onsdag 5 januari 2022

Årskrönika andra halvåret 2021

Första juli, och jag bryter ihop på jobbet och sjukskriver mej, stressen men framför allt hörseln är inte med mig längre, "tendens till utmattning" skrev läkaren på öronmottagningen. Min man ser till att vi går ut och äter middag nere vid Royal Park hotel, en sån fin kväll.
Nu börjar äntligen utredningen för cochlea-implantat.

Träffar en kompis i Gamla stan och försöker njuta av sommaren i alla fall
Mötte bloggkompisen Ditte på vår väg till Thaiboat, och vi bestämmer en träff i Hagaparken...
..där jag fick en sån fin gåva, hennes fina dalahäst, som varit hennes pappa en gång i tiden!
Fortfarande julimånad och vi åker till Tällberg och njuter av god mat och härlig miljö.
Träffar min barndomskompis i Rättvik...
...och flyttar upp till landet ett tag...

Molly stortrivs!
SUP-premiär..
Sista juli äter vi lunch på Marholmen...
Augusti är här och började med en regnig färd med Eckerölinjen till Åland, usch det var en svajig resa.
Trevligare var att åka till våra goda vänner i deras stuga i Rörvik och få äta stekt färsk abborre ,mums!
Sista frukosten på landet i min ensamhet, maken jobbar...
Så fort vi kom hem så åkte vi in till stan och åt middag, premiär för oss på Bistro Bestick.
Hann med att se Diggiloo på Ulriksdal i augusti, men egentligen blev det en massa välbehövligt prat med min schlagerkompis som haft en jobbig sommar på många sätt.
I mitten av augusti så börjar jag jobba igen, denna gång på eftervården-BB, där jag aldrig jobbat, så får "gå dubbelt" första natten, funkade bra.
Makens födelsedagspresent  (han fyllde dock i maj): Kryssning till Höga Kusten, och jag fick äntligen en smakbit surströmming!
I augusti var det också inflyttningsfest hos svägerskans ena dotter med sambo i ett fantastiskt hus i grannkommunen Danderyd.
I början av september åker vi utomlands för första gången sen... 2019?  En kort weekend-tripp till Malaga och passar på att fira 30-årig bröllopsdag lite i förskott, en underbar stad!
I september träffar jag också för första gången teamet på hörselimplantatmottagningen på Huddinge sjh.
..och vi firar svägerskans 80 åriga födelsedag, men tyvärr kommer inte själva födelsedagsbarnet , utan blir kvar i USA där hon bor..men vi firar ändå i Danderyd!
Bokcirkeln är i gång igen, vi ses i september hos en av deltagarna i Viksjö...
Oktober...min födelsedagsmånad, firar födelsedagen med smörgåstårta med familjen.
I mitten av oktober så säljer vi Molly, som är en rastlös liten katt och behöver få komma ut. Sorgligt , det känns i hjärtat, men hon kommer att få det bättre.
I november...som vi har längtat, då åker vi två veckor till Puerto Rico, Gran Canaria...en ljuvlig resa med sol och värme!
December kommer sen...och det lackar mot jul..
Ser biofilmen om Karl-Bertil Jonssons julafton med min barndomskompis....
Yngsta sonen bjuder på en sen "inflyttningsmiddag" i Sundbyberg, såå mysigt!
I december uppträder alltid Andreas Aleman med band på Fasching, och jag följer med maken denna gång, så trevligt!
Julafton med släkt och massa mat hos oss...
...är kattvakt åt Mollys brorsa Killen...så tacksamt!
I slutet av december blir det babyshower på Vendelsö för blivande mamman och vår svärdotter!
En perfekt mysig nyårsafton med så mycket god mat och dryck hos våra goda vänner och nära grannar, en perfekt avslutning på året 2021!


