat många skulpturer och andra konstnärliga utsmyckningar som finns på begravningsplatsen. Vilken kyrkogård! Men i morse hann jag inte stanna upp och titta så mycket, behövde ju komma hem och sova, skönt att helgens pass är över, och ikväll körde jag sista jympapasset för terminen, sen ska jag göra två inhopp på sommarschemat under sommaren. Nu en ledig kväll, där maken lagat lasagne och jag njuter över att inte behöva åka iväg ikväll till jobbet.

8 kommentarer:

Ditte sa...

Att gå runt på Norra begravningsplatsen är en historis resa. Så spännande.
Jag gör det då och då. Mina föräldrar grav finns på Solna kyrkogård och den är me rbehändig men ocjså ett stycke historia med många kända namn som vars gravar finns där.
Skönt att nu i kväll vara arbetsfri. Njut!
Stor kram!

BP sa...

Tänk vad man lär sig när man flyttar från Sollentuna kommun till Solnas dito... Norra begravningsplatsen är otroligt vacker tycker jag. Rofylld och helt enkelt... fin. Den "slår visserligen inte" Södra Kyrkogården som rent visuellt är helt underbar med sina skuggspel, men ändå.

Kyrkogårdar gillar jag skarpt, faktiskt. Det är nå't visst med dom...

Å du - med den middagen som maken har lagat så kan du fira Midsommar några dagar tidigare om man säger så:-)))))

Mias Mix sa...

Spännande kyrkogård. Där skulle man kunna vandra omkring länge.
Gott med massa frukt! Och skönt med lite ledighet! Njut för det är du värd!

Mias Mix sa...

Spännande kyrkogård. Där skulle man kunna vandra omkring länge.
Gott med massa frukt! Och skönt med lite ledighet! Njut för det är du värd!

Ama de casa sa...

Visst är det fascinerande med kyrkogårdar. Den där har jag dock inte besökt, bara susat förbi utanför när jag moppade till jobbet vid Norrtull.

Ha en skön dag! :-)

znogge sa...

Att besöka kyrkogårdar är som att öppna en historiebok. Jag gör det gärna när jag kommer till en ny plats. Den gamla judiska kyrkogården i Prag är extremt speciell. I Malmö har man tidvis polisbevakning på den judiska kyrkogården vilket är sorgligt att det ska behövas.

Kram

Geddfish ♥ sa...

Jag har alltid gillat att besöka kyrkogårdar, för där finns historien.
Lite skillnad numera med Minneslundarna.
Å andra sidan är Lidköpings minneslund oerhört vacker.

Önskar dig en skön dag och solig kram 💛

Villa Frejas bokblogg sa...

Historiskt spännande!