fredag 3 april 2020

En natt på Grand Hotell Saltsjöbaden och fem en fredag

Mitt i värsta coronapandemin så åker vi alltså till detta hotell för att glömma vardagen en stund, och gynna hotellnäringen.

En tre rätters middag väntade oss i restaurangen.

Där ingick också ett glas champagne innan middagen.

Förrätten var tartar på regnbåge, smakade mums!

Var lite skeptisk till att vi skulle få ankbröst till varmrätt, men den var gudomlig, liksom alla tillbehör.

...om vi var många i restaurangen? Nja, en barnfamilj var där när vi kom, annars var vi ensamma i den underbara miljön.

Så var det dags för efterrätten. Min man slukade den med hull och hår, jag är ju inte lika förtjust i alla desserter, och den här blev inte alls en favorit. Kunde inte äta upp den, bara de tre färska hallonen och lingonen. Skyllde på att jag var så mätt!


Vaknade i natt och hade svårt att somna om, råkade titta ut och fick se snö! Hua!

På morgonen hade den i alla fall börjat smälta bort.

På väg till frukosten tittade vi ut på parkeringen , där stod i alla fall tre bilar till utöver vår bil.

Ja, man associerar lätt till filmen "The Shining", eller hur?


Vilken ljuvlig lugn och behaglig frukostbuffé vi fick till soft musik och solsken.


 Ingen kö bland oss tre paren som åt frukost här denna morgon. Handsprit fanns också att tillgå.





 Vi checkade ut och tackade för oss, och kommer gärna tillbaka!
Tog en annorlunda väg hem över Slussen, och fick åka under den nya guldbron.

Orsakullan undrar idag : Här i Dalarna har vi fått veta att det är torrt i marken och varnas för att elda. Hur ser det ut där du bor?
Vet faktiskt inte, men idag hade vi snö på marken!

Elsamatilda håller i "fem en fredag" som handlar om artighet idag

Ser du till att hålla upp dörren för folk? Ja, det gör jag . Faktiskt så upplevde jag att folk i Stockholm var artigare än i Hofors som jag då kom ifrån , nu är det 40 år sedan ,men ändå!

2. Säger du tack för maten även om du ”bara” är hemma?
Tja, i såna fall är det till mej själv som jag då oftast får tacka, för det är jag som lagar maten, så det gör jag ju inte. Men de få gånger min man lagar maten, så tackar jag förstås. 

3. När du träffar någon du inte träffat på länge och ni säger att ni måste ses snart, blir det någonsin av?  Nja, det är nog lite si och så med det!

4. Rättar du folk när de säger något fel?  Ja, det gör man väl...eller kanske beror det på vad det handlar om ? Rättar ju gärna min man om han säger något fel, liksom han rättar mej, haha! 

5. Vad tycker du om butikspersonal som kommer upp och frågar om du vill ha hjälp? 
Det är väl okey, bara de går sedan, om jag nu inte vill ha hjälp.  I New York är de väldigt på, där kan det bli jobbigt.

10 kommentarer:

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Ser hotellet och det sticker till i hjärtat, inte för att det inte är så galet vackert. Utan för att det är så tomt, som du beskriver taget ur "The shining". Aldrig trodde man väl att dagen skulle komma när hotellen skulle gapa så tomma :-o. Fint tycker jag att ni tog in <3 .

Spännande det där med din reflektion kring Stockholm, det kanske är så att man är mer artiga i städerna?

BP sa...

Ni hade hotellet nästan till er själva kan man väl säga. Håller med Orsakullan, det gör lite ont att se hotellet så öde. Stor eloge till er som gynnade stället. Å maten såg verkligen gudomlig ut. Precis som du är jag inget fan av efterrätter heller. Men en "riktig" hotellfrukost är det bästa jag vet. Annars tar jag ju bara juice och en Nespresso...

Så du tycker att vi nollåttor för 40 år sedan var artigare än Hoforsborna. Det har nog ändrats sedan dess skulle jag gissa;-)

Anki sa...

Vilken härlig lyx! Bra att kunna gynna hotell och restauranger nu om man kan ... :)
Kram

Äventyret framtiden sa...

Jag är glad att det finns människor som ni båda, som ser till att njuta fullt ut och att göra det samtidigt som ni understöder den knäande hotell och restaurangbranschen.
Ljuvligt vackra bilder.

Ha en fin helg!

Ama de casa sa...

Ja, liiite shiningvarning var det allt, men vilken fantastisk miljö! Det jag föll direkt för på menyn var ankbröstet - älskar anka!

Skulle som sagt gärna göra en sån tur jag med...

Ha en fortsatt fin helg!
PS: Snön kändes dock en anings onödig...

Znogge sa...

Visst kommer man att tänka på "The Shining" när man ser ett så öde hotell. Ni kunde i alla fall njuta av lite guldkant på tillvaron vilket kan behövas i tider som dessa. Menyn var inte helt i min smak men förrätten lät i alla fall väldigt god.

Kram och god lördag!

Ami sa...

Lite ödsligt var det allt! Men ändå underbart att ni kunde njuta av lite lyx i allt elände!
Kram

Guldkryckan sa...

Ja, hotellen sitter illa till i dessa tider, den delen av samhället har ju varit under uppbyggnad mer och mer under många år, det tycktes inte finns nån hejd på detta med nya hotell, marknaden var omöjlig att mätta.
Sen kom coronan...hujeda mej va fort det gått att åka utför inom svenskt näringsliv.
Fortsätter detta så blir det nog svårt att bygga upp allt igen.

Snön där, ja, hörde om det på kneget, tur att det försvann lika snabbt som det kom.

Ha det fint nu.

Ditte sa...

Vad trevligt att ta en tur hit till Saltis och Grand hotel. Men visst är det trist att det är så tomt. Jag har verkligen tagit denna tanke till mig och ska se till om vi kan få till det. Har varit här och ätit både lunch och middag många gånger under årens lopp. Men ännu inte övernattat. Vet egentligen inte varför. Har bara inte blivit av.
Kul att ni körde under guldbron. Vi gick under den på vägen från Stadsgården till Gamla stan och det var ett smärre äventyr.
Kram och trevlig helg.
PS Vad gäller artighet skulle jag nog svarat som du.

Paula sa...

Så glad att ni gynnade hotellnäringen! Tycker så synd om alla näringsidkare i dessa tider, har ju själv varit det under några år och det var tillräckligt tufft utan såna här utmaningar.
Hihi, gillar att du och maken din gnabbas lite om rätt och fel, så gjorde jag också med exet, en krydda i vardagen!
Skön söndag önskar jag dig!