måndag 11 januari 2016

David Bowie

David Bowie är död. Han var aldrig min stora idol,men man kan inte ha undgått honom. En av mina barndomskamrater som hade Bowie som en stor idol la in den här texten på sin facebooksida idag.
När vi var tonåringar så ville hon alltid spela Bowie på sin lilla skivspelare hemma hos henne, medans jag tjatade på att få höra Tomas Ledin eller Abba. Senare kunde jag uppskatta Bowie mycket mer, vilken musik han har gjort! Life on Mars, Space Oddity, Heroes, This is not America, Fashion, China girl, Cat people.....Let´s dance....



Jodå, jag träffade honom i London 1984 (som vaxdocka)....
Vila i frid du store musiker!


Life on Mars

10 kommentarer:

BP sa...

Så himla kul (= bra) att du hyllar David Bowie, trots att han inte var din favo - så.

Personligen äskade jag hans banbrytande låtar och inte minst hans attityd. Han banade vägen för bisexualitet och satte en personlig prägel på låterna som ingen annan gjorde.

Å det jag tyckte var "bäst" om man kan säga så är att han releasade sista albumet förra fredagen. Kollade på youTube och jag mäste säga att han då verkligen inte lämnar jordelivet som Whitney Houston och Michael Jackson. Otroligt gripande och såååå David Bowie - banbrytande som sagt.

Vilken fantastisk människa. RIP säger jag. Å japp, jag fortfarande HATAR cancer.

TantGlad sa...

David Bowie hade en skön attityd. Lite spännande och lite kaxig. Jag gillade många av hans låtar.
Tack för denna fina låt.

Snyft.
Jäkla cancer.

znogge sa...

En av mina personliga favoriter och flera av hans album finns här hemma... Skitsjukdom dessutom.

Comsi comsa sa...



Träffade också Bowie i London på Madame Tussauds 1987
Firade min 30 års dag där, en kväll i baren på hotellet vi bodde kom Boy George in i baren, men han stannade bara en kort stund..... :))

Vi måste tro att vi kan bekämpa monstret.

Kramen ♥

Susanne sa...

Fuck Cancer.

Ama de casa sa...

Jag var nog också mer åt schlager-hållet än åt Bowie (nu blev du förvånad!), men många av hans låtar är verkligen jättebra och har hållit under lång tid.

DUMMA sjukdom!

Geddfish ♥ sa...

David Bowie var aldrig min stora idol, men fanns med i min värld av musik.
Skitsjukdom, fuck cancer.
Frid över hans minne ♥

House and Garden by Bia sa...

So sad !....tänker lägga in en bild på en av mina skivor från 70-talet på instagram idag !!...så ska jag spela låtar också...det saknas en Lp-skiva i min lilla samling...jag har letat o letat,men hittar den inte...det är kanske David som tagit tillbaka den, hehe....
Ha en fin dag !
Kram bia

Ditte sa...

Tack för ditt fina inlägg om David Bowie. Jag har alltid gillat honom och det han stått för och ofta spelat hans musik och den kommer alltid att finnas kvar.
Gillade särskilt myckt "China girl", "Let´s dance",Life on Mars, This is not, America" och nu den senaste som jag inte har lyssnat på mer än ett par låtar från.
Lyssnade på många låtar i går på P4 Stockholm där de spelades både hos Lotta Bromée och senare och där blev "Life on Mars" framröstad som hans bästa låt at folk som lyssnade.
Jag tycker han gjort mycket bra. Och denna j-a skitsjukdom...

Anni sa...

Jag har lyssnat mycket på honom genom hela uppväxten. Såg honom på Ullevi. Det är så sorgligt, så sorgligt.