onsdag 31 juli 2019

Mera Mallis

Nu blir det mer bilder från Mallis. Vi börjar med punkan!

Reservhjulet var mycket mindre ...kändes sådär när vi skulle åka vidare.

Här ser ni orsaken till punkteringen, en spik!

Vi körde i alla fall vidare med reservhjulet på, och kom till den lilla byn Fornalutx, som kallar sig den vackraste byn i Spanien. Det tycker visst turisterna också, för den vanskliga parkeringen var full, så vi fick backa ut från den kurviga parkeringen, svettigt värre.
Jag fick helt enkelt gå ut från bilen och ta några foton innan vi åkte därifrån!

Vi körde vidare och kom till Gorg Blau, en sjö mitt i landet! Man får inte bada där, det visar sig nämligen vara en vattenreservoar byggd 1972, som förser ön med vatten.

En otrolig natur!

Sen var det dags för serpentinvägarna ner till Sa Calobra.

Det blev köbildning efter bussarna, de tog det väldigt försiktigt i kurvorna, som tur var!

Det tog över en timme att ta oss ner, jag var alldeles svettig innan vi var nere, trots AC i bilen, haha!

Kanske skulle vi tagit båten som gick från Port de Soller istället?!

Vackert var det där nere,och så många turistbussar hade tagit sig ner, så det vimlade av turister!

Så dök det upp en tunnel...

...som slutade med en stenstrand fullt med folk!

Där gick det ganska stora vågor, så något badande för mej blev det inte.

...å så matbilder. Denna grillade "seabream "med couscous smakade sååå gott!

Hotellets spanska omelett var inte alls dum, en perfekt lunch ( med sangria cava till!)

På baksidan av hotellet fanns poolen och denna trädgård, fick visst ingen bild på poolen?

Nu har vi tagit lilla tåget till Soller där detta mysiga torg finns.

Jag tog calamares till förrätt, och min man fick en fantastisk sallad med sååå god ost ...

Vi tog båda dagens fisk lagad på lokalt vis, tyckte fisken hade en bismak...och blev lite dålig i magen dagen efter, hm? Men grönsakerna var supergoda.

Sista kvällen bokade vi bord på restaurangen på stranden. Jag åt en kycklingsallad med färsk mango, helt okey...

...men behövde lite "efterrätt", tyckte det passade med en Irish coffee!
 Idag blev det sovmorgon efter resan, tyckte lite synd om min man som var tvungen att vara på jobbet klockan halv sju i morse, när han kom hem ikväll efter sina 12,5 timmar berättade han att de haft en intensiv dag på jobbet, för lite personal och många flygplan som ska kollas, det är ju också fler flighter på sommaren,  så fullt ös alltså. Han var helt slut när han kom hem, då hade han också plockat upp Maja på vägen hem, som varit hos yngsta sonen dessa dagar.
Jag har inte varit utanför dörren idag, varit sååå trött! Glad blev jag att Mathem kunde leverera mat redan idag, samma dag som jag beställde maten alltså, perfekt, så slapp jag cykla med tunga matkassar från butiken!
I morgon är det dags för schlagerpride..och yngsta sonen fyller 27 år!

BP sa...

Vilken härlig bildkavalkad från Mallis. Beundrar busschaufförerna som "vågar" köra på dessa vägar, där de ju ofta måste backa bussen för att komma runt i kurvorna. Klart det bildas långa köer bakom, det är ju högsäsong!

Mallorca bjuder verkligen på ett dramatiskt och fantastiskt landskap, det visar du verkligen med dina bilder.

Maten - förutom fisken med bismak - såg även den fantastiskt god ut. Seabream kör vi ofta med här hemma. Det är en av våra favo fiskar faktiskt.

Visst, ja Schlagerpride är det ju också:-)

Ama de casa sa...

Så vackert det är på Mallorca! Borde nog besöka ön igen, har bara varit där en gång för en herrans massa år sen.
Fy tusan för såna där vägar! Jag brukar vara glad när vi hamnar i en kö så man blir så illa tvungen att krypa fram. Haha!
Trist att det var så oerhört mycket människor överallt, inget kul när man inte ens kan parkera bilen och strosa runt en stund.

Stort GRATTIS till sonen idag - och ha det så skoj på Schlagerpriden! :-)

Guldkryckan sa...

Oj vilka vackra bilder...det är verkligen vackert där.
Men serpentinvägarna där är väl inte min "kopp te"...speciellt om jag åker buss...hujeda mej.

Lider med din make där...halv sju är en hemsk tid att börja arbeta på..speciellt när man just haft en skön semester.
Han förtjänar ett glas vin eller två efter det ;)

Ha det fint nu.

Znogge sa...

Vilken härlig bildkavalkad från Mallorca. Det är alltid roligt när man får se lite mer än bara orten som man bor i. Serpentinvägar gillas inte så jag hade nog svimmat. Bra i alla fall att chaufförerna tog det lugnt i kurvorna.

Kram och ha en fin torsdag!

Paula sa...

Wow, för slingriga krokiga livsfarliga vägar, wow för underbara vyer, wowow för all den goda maten!

Ditte sa...

Jätteroligt att följa med på resan. Känner igen en hel del från er bilresa. Har besökt de flesta platser här men utan att ha haft någon punka. Skönt att maken kunde fixa den.
Mallorca har jag varit förtjust i sedan 1960 när jag var här för första gången. Då 10 år. Därefter blev det årliga resor fram till 2002. Så många blev det. Och ibland ett par gånger per år. Så det är helt klart dags igen.
Härlig bildkavalkad och stor igenkänningsfaktor.
Önskar dig nu fortsatt fina semesterdagar.
Kram!

Anni sa...

Jag såg ju någon bild tidigare, men här var det flera -jisses vilka hårnålskurvor ni körde i! Vackra vyer också, synd bara på byn ni ville besöka. Det börjar bli överdrivet många turister på en del ställen, känns nästan som Disneyland och inte längre genuint.
Stackars din man som fick jobba så länge direkt efter hemkomst!