fredag 20 november 2020

Fem en fredag


 Skönt att gå hem i morse och lämna över en överfull avdelning, synd bara om kollegorna som skulle ta över. 

Hänger på Elisamatildas "Fem en fredag" med temat : Tittut!

Vilken var din senaste oväntade utgift? Vi behövde visst 4 nya vinterdäck till bilen...

Vad är en trevlig överraskning? En lussekatt till kaffet när jag vaknade!

Vad är något du inte kan hitta? Hur min ekonomi kommer att se ut om jag går i pension redan om två år? Beror kanske på om man tänker jobba något överhuvudtaget?  När ska man börja ta ut tjänstepensionen med mera med mera.....

Vad gömmer du dig från?...jag vet inte?

Vad gör du vid oväntat besök? Som Klimakteriehäxan skriver : puttar undan skorna i hallen lite diskret och välkomnar in gästen....

Orsakullan undrar: 20. Hur ofta kollar du på tv? Jobbar ju många nätter, så då blir det inget TV-tittande, men när jag är ledig så blir det ju en del ...


Kvällens Mollybild...



9 kommentarer:

BP sa...

Vinterdäck - ja, tur att ditt/ert semesterkonto är påfylld då det inte blev en resa;-)

Så du funderar på att gå i pension tidigare. Jag förstår dig helt och hållet, så som du har det på jobbet. Pensionsmyndighetens hemsida borde kunna ge dig några svar i alla fall:
https://www.pensionsmyndigheten.se/kontakta-oss/kontakta-oss.
Jag gjorde ju motsatsen och jobbade två år extra för jag stortrivdes med mitt jobb. Å det blev en stor positiv överraskning när jag väl såg "pensionskuvertet".
Visst var Klimakteriehäxans svar klockrent - precis så gör jag ju också. Hon skriver så otroligt "levande" den tjejen. Det verkligen märks att hon har varit journalist och skrivit böcker.

Ditte sa...

Förstår dig! Vad gäller pension slutade jag när jag var 62 år och valde då också att ta ut min tjänstepension på 10 år. och det gav en del extra varje månad. Nu är den slut men å andra sidan har jag haft glädje av pengarna då jag som mest behövde dem. Faller man ifrån så är det knepigare för andra att kunna ta del av den. Det klurigaste är ju att man får skatta så mycket mer tills man blir 65. Får ju inget jobbskatteavdrag. Men jag jobbade en del extra när och om jag ville så detta var ett bra beslut för min del. Jag avslutad ju med fyra år i Peking och det kändes konstigt att efter det jobba här hemma. Jag jobbar ju fortfarande men nu inom resesektorn. Dock är det stiltje där nu. Men vi hoppas på en vår och sommar. Återstår att se.
Men att vara fri och disponera tiden gillade jag. Har aldrig "ångrat" att jag slutade jobba tidigare. Men är å andra sidan inte så mycket för att ångra saker heller.
Lycka till med dina fortsatta funderingar.Och du borde kunna få råd hos någon.
Kram

Ama de casa sa...

Vi har inte behövt byta till vinterdäck på 14 år. Rätt skönt faktiskt :-)

Lussekatten såg god ut och den andra katten är lila söt som alltid :-D

Klimakteriehäxan sa...

Lussekatt!!!! Jag väntar ett tag till med det. Men din randiga Molly skulle jag vilja klappa NU.

Hanneles bokparadis sa...

har köpt lussebulle, lussekatter ser man mer sällan.... har inte bytt till vinterdäck än, men de gamla duger nog, hoppas jag

Geddfish ♥ sa...

Skulle vilja haft bil i dessa tider, men slipper alla de utgifterna. Synd att jag inte kan fortsätta åka tåg och buss längre, hoppas på vaccin så detta funkar.

Jag gick i pension vid 60, men det gnagde bort en del pengar, fast det var verkligen värt att få de sista fem åren med min make på heltid.
Kram!

Guldkryckan sa...

Fina Molly :)

Jodå, kan man gå tidigare och ekonomin tillåter ska man nog göra det.
Kanske man kan jobba "extra" någon gång....man undrar ju själv hur det ska bli här.
Min "app" för ändamålet säger i skrivande stund, om jag går när jag är 67:

15 år, 1 månad, 18 dagar, 12 timmar, 5 minuter och 56 sekunder.....alltid något att se fram emot ;)

Ha en fin lördag.

Paula sa...

Aha du har börjat kika på olika möjligheter till viss arbetsbefrielse! Jag vet tyvärr inte riktigt hur man går tillväga, men pensionsmyndigheten och kanske Skatteverket torde ha info. Man borde ju kunna göra en uträkning enligt någon bra modell...
Usch för att ha haft en tuff natt, lägg dig nu bredvid Molly och koppla av
Kramen

Mrs Calloway sa...

vinterdäcken ja. det kan bli dyrt. pensionen är ett krångligt kapitel. Molly ser avundsvärt avslappnad ut