fredag 1 december 2023

Fem en fredag

Idag ställde jag klockan på ringning igen, och åkte iväg till F&S för att gå på ett dans fusion pass för allra första gången, trots all koreografi så var det ett roligt pass, så det var inte sista gången! 
Snön ligger kvar, och det är grått ute, på eftermiddagen började det snöa igen!

Så är den nya adventsstjärnan på plats, och visst är den stor, min man tycker den är för stor, men den får duga, den lyser upp rejält i alla fall, det behövs i dessa mörka tider!

Elisamatildas fem en fredag har idag temat: Juletid

1. Hur förbereder du inför julen?

Inför 1:a advent så är stakarna på plats i fönstren, och stjärnan som sagt! Julklappar börjar bli köpta, det blir till Samuel som vi köper. Vi funderar på att köpa en riktig gran i år, har inte helt beslutat oss ännu....

2. Vad har du att göra innan årets slut?

En hel massa nattpass på jobbet, hela julhelgen faktiskt! 

3. Vad gjorde du inte i år som du heller inte kommer göra nästa?

Dopp i grytan!

4. Skickar du julkort?

Förr om åren skickade jag massor av julkort, och helt har jag inte slutat skicka julkort, men numera blir det bara ett fåtal.

5. Vilken julkalender genom åren är din favorit?

"Teskedsgumman" (1967) är ju en favorit, och minns såväl "Herkules Jonssons storverk" (1969) . I modern tid så gillade jag Pelle Svanslös ( 1997), och "Mirakel" var väldigt bra (2020) ...det blev fler än en !!!


 

13 kommentarer:

Ditte sa...

Vad roligt med ett danspass! Kan tänka mig att det gav energi.
Ja, en grå dag var det och mer grå blev det. Moddigt ute så lite knepigt att gå. Men det blev en runda efter min rehabträning.
Så fin julstjärnan är- Och att den är rejäl gör ju inget. Sen lyser upp.
Kul att läsa dina svar.
Själv har jag inga förberedelser alls. Ganska skönt. Jo, lite julpresenter, men inget annat. Och så adventsljusstakarna som ska upp i morgon.
Ja, Teskedsgumman är även min favorit.
Önskar dig en fin kväll.
Kram/Ditte

Hanneles bokparadis sa...

Jag dansade ett par terminer, lite som... hon var koreograf. Testat lite olika sorter på gymmet. Fin stjärna ⭐️ Härligt med lite snö, blir mycket ljusare. Har sett många julkalenrar, med barn och barnbarn, med maken

LillaSyster sa...

Stjärnan är ju perfekt!
Tur att du har laddat med solenergi så att du klarar julhelgsjobbet.
Trevlig första advent!

BP sa...

Skoj med ett danspass! Visste inte ens att sådana fanns hos F&S. Perfekt för dig!
Julstjärnan... är jättefin. Och stor:-) Att män alltid måste vara så... ärliga;-)
Vad gäller frågorna är vi rätt lika. Ja, inte nattpassen då för min del. Å visst skrev jag över 40 julkort på 1980-talet. Nu skickar jag kanske fem stycken - å några digitala såklart.
Dopp i grytan har jag aldrig gjort heller, men minns att en manlig kollega inte skulle äta julskinkan på annat vis.

Tack förresten att du behöll snön i Solna. Vi fick inte en snöflinga idag (än), men vi fick ju vår beskärda del igår...

Paula sa...

Jag har gjort det enkelt för mig, delar ut en peng till varje unge via dottern som sedan administrerar, köper klappar, slår in dem och fixar allt. Ja jag vet, det är den roliga delen, men jag brukar aldrig köpa rätt så det är lättast så här. Och alla blir nöjda.
Vilket roligt danspass! Innan jag flyttade från Stockholm, i början på 90-talet gick jag på jazzbalett på Balettakademin. Det var ju ingen balett på något vis, namnet var helt missvisande, det var dansfusion fast säkert mycket annorlunda än idag. Men det var himla kul, jag och en arbetskamrat gick tillsammans.
Önskar en skön adventshelg med en kram från pörtet

Znogge sa...

Jag tycker inte att stjärnan är för stor utan den pryder sin plats.
När det gäller kalendrar har jag några favoriter. Teskedsgumman gillade jag då men så såg jag ett avsnitt nu och då var den inte så imponerande. Några favoriter är Sunes jul, Knyckertz, Albert och Herbert och Greveholm. En funkade inte här heller ;-)

Kram

Klimakteriehäxan sa...

Snyggt med vit stjärna, inte är den för stor!
Kul att vi båda hejar på Teskedsgumman.
Men dopp i grytan är en av de julspecialare jag inte avstår. Mycket av den andra julmaten serveras ju till både påsk och midsommar, men inte doppet!

Mrs Calloway sa...

jag vill också ha en sådan stjärna! den är jättefin! skulle också behöva gå på danspass. har till och med ett par riktiga dansskor! av forna tiders 40 - 50 julkort har det nu blivit ca 10. såg första avsnittet av årets julkalender i TV. jag ger den några avsnitt till. hoppas att du får en fin julhelg trots alla nattpass!

Kina sa...

Vad bra gjort att komma iväg på danspass på morgonen! Tycker inte alls att stjärnan är för stor.
Det är nästan roligare att köpa julklappar till barnbarnen när de är små. Det blir så svårt när de kommer upp i åldern.
Dopp i grytan avstår jag också ifrån, liksom lutfisken. Den står jag också över. Jag äter alltid julbordet hemma hos familjen H, och när de kommer hit på annandagen har jag allt annat än julbord.
Vi är många som gillar Teskedsgumman! Ha det gott i helgen!

Anna i Portugal sa...

När det gäller julstjärnor är "less is more" inte passande. Tycker det blev härligt med en så stor! Ha en go lördag!

Guldkryckan sa...

Jobb hela julhelgen låter ju sådär men det är ju en sådan bransch du arbetar inom.
Jobbade själv lite så en jul för många år sedan inom vården, det blev bara en jul.
Pelle svanslös var en bra kalender det, finns på min lista över "kalendrar" jag ska köpa hem på DVD någon gång.

Ha nu en fin kväll.

Birgit sa...

Det var ju en jättefin stjärna! Vi ska sätta upp allt imorgon. Det kommer att ta flera timmar...

Janerik Sundh sa...

Vi hade en sådan stor stjärna och jag tyckte precis som din man, den var för stor. Nu har vi en lika stor fast den är röd och det är mycket mindre hål för ljuset att slippa ut genom. Jag tycker den är vacker.
MEN, för ... du kan väl inte hoppa över dopp i grytan! För mig är det inte julmat om jag inte får doppa i grytan.
Men jag har fått en favorit som vi aldrig hade i mitt föräldrahem, i Mariestad åt de alltid, och det gör vi fortfarande, risgrynsgröt med kanel, sirap och kall mjölk. Det gör vi sent på kvällen och jag älskar det, det är så gott.
Hoppas första advent varit bra!