torsdag 16 mars 2023

Tråktorsdag

Så var det dags för 1-års kontrollen hos CI-teamet idag, kurator, audionom, ingenjör och läkare, hela förmiddagen blev uppbokad, och det blev ett ännu längre besök då det visade sig att jag inte alls hör optimalt som jag gjorde för ett år sedan då jag blev inkopplad. Jag har ju märkt sen ett par månader tillbaka att jag upplever att hörseln är sämre, framför allt i diskanten. 
Här ser man hur plastslangen med elektroderna ligger i snäckan i örat. Vad som kan ha hänt är att de har glidit ur sitt läge något i snäckan, diskant-elektroderna är de som ligger längst ut och kan ha glidit ur något. Nu måste man göra en röntgen för att se hur det ser ut, och har de glidit ur, så måste man operera igen och lägga dem tillrätta. Det känns ju sådär. Gjorde en talförståelse som visade att det var dåligt med talet, hade 75 % talförståelse för ett år sedan, idag hörde jag orden väldigt dåligt, bara 28% . 

En riktig tråktorsdag med andra ord, KajsaLisas tema. 

Sa till min man att jag behövdes muntras upp när jag kom hem, så efter att ha sovit en stund, så valde jag vilken biofilm vi skulle se ikväll, och det blev "Andra akten" med Rolf Lassgård och Lena Olin. 

Å vilken feelgood film, jag har skrattat och jag har gråtit, Rolf Lassgård är så bra i sin roll, och likaså Lena Olin! Recensionerna har varit lite ljumma, i snitt 3 av 5 . Men jag ger den 5 stjärnor, och min man (som egentligen inte alls ville se filmen) tyckte också den var bra, det tycker jag är extra kul.



Torkade mina tårar efter filmen, så gick vi ut till Restaurang Drama och åt en sen middag och diskuterade filmen, jag tog en mycket god toast skagen till förrätt...
..och fjällrödingen till varmrätt smakade så bra. En tuff förmiddag slutade med en trevlig kväll i alla fall!


 

8 kommentarer:

BP sa...

Tuff förmiddag är ju bara förnamnet. MEN om det hänger "bara" på att någonting har glidit ur nåt och man kan justera det med en operation så säger jag bara - GO FOR IT!!! Det ska bli intressant att höra vad röntgen visar...
Kul att du och din man lyckades se en film som ni gillade båda två och att ni "tröståt" på Drama. Maten ser gudomligt god ut.

Sov gott nu och håll hoppet uppe! Det ordnar sig med din hörsel:-)

Anna i Portugal sa...

Tråkigt besked om hörseln (som du nog anade eftersom du märkt det själv), hoppas på en snabb åtgärd, även om det innebär en ny operation. Får du reda på varför det kan flytta sig inne i örat, är det något du kan förhindra själv i framtiden? Filmen låter solen riktig Anna-film, älskar att bli ordentligt berörd. Och middagen är också helt i min smak.

Znogge sa...

Det var tråkiga besked angående hörseln men kanske inte helt oväntat eftersom du kände att det skett en försämring. Det viktigaste är ju ändå att det förhoppningsvis går att åtgärda även om tanken på en operation kanske inte är så tilltalande. Är det vanligt att det blir så här?

Förstår att du behövde piggas upp och det blev ju verkligen en bra kväll. Filmen låter som en film helt i min smak.

Kram och god fredag nu!

Ditte sa...

Verkligen en kämpig förmiddag för dig. Var med dig i tankarna, men inte hjälpte det. Tyvärr.Ett verkligt trist besked. Du har ju märkt att hörseln blivit sämre och så var det ju också.
Jag vet ju att den operation du gjorde var väldigt knepig så tanken på en ny är ju inte alls lockande. Men ny röntgen lär ju visa hur det ser ut.
Förstår verkligen att du behövde piggas upp. Film och middag blev ju ett bra och gott sätt att skingra tankarna lite grann. Kul att M också gillade filmen och bra skådespelare är det ju och en handling som fascinerar. Filmen ska jag se men det har ännu inte blivit av.
Trevligt också att gå ut och äta.
Många tankar och en varm kram

Geddfish ♥ sa...

<ett tufft besked för dig, men förhoppningsvis kan de fixa till det.
åh, vad jag önskar att det gick att få en ny synnerv också!
Vilken mumsig middag som du åt, då!
Önskar dig en fin fredag!
Kram!

Anonym sa...

En sån fin man du har... Ser när du behöver mycket uppiggande grejer...och ser till att genomföra dem. Och naturligtvis!! är du värd det, fina människa! Kram//Anna-Lena

Guldkryckan sa...

Blir ju ledsen när ditt implantat går åt fel håll men det blir förhoppningsvis bättre så småningom.
Hoppas hoppas hoppas !!!!!

Här firas ju julen hela december, det räcker så. ;)

Ha en fin lördag nu.

Paula sa...

Men vännen, vilket trist besked du fick! Men som tur är finns det en orsak till att hörseln försämrats, och det går att åtgärda! Tappa inte sugen nu, det kommer att bli bättre. Sa dom något om ifall detta är vanligt, att slangen åker ur läge? Hoppas du snart får hjälp så du slipper leva i ett vakuum nu. Och vilken härlig tröst du fick, supergod middag och en film som till o med jag skulle tänkas kunna se! Varmaste kramen