fredag 22 december 2023

Fem en fredag

Nu är granen klädd, och faktiskt barrar den inte sååå mycket ,det var nog värst igår när vi tog av nätet runt den och ljusslingorna kom på plats. Är väldigt nöjd med Smålandsgran, som levererar till dörren, den är så tät och fin.

Idag kom julmaten från Sturehof, tackar! 

Elisamatilda fortsätter med "fem en fredag": God Jul !

1. Känner du dig klar inför julens dagar?

Ja, jag ska ju jobba hela julen, men får njuta lite på julafton innan jag ska iväg och jobba på kvällen.

2. Hur kommer du fira (eller inte fira) i år?

Vi blir fem vuxna och Samuel som firar julen här hemma på dagen, med julmat, Kalle Anka, julklappar till Samuel och Karl-Bertil Jonsson på TV. Resten av juldagarna så kommer jag att  jobba och sova på dagarna.

3. Har du någonsin kört julklappsleken?

Ja, den brukar vi köra när vi firar med min mans släkt. Blev så nöjd förra året när vi hade tur och fick hem den eldrivna vinöppnaren i julklappspelet! 

4. Vad är något du alltid gör under julen?

Tittar på Karl-Bertil Jonssons julsaga...

5. Vad är ett julminne du alltid kommer minnas?

När tomten fick vända i dörren då vår äldsta son var 2 år och blev livrädd och började storgråta när tomten med stor lång pälskappa var på väg in. Tomten (svågern) fick  helt enkelt vända i dörren och gå ut igen !

Nu är jag ledig i hela två nätter, och ska försöka njuta så gott det går! Men i tankarna funderar jag på att kanske ska jag göra en grönkålssallad till julafton, och behöver jag fixa lite mer julköttbullar, för det var lite snålt med det i Sturehofs julkasse?! 






 

17 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Skönt för färdig god julmat. För hundra år sedan hämtade jag färdiga vegetariska rätter, jättegott.

BP sa...

Pratade med Yvonne om hennes julgran, och hon hade samma erfarenhet som du. Med andra ord så var hon också nöjd. Dessutom ser jag att du följt årets "trend" med blåa kulor.
Precis som du uppskattar jag "hämtmaten". Å du strunta i att laga fler köttbullar - julmat har en benägenhet att alltid vara för mycket. Då får du äta julmat till Trettondagen;-)

Så jag skrattade åt din sons reaktion på jultomten. Personligen har jag nämligen också alltid tyckt att jultomtar och clowner är skräckinjagande "varelser".

PS. Tusen tack för det fina kortet:-) DS.

znogge sa...

Vilken fin och tät gran ni fick så det blev ju riktigt bra till slut!
Så smidigt att beställa julmaten färdig och speciellt när du jobbar under helgen. Skönt att du hinner att vara med och fira ett tag.

Kram och god kväll!

LillaSyster sa...

Mycket fin gran=)
Nu önskar jag dig en riktigt God Jul !

BP sa...

Svar: Ja, jag vet att det är illa ställd med mig och att laga mat. Men kryddpeppar har jag såklart hemma. Att jag laga lutfisken själv beror på att den lagar sig själv och att jag INTE vill ha ärtor med firren;-)

Men jag tänker som ni - ju mindre man behöver göra i köket desto bättre. Speciellt om man jobbar skift som du och din man gör. Beställa hem maten är ju idealiskt. Tycker jag. Precis som du:-)

Carita Liljendahl sa...

En fin och traditionell gran!

it_is/Anette sa...

Det var skoj att få läsa att man tittar på Kalle Ankas jul, det är ju något som dom flesta gör eller ialla fall gjort, men ingen annan har nämnt det.
Ha en riktigt fin julhelg

Anna i Portugal sa...

En väldigt fin gran ni har tycker jag! Önskar dig en härlig uppesittardag & kväll!

Anki sa...

Allt verkar klappat och klart för en fin julhelg med familjen.
Ha det fint och njut av sällskapet och god mat!
God Jul!
Kram

Ditte sa...

Praktiskt att få hem granen till ytterdörren. Och extra fin med klädseln på.
Hoppas julmaten blir till belåtenhet. Vet att de som förr om åren beställt från Sturehof var nöjda. Säkert behövs inte så många fler köttbullar för en tar ju oftast lite av varje. Men å andra sidan är ju köttbullar alltid gott att ha på lut.
Önskar dig och de dina en fin julafton och resterande julhelg. Och förstås att dina jobbnätter blir helt ok.
Kramar från oss på Teneriffa.

Guldkryckan sa...

Hemleverans av gran ligger ju i tiden, skönt att slippa det jobbet själv kan jag tycka.
Här kör vi ju plastgran även i år, två stycken till och med ju.

Ha nu en fin ledighet och ett stort God Jul till dig och din familj. :)

Susie på Stjärnarve... sa...

Har - tyvärr - aldrig kommit på att man kan beställa hem julmaten. Bra idé! Det skulle varit perfekt i år!!
Nyss gjorde jag ordning både cole slaw och legymsallad samt började klä granen och är nu helt slut och var tvungen att sätta mig.
GOD JUL och GOTT NYTT ÅR
Susie

Mrs Calloway sa...

nu ska barnbarnen klä julgranen. men först ska belysningen i. alltid lika spännande att se hur många lampor som lyser. eller inte. jag ska ta itu med Jansson. solen lyser och vi har ett tunt snötäcke. hoppas det varar över julafton. en riktigt god jul önskar jag dig mellan arbetspassen!

Paula sa...

Jag förstår precis hur skrämmande jultomten kan vara när man är liten! Visst lockar julklappsutdelning, men nog är han rätt otäck i sitt vita skägg, och som er tomte i en stor päls dessutom! Få se vad våra småtjejer säger imorgon, tomte är bokad klockan halv ett. Enda tiden som fanns kvar...
Granen var verkligen vacker, en riktig Kalle Anka-gran! Julekram från pörtet

Janerik sa...

Stackars svågern, jag försöker sätta mig in i situationen. Ja, ja, tomten kan nog vara skrämmande för ett litet barn.
Snygg gran du har, själva har vi en plastgran under några år när vi hade hund blev jag allergisk. Allergin gick över men vi behöll plastgranen.
Imorgon ser jag också fram emot Karl-Bertil Jonsson.
God Jul!

Kina sa...

Jättefin gran och så praktiskt med hembeställning av julmaten. Hoppas du får en lugn och fin jobbhelg och att ni kan fira lite där också. Ha det gott!

Boklysten sa...

Det blev julmat och Kalle hos oss också.