onsdag 21 oktober 2015

Tvillingförlossning

Tvillingförlossning är faktiskt inget som jag är lyrisk över egentligen. Det är en komplicerad förlossning där allt kan hända. Det kan vara svårt att få in fosterljuden på dem båda, det är större risk för stora blödningar, det är större risk för akut kejsarsnitt, främst på tvilling två då det är lättare att t.ex en navelsträng ramlar fram före huvudet när barnet ska "glida ner" i bäckeningången. Det är alltid mycket folk inne på rummet, en förlossningsläkare som med ultraljud ska titta på vart tvilling två befinner sig och hur den ligger, en barnmorska till-eller läkare, som med sina händer och armar på kvinnans mage ser till att tvilling två- när ettan är ute- kommer ner i rätt position i bäckeningången. Man måste vara beredd på allt,så precis utanför rummet står en sugklocka i beredskap och kanske är barnläkaren utanför,beredd att rycka in om det skulle behövas. I natt var jag ansvarig barnmorska vid en tvillingförlossning, och den blev precis sådär som man vill att en tvillingförlossning alltid ska vara. Vi var dock många på rummet, men alla var lugna och det blev en fantastisk förlossning (gåshud igen!). Lite enklare var det då det var en omföderska och barnen låg båda i huvudläge. En kollega hjälpte till att styra ner huvudet på tvilling två, en lugn doktor, en medicinkandidat som aldrig sett en förlossning förut, och såklart min undersköterska, plus en ny barnmorska som heller aldrig varit med vid en tvillingförlossning. Ut kom två fina flickor med 15 minuters mellanrum! Visst började kvinnan sen blöda, men tack vare att vi var förutseende och hade medicin i beredskap så blev det inte en sån stor blödning trots allt. Superkul!Tack alla för den fantastiska hjälpen!
Innan jag gick hem i morse så fick jag bistå vid ännu en förlossning, denna gång på pall,och en till flicka fick se dagens ljus innan jag gick hem. Mer såna här nätter vill jag ha! 


Trots huvudvärk när jag vaknade på eftermiddagen så begav jag mej lite nyvaken till F&S för att gå på ett medelpass- det var jätteskönt, så nu ska jag väl sova i natt, för i morgon ska jag vara på jobbet igen vid lunchtid- för teamträning, sen är det vinprovning med kollegorna på kvällen! Häpp!

9 kommentarer:

BP sa...

Nu är jag nästan tårögd faktiskt - å tro mig, det är jag sällan!!!!
Tvillingfödslen tog nästan udden ur mig om u förstår vad jag menar.

Å du är helt fantastisk tjejen!!!

PS. Synd bara att det inte föds några pojkar längre på KS;-) DS.

Comsi comsa sa...


Helt otroligt vad du som barnmorska får vara med om.... Godnattkram ❤

Bosse Lidén sa...

Mycket intressant blogginlägg. :) Det är det jag gillar med Blogglandia. Bredden på bloggstationerna och ämnena. Vilket viktigt och stimulerande arbete du tycks ha. Kram Bosse

Ama de casa sa...

Oj vad fantastiskt det måste ha varit! Och vad skönt för mamman att få den fantastiska och lugna hjälpen :-)

Vinprovning låter skojsigare än träning... ;-)

Decdia sa...

Väldigt intressant!
En bror till Batmans vänner fick trillingar, tjejen födde samtliga vaginalt... Om man som jag är lätt skadad av sjukhusserier (från riktiga sjukhus då alltså, inte cityakuten) så tycker jag att det är helt otroligt att det gick.

znogge sa...

Vilken fantastisk upplevelse det måste ha varit och så skönt att allt gick planenligt utan komplikationer.

Rantamor sa...

Underbart när förlossningar blir så lyckade och fina,
och när mamman får ha så proffsiga barnmorskor runt omkring sig,
vi bor i ett fantastiskt land.
Och tvillingar så underbart.

Ändå känner jag mig ledsen för skolvåldet som vi hade idag,
Skolan ska ju vara en trygg plats för våra barn !!!

Tjingelingen från Rantamor.

Ett stenkast från Fyndet sa...

Det måste vara alldeles fantastiskt att vara med och ta emot ett, eller flera, nytt liv som du gör.

Alla mina tre barn har kommit med guldteam runt mig i förlossningsrummet och jag är alla inblandade evigt tacksam för att de alla hjälpte mig (och barnens far..,) till fantastiska timmar.

Anonym sa...

SÅ underbart! Blir verkligen rörd av din berättelse och vilken lycka för alla berörda. <3