fredag 15 december 2023

Fem en fredag och färgsprakande fredag

Lillasysters tema "färgsprakande fredag" kan jag hänga med på idag, en av mina amaryllisar är på väg att slå ut.
 

...och kvällens Libapizza är väldigt färgsprakande!

Elisamatildas "fem en fredag" har idag temat : Sen.

1. Har du någonsin missat något inbokat?

Vid två tillfällen har vi varit nära att missa vårt flyg hem! En gång på Las Palmas flygplats, jag och maken satt i godan ro och tog en öl på flygplatsen när vi inser att vårt flyg går snart, och det var en lång väg att springa till gaten...vi fick åka ensam i bussen ut till flygplanet...oops!

Andra tillfället var i Berlin, på flygplatsen satt vi och pratade med nyfunna vänner, och missade helt alla utrop att vi skulle ta oss till gaten, så fick vi springa då också!

2. Vad är vanligtvis anledningen till att du är sen?

Troligen att jag börjar försent att helt enkelt göra mej i ordning...

3. Vad har du nyligen blivit klar med innan utsatt tid?

Julkorten ligger redan på lådan!

4. Vad har du för strategi för att inte vara stressad?

Önskar jag hade en strategi...men försöker tänka att det ordnar sig alltid!

5. Vad väntar du på?

Tomten? Nä, skämt åsido, eftersom jag ska jobba i julhelgen så ser jag fram emot långledigheten efter jul...alltså nyårshelgen! Men jag ser också fram emot att få vara barnvakt till Samuel i flera dagar nästa vecka, när lilla familjen ska flytta till Vendelsö.


11 kommentarer:

Paula sa...

Oh, har lilla familjen köpt hus nu när det blir tillökning?
Det är ju tur att du har bra kondition så du hunnit kuta till gaten, jag hade nog blivit akterseglad...
Ha en fin fredagkväll! Kram

Hanneles bokparadis sa...

Fin amaryllisbild. En gång gick jag åt fel håll i gaten, tyckte konstigt att inga andra gick där 🙃 fick bråttom när jag fattade. En annan gång blandade jag ihop gatenummer och sittplatsen i planen!! osv En gång var det strömavbrott… och alla klockor avstängd! Tur att min mor ringde.

Mrs Calloway sa...

vilken underbar amaryllis! jag har också löpt gatlopp på en flygplats. vi stod vid fel gate. och det var inte vårt fel. det var flygplatspersonal som inte lyssnade på mina frågor. men när det väl gick upp för oss - och dem - vilken gate vi egentligen skulle vara vid sade de att det hinner ni aldrig. men jag sprang. och jag som har så dåligt lokalsinne hittade i blotta förskräckelsen vägen till rätt gate. och vi hann. så roligt för dig att rå om Samuel på egen hand! ha en fin tredje advent!

LillaSyster sa...

Pizzan ser så god ut. Har också flera Amaryllisar som är på gång nu -så trevligt. Njut av dina barnvaktsdagar! Tack för att du vill vara med och spraka. Trevlig helg!

BP sa...

Amaryllisen är ju fantastisk - stor med många blommor. Bra jobbat där!!!
Roligt att du/ni också varit nära att missa två flyg. Men för er slutade det lyckligt. Det gjorde det inte för oss. Men så roligt att komma ihåg det nu:-)
Var också tidigt ute med julbestyren, men det hade jag ju inget för med tanke på PostNords "attityd".
Stressa och planera är inte min grej alls. Har samma motto som du "det ordnar sig alltid", och det gör det ju:-)
Kul att du ska vara barnvakt åt Samuel när lilla familjen flyttar söder om stan. Vendelsö ligger ju betydligt längre bort än Vasastan. Tänkte på dina spontanbesök hos lilla familjen - bara ta bussen/t-banan till Odenplan. Nu blir det aningen längre. Hoppas att lilla familjen kommer att trivas i Vendelsö. Min mans bästa kompis bodde där.

Ditte sa...

Trevligt med färgsprakande dalahäst, pizza och amaryllisar.

Kul också att läsa dina svar .
Vad gäller att vara sen är jag det sällan om jag kan bestämma. Men ibland bestämmer SJ eller andra. Har nog aldrig missat något inbokat. INta hitintills.
Har nog aldrig hitintills missat något inbokat.
Stressad? Ytterst sällan. Men kan bli det på en flygplats om folk inte har ordning på sina saker i säkerhetskontrollen och där ska packa upp och om. Tar alltid fast track om jag kan.
kKram och trevlig helg

znogge sa...

Så vacker amaryllis!
Husse är extremt mån om att vara i tid när vi ska flyga så ja, det har hänt att vi väntat fyra timmar på en flygplats. Säger inte mer...
Vid ett tillfälle missade ett barnkalas men sonen hann vara med på halva i alla fall.

Kram och god kväll!

Anna i Portugal sa...

Wow så vacker amaryllisen är! Vad snopet om ni hade missat flygen! Skönt det gick bra i alla fall.

femfemman sa...

Vilken fin amaryllis. Tycker inte att våra är så fina i år. en vit var fin i e första klockorna, sen blev det inte lika bra.
Har missat ett flygg med en hel dag. Man ringde efter oss, och undrade om vi som kom med Göteborgsflyget till inte kom ut genom tullen snart. Då var vi på väg till Värnamo för att lämna katterna hos dottern. Panik förstås. Hade bara fått för mig att det var lördag vi skulle åka på... inte fredag.
Nu löste det sig, kvällsflyg till Munchen, taxi tre timmar till Kaprun. Framme vid midnatt Hann med alla veckans aktiviteter på vandringsresan. Numera trippelkollar jag flygbiljetten.
I övrigt är jag väldigt punktlig. KOmmer vare sig för tidigt eller för sent....
Julkorten är på lådan. Fick ihop sju i år....
God kväll! Kram

Guldkryckan sa...

Ingen amaryllis här ännu, blir nästa veckas uppdrag det.
Ja, den libapizzan går ju inte av för hackor inte, vackert och gott på samma gång förstår jag.

Missa flyget är ju en ren skräckupplevelse i sig, hade också sprungit rejält där.

Stress där ja, man försöker ju i det längsta att hålla sig lugn men ibland räcker inte det..haha..oj oj oj.

Förstår att du ser fram emot din långledighet, samma här.

Ha det bäst nu. :)

Hannas krypin sa...

Jag har också varit nära att missa mitt flyg när jag skulle åka hem från Munchen. Anledningen var att det stod en gate på biljetten och en helt annan på tavlan. Jag fick också springa lite....