fredag 25 december 2020

Fem en fredag

Önskade böcker i julklapp, och det fick jag! Blev överraskande glad över den hemkokade hjortronsylten som jag fick av äldsta sonen och hans flickvän.
När maken kom hem efter jobbet idag så förvann Molly genast in i hans ryggsäck.

Elisamatildas tema "Fem en fredag "idag.

1. Hur blev julen som den brukar vara?

Nästan som vanligt, fick ju njuta av sönerna och deras flickvänner, men på hemmaplan istället för hos svägerskan. Som vanligt brukar jag jobba, antingen natten till julafton, eller julaftonsnatten. Detta år vakade jag alltså av på julaftonen, visst man är lite seg, men skönt att slippa åka till jobbet på kvällen.

2. Vad hände i år som inte hände förra julen?

Att vi beställde hem julmaten från Ulriksdals värdshus, skönt att slippa laga maten själv, och god var den, räckte och blev över. Saffransostkaka med hallonsylt ingick, det brukar vi inte ha på julen.

3. Vad tittar du på varje jul? 

"Karl-Bertil Jonssons Julafton " är ett måste för mej varje år! Såklart blir det lite "KalleAnka också. Nytt för i år var att vi tittade på julavsnittet med "Svensson Svensson", lustigt nog är det Elisamatildas favorit!

4. Hur spenderar du helst juldagarna? 

I hemmets lugna vrå med go mat och TV-tittande, men brukar tyvärr jobba en del, likadant i år. I morgon på annandag jul är det jobb igen.

5. Vad är det godaste på julen

Sillen, laxen och Janssons frestelse.

Orsakullan undrar idag : 25. Juldagen idag, är du mätt och nöjd? Oh ja. Ätit julmat idag igen när maken kom hem från jobbet. Sen knäck på det, så ja, är väldigt mätt och nöjd.
 

11 kommentarer:

BP sa...

"Där kräftorna sjunger" har ju lovprisats på varenda blogg, så den ska jag läsa när den kommit ut som pocket. Hjortronsylt - vilken lyx! Är impad att "unga människor" faktiskt fortfarande gör sylt. Nåt som jag aldrig gjort - oooops.
Bilden på Molly i din mans ryggsäck är helt underbar. Den katten är verkligen innovativ. Hon slår faktiskt Maja, eller vad tycker du?

Du, fortsätt med att köpa hem julmat. Vad är poängen med att stå i köket och laga julmat i timmar? Låt experterna ta hand om det. Man ska göra det man är bäst på eller hur;-)

Du rekommenderade ju att jag skulle titta på "Karl Bertil Jonssons julafton". Orkade i en kvart. Sorry tjejen, men det var inte min grej. Däremot kollade jag för första gången någonsin på Julvärd som i år var Lars Lerin. Såg sändningen på svtplay och - ja, där var jag totalt såld. Den fick bara rosor i media, men jag är inte säker på att du gillar den...

Anki sa...

Härligt med julklappsböcker! "Där kräftorna sjunger" ... älskar den boken!
Hjortronsylt ... mums!
Haha ... så typiskt kattsätt att krypa in i saker ... tror de flesta katter gillar såna saker :)
Ha det gott och God fortsättning!
Kram

Ama de casa sa...

Vad söt hon är, Molly! :-)

Jag var också sugen på att beställa julmat från "Svensken på hörnet", men sen var det tänkt att vi skulle ha knytkalas i grannhuset. På grund att hårdare restriktioner i sista stund avstod vi och firade själva. Då hade vi redan inhandlat mat som vi åt hemma på vår egen terrass.

Idag e en annan dag (den känner du väl igen fast med inledningen "imorgon" ;-) ) jag hoppas att ni får en fin sådan och sen en lugn natt!

Ami sa...

Perfekt att få julklappar som man önskar sig. Och hjortronsylt är ju så gott!
Kram

Znogge sa...

"Där kräftorna sjunger" kommer du absolut inte att bli besviken på. Så smidigt att beställa julmaten. Vi funderade på det men kom inte till skott...

Kram och god fortsättning!

Guldkryckan sa...

Våra katter knör ju sig ner i varenda låda vi får vid beställningar, numera har vi flera uppställda i vardagsrummet som vi byter ut allteftersom, de ska ju ha något de med ;)

Karl-bertil och Svensson där hör också till mina "måsten" på julafton, ja, Kalle också förstås men där brukar jag vandra fram och tillbaka mellan vardagsrummet och spisen, motion är ju en dygd sägs det ;)

Ditt arbete är ju som det är, det har ju sitt pris men du trivs med ditt arbete, alltid något ju.

Tillönskar dig en fin annandag nu.

Ha det så bäst du kan.

Ditte sa...

Vad roligt med böckerna! "Kräftorna" har jag läst och likaså "Draken i rummet". Gillade båda. Men har nu skrivit upp "En kibbutz i Falun".
Och hemlagad hjortronsylt! Så gott!
Molly är för söt i makens ryggsäck. Kanske hon rent av en dag eller kväll hänger med honom till jobbet.
Verkar, trots att du jobbat, som att det blev en bra jul.
Roligt också att maten från Ulriksdal var bra. Och kul med saffranspannkaka. Har testat den på Gotland men inte till jul.
Önskar dig nu en bra jobbnatt denna annandag.
Kram

Hanneles bokparadis sa...

skönt med färdigmat, ibland orkar och hinner man inte göra allt själv, god fortsättning.

Carita sa...

Så sööööt katten är :-) Mys-pys-faktorn är hög!
Böcker är populära klappar i år och bra så.
Hemlagat känns ju alltid också rätt!

Paula sa...

Så god julmaten såg ut! Och Molly tronar högst upp och övervakar käket.
Ja du kan inte hinna med så många timmar i hemmets lugna vrå, hur är det på förlossningen, är det lika många barnaföderskor som vanligt? Snart blir det spännande när årets första baby ska utses, då gäller det att antingen krysta eller hålla emot! Kram

Paula sa...

PS. Där kräftorna sjunger läste jag på engelska för ganska länge sen, jag bara älskade den boken! Läs och njut!