lördag 12 september 2020

Fem en fredag på en lördag

Efter att ha busat i timmar så sover man gott!
Av min syster fick jag en tidig födelsedagspresent, så fina rosor.
En väldigt regnig dag, passade perfekt att göra färdigt jympapasset, och göra en äppelpaj!

Elisamatilda håller i temat "fem en fredag" , jag ger er "fem en lördag"!

Har du eller har haft något smeknamn?

 Ja, såklart har jag hetat Sussie, bland gamla kompisar heter jag fortfarande det. Men har jobbat bort det bland nuvarande kompisar.

Har du velat heta något annat?

 Som liten ville jag heta Birgitta ,som mitt första namn är i passet. Men idag är jag nöjd med mitt namn.

Vet du vad ditt namn betyder? 

"Susanne är en fransk form av kvinnonamnet Susanna med grekiskt ursprung och som i sin tur går tillbaks till ett hebreiskt namn som betyder "lilja". ... Idag är Susanne fyra gånger så vanligt som SusannaSusanne hade en popularitetsperiod på 1960- och 1970-talet och var en tid det femte vanligaste flicknamnet."

Finns det något namn som går igen i din släkt?

Min mamma hade också Birgitta som andra namn. Olof finns hos både min pappa och svärfar, yngste sonen fick också det namnet , fast som andra namn.

Matchar ett namn med personligheten?

Säger här som Elisamatilda att det är en slump, men att namn blir en del av en , liksom personligheten.

Orsakullan undrar idag 

  1. Jultidningar brukar börja säljas vid den här tiden på året, köper du jultidningar? Nej, inte nu längre.

 

9 kommentarer:

BP sa...

Just ja, din födelsedagsmånad är ju snart här. Amas också, så ni kan fira tillsammans under 31 dagar;-)

Faktiskt otroligt kul att din syster köpte en rosenbuske åt dig. Jag menar att hon mindes och inte gav dig snittblommor som vissnar, utan en planta som du kanske få njuta av i många år - om du orkar alltså;-)

Du brukar ju kommentera hos "min" Susanne som precis har börjat blogga igen. Kan bara säga som så att det namnet är som klippt och skuret för er båda två. För mig är Susanne ett namn som förknippas med energi, lust, go for it, njuta av livet, fånga dagen, med mera. Så ditt namn är klockrent och passar perfekt till dig.

Sussie gillar jag inte. Inte Birgitta heller. För du är ingen "gammalmodig" Birgitta. Namnet låter som stenålder;-)

Tove Olberg sa...

Namnet skämmer ingen om ingen skämmer namnet ... Det är ju ändå lite kul det här med betydelsen ... och hur vi trivs med det namnet vi har :-)
God söndag!
Kram

Ama de casa sa...

Första bilden är nog lugnet både före och efter stormen :-D
Vilka fina rosor!

Jag kallas Nanne av mina gamla kompisar och av Anders, fast han säger ofta mitt riktiga namn när han pratar om mig till nyare vänner. När jag presenterar mig för spanjorer säger jag mitt andranamn (som står först i passet - Liz), mycket lättare för dom att uppfatta och uttala.
Sen är det rätt många som nuförtiden tilltalar mig med "Ama". Haha!

Ami sa...

Så fina blommor av din syster!
Och så klart man blir trött av så mycket bus ��
Kram

Geddfish ♥ sa...

Susanne låter så käckt. Jag hade en klasskamrat som hette så. Pigg och med hästsvans.
Härligt med kissen Molly där. Och så fina rosor från syster din.
Jultidningar köpte jag bara när barnen och barnbarnen sålde.
Söndagskram!

Znogge sa...

Vilka fina rosor från din syster!
Under min skoltid fanns det många som hette Susanne så jag kan förstå att det var ett mycket populärt namn. Numera hör man inge små barn som heter det, inte än i alla fall.

Kram och god söndag!

HWIT BLOGG sa...

Så söt kisse :) Nä inget smeknamn här...det blev Titti och det får duga, enkelt och kort!
Ha en fin söndag!
Kram Titti

Paula sa...

Susanne är ett fint namn, liksom Susanna. Det är lite trist att bli kallad Sussie, när man har ett så vackert namn.
Den där sötaste kattungen kan man verkligen inte få nog av, hela sju år sedan Astrid hade ungar, det är en härlig tid...men de är fina som vuxna också förstås, fattas bara!

Ditte sa...

Så fint med rosor i förskott. Perfekt att sprida ut firandet lite.
Och att baka äppelpaj en regnig dag är ju perfekt. Gott dessutom.
Och Molly är verkligen bedårande.
kram