fredag 8 december 2023

Fem en fredag

Nej, några färgsprakande bilder hittade jag inte idag på min promenad, men en "gran" lyste upp på min väg i alla fall.
Isen lägger sig på Brunnsviken...
..och den vita snön börjar bli brun och slaskig, +1 grad ute nu, och dags för mej att jobba i helgen!

Elisamatildas "fem en fredag" har idag temat : Yttranden.

1. Vilka ord använder du för ofta?

"Men Gud", eller Oh my God!

2. Vilka ord använder du inte tillräckligt?

"Jag älskar dig"...kan jag behöva säga oftare !

3. Vilket ord har du nyligen lärt dig?

"Ish", ett ord som används istället för "typ", det är ett nytt ord för mej. 

Exempel: I dagens vardagsspråk kan ändelsen sättas på nästan vilken sorts ord som helst, för att göra betydelsen lite vagare. Dessutom kan ish användas som ett eget ord, med samma betydelse (typungefär): Kommer du klockan sex? Ja, ish. (Det vill säga jag kommer någon gång vid sextiden.)

4. Vilka ord älskar du att höra?

Ser fram emot när Samuel kan säga "Farmor", igår blev jag kallad Mommo, inte helt rätt :-)

Men han kan säga "fafa" (farfar)!

5. Vad är ditt favorituttryck?

"...eller hur"...säger jag nog ofta!

Men gillar Byrådirektör H.K Bergdals svar när Karl-Bertil berättar att han gett bort hans julklapp till en fattig  (I Karl-Bertil Jonssons julsaga) : 

  • "Det var förbanne mig det finaste jag har hört sedan jag konfirmerades. Vill du ha ett fikon?"

 

8 kommentarer:

Anonym sa...

Usch är mitt vanligaste uttryck! Säger ofta. Låter ju inte så positivt...
Mormor...vackraste ordet. Förstår att du längtar efter farmorsordet!
Ha det gott Anna-Lena

Hanneles bokparadis sa...

Isen ska man inte lita på, strömmar. Underbart när de små börjar prata!

BP sa...

Ja, för första gången på drygt två veckor står det inget minustecken framför temperaturen. I stan, på vägen och även på vår parkeringsplats är det inte vitt längre utan svart-grått-brunt. Precis som alla år;-)
OMG, ja det glömde jag.
"Jag älskar dig" sa vi ofta till varandra trots dryga 40 år tillsammans. Inte samma sak att säga det till sig själv. Men ibland gör jag det. Känns faktiskt riktigt bra;-)
Första gången jag såg "ish" i Sverige var hos mitt stamställe Starfish&Coffee. Han satte -ish bakom öppningstiderna typ 11-16-ish.
Mommo - nja, inte helt korrekt, men du kan trösta dig med att 1. "Farmor" är svårt att uttala och 2. att han i alla fall vet att du inte är hans mamma;-)
Önskar dig en dräglig arbetsnatt!

Ditte sa...

Ja, färgsprakande kan ju vara på olika sätt- Och visst sprakar dina bilder. På sitt sätt- Jättefina.
Kul att läsa dina svar. Vad gäller "ish" är det ju lånat från Rinkebysvenskan....Har sett ordet i en hel del böcker som jag läst om gängkriminalitet.
Önskar dig en fin helg.
Varm kram

Hannas krypin sa...

Jag använder ofta ish, gärna i kombination med typ. Typisch är ett bra exempel, det ska jag nog lägga till i mitt inlägg. :-)

Guldkryckan sa...

Karl Bertil är ju en favorit hos mig, mycket tänkvärt där minsann.
Dags att arbeta igen för dig, hoppas det gått bra och det varit lugnt.

Ha det fint trots arbetet. ;)

Paula sa...

-isch har jag lärt mig av barn och barnbarn, väldigt vanligt och praktiskt uttryck då man kan ha det till vilket ord som helst. Du får lära Samuel säga famo, det är ju lite lättare. Stackars Noelle hade stora problem när hon skulle lära sig både mommo och momi o dessutom veta vem som var vem...nu går det som en dans.
Eller hur? haha det händer nog att jag använder det dagligen, i de fall jag nu överhuvudtaget pratar med någon annan än jycken....
Adventskram, hoppas det blir lugnt på jobbfronten

Znogge sa...

Jag har en tendens till att säga "säg så här" väldigt ofta så av mina elever fick jag en mugg med den texten på.
Jag har noterat att sonen ofta säger ish så jag funderar på om det är vanligare i Stockholm. Visst hör man det här men inte lika ofta.

Kram och god kväll!