Orsakullan undrar idag : 
  1. Trettondagsafton idag, vad ska du göra?
    1. Ikväll så skulle jag egentligen börja jobba igen efter min långledighet, men istället har jag sjukskrivit mej, det är en ohållbar situation att vara på jobbet (som nu har flyttat till en annan avdelning tillfälligt) med min hörselnedsättning. Men det känns konstigt och förvirrande, jag har ju inte ont någonstans eller så, men hörseln är nog så viktig, det är så ansträngande att försöka höra, inte minst i telefon, min hälsa måste gå först! Så det blev en promenad i gråvädret innan det började snöa idag igen, och en lugn kväll hemma.


 

7 kommentarer:

Carita Liljendahl sa...

Härliga bilder och fina minnen. Du på Sup-brädan, fint!
Beundrar er alla som orkar skriva årskrönikor :-)

Paula Merio sa...

Wow så häftigt med sup-brädan, det gick bra förstår jag, du har bra balans, jag tror jag fick någon skada på balansnerven när mina öron blev punkterade otaliga gånger som barn. Din årskrönika innehåller så mycket läcker mat att jag blir hungrig fast jag precis avslutade min middag! Och ut och rest har du varit, hoppas det funkar i maj med Melloresan! Läste idag en rubrik om en ny corona-variant man funnit i Frankrike, bah, man baxnar ju!
Kramen

Ditte sa...

Vilken fin halvårskrönika. Härliga bilder och en så bra sammanfattning. Roligt att få hänga med. mycket har varit bra och annat mindre bra. Men så viktigt att din hälsa fick gå i första hand och att du blev sjukskriven när kroppen sa ifrån. Likadant nu. Önskar och hoppas du snart får en tid för ditt implantat.
Var så roligt att ses här på kajen en snabbis i sommar och senare i Hagaparken. Kul att dalahästen fick komma ut från sin plats i garderoben och få ett nytt hem hos dig.
Bra att du fortsätter nu att vara sjukskriven. Ingen tackar dig för att du slår knut på dig själv. Den tiden är förbi.
många tankar till dig.
Varm kram

Guldkryckan sa...

Fina Molly, förstår att du saknar henne men det var väl bäst det som skedde, hon fick ju sin frihet som hon ville ha.
Bra gjort av er tycker jag.

Man är ju så beroende av sin hörsel, man tar den för givet på något vis.
Bra att du tänker på din hälsa först, och patientsäkerheten antar jag.

Tillönskar dig nu en jättefin kväll.

BP sa...

Nästan bara positiva händelser även under andra halvåret 2021. Å tänk att ni kom iväg på två resor. Troligen hade ni inte vågat resa iväg nu. Så tajmingen var ju helt fantastiskt.
Molly, detta lilla charmtroll. Bilden där hon ligger på en gren i trädet är en höjdare. Hon är en så vacker sak och jag hoppas verkligen att hon för utlopp för sina äventyr i sitt nya hem.
Gissar att du vid det här laget kan börja nedräkningen för implantationen av hörapparaten. Tills dess stannar du helt enkelt hemma och njuter av det som erbjuds. Å du brukar ju komma på allt möjligt roligt när du är hemma ensam eller med din man.
Sedan önskar jag dig lite bättre väder än idag, mindre grått och mindre halkigt.
Det snöade lite för en timme sedan. Söder om Stockholm började det vid femsnåret och snöar än...

Ama de casa sa...

Även en händelserik andra halva av 2021! Trist att du behöver sjukskriva dig, men en nödvändighet. Skönt att hörselutredningen kom igång och att implantaten är nära nu!

Fina, fina Molly! Hoppas du får/fått svar på ditt sms.

Ha en skön trettondag!
Kram

znogge sa...

Vilken bra andra del av 2021 det blev för din del. Två resor var verkligen inte det sämsta. Sedan förstår jag att Mollys flytt blev tung och att ni saknar henne mycket. Sjukskrivningen räknas väl inte till det positiva heller men samtidigt så är man sig själv närmast och den egna hälsan är A och O. Skönt att operationen förhoppningsvis inte är så långt borta nu.

Kram och god trettondedag!