onsdag 20 december 2023

Jullista del 1

Det var egentligen tänkt att jag skulle passa Samuel även idag, men Samuels mamma var visst så gott som klar med sitt jobb inför julledigheten och mammaledigheten som nu kommer. Jag saknar honom redan! Men fick istället lite gjort här hemma. Är så glad över mina fina amaryllisar, den ena fick jag ju av F&S.
Men kommer de att blomma ända till på julafton?
Min man kom hem tidigare från jobbet, så vi passade på att åka och handla lite inför jul. De sista julklapparna är inhandlade och lite som behöver kompletteras i matväg, för julmaten kommer till dörren från Sturehof i år! 
Knäcken är också i hamn för i år!

Annika i Reston, USA,  har gjort en lååång jullista, tänkte dela upp den, så del 1 kommer här : 

* Firar du jul hemma eller hos någon annan? 

I år blir vi hemma, ett litet sällskap då yngsta sonen åker till Finland och firar jul med sin flickvän. Jag blir inte heller hemma hela kvällen, klockan 21 ska jag befinna mej på jobbet!

*  Äkta gran eller fejk?

För första gången på flera år så har vi köpt en äkta gran via smålandsgran, den står fortfarande kvar på balkongen i sitt nät, hoppas den är fin!

*  Favoritjulgodis?

Hm, det får väl bli knäck då, det är vad vi har hemma, förutom en ask Aladdin. Men jag gillar marsipan också!

*  Favoritmat i jul?

Sill i alla former, lax och Janssons frestelse.

* Den finaste julmusiken?

Är väldigt förtjust i Peter Jöbacks julskiva, och även Tommys Jul, en underbar cd med Tommy Körberg!

* Mest SÖNDERSPELADE jullåt?

Jag har svårt för "Tänd ett ljus"med Triad, brrr...

* Bästa julfilmen alla kategorier? 

Vill gärna se : Love Actually!

* Mest överreklamerade julfilm?

Ingen aning, har faktiskt inte sett så många julfilmer?

* Den godaste juldrycken?

Min man vill ha gärna ha Mumma på julbordet, men nja jag föredrar en god julöl.

*  Alkoholfri glögg eller glögg med alkohol?

Godaste glöggen tycker jag är Blossas glögg som är spetsad med rom.

* Jenny Nyström jul, eller amerikansk jul?

Kanske enkel att svara på då man bor i Sverige, det blir ingen amerikansk jul här hemma, och väl kanske inte en riktig Jenny Nyströms jul heller?

* Berätta om dina traditioner på julafton?

Det brukar bli glögg till Kalle Anka på TV, därefter julbord. Innan Karl-Bertil Jonsson börjar runt kl 19 så är det julklappsutdelning. Vill gärna höra min svåger läsa upp Viktor Rydbergs "Tomten"!

Resten av frågorna hoppas jag hinner med i morgon!



 

7 kommentarer:

BP sa...

Dina amaryllisar är ju fantastiska! Och det blommar precis lagom till jul:-)
Så du/ni kör som jag. Min jul levereras från Melanders, eller levereras. På julafton åker jag till Täby Centrum och pekar på allt jag vill ha. Så jag är lika "lat" som ni. Visst är vårt motto: "We deserve it because we are worth it:-)"

Tycker det var riktigt ambitiös att köpa en "äkta" julgran. Bra där!

Har nog bara sett en enda julfilm och det var Charles Dickens "Christmas Carol" - lagom deprimerande i och för sig;-)

Njut nu under dagarna du fortfarande är ledig!

Anonym sa...

Kul frågor! Har svårt att besvara, då jag inte är någon julmänniska. Mest känsla av att "allt ska fixas". Även om det säkert innebär så mycket.
Julgodis har jag slutat göra. Nästan bara jag som äter. Köpte ett par påsar skumtomtar ytterligare idag. Det klarar jag mig långt på.
God kväll! Kram//Anna-Lena

Ditte sa...

Förstår att du gärna träffat Samuel idag också men skönt också att ordna lite hemma.
Perfekt med julmaten levererad från Sturehof. Är ju många där som är med i Promenadklubben; bl.a en av delägarna . Och Sturehof hör ju som Riche. Gondolen , Teatergrillen, Taverna Brillo. Ulriksdals värdshus med många fler till Svenska Braserier.
År inte så mycket för listor men kul att läsa dina svar.
Kram!

Anna i Portugal sa...

Kul att läsa dina svar, jag gick igenom hela listan igår så idag vid lunch så publicerar jag den. Skönt att beställa hem julmaten när tid och lust inte finns att laga den själv. Perfekt lösning!

znogge sa...

Amaryllisarna är jättefina och blommar säkert på julafton också.
Det låter som bra planer att beställa julmaten. Väldigt smidigt också. Skönt att du inte börjar förrän klockan nio för då hinner ni fira lite tillsammans.

Önskar en bra arbetsnatt!

Kram

Annika sa...

Så roligt att läsa del 1 av din lista!
Ja, den är skitlång, hahaha. Det är bra att du delar upp den, hihi!
Vi älskar bägge sill, lax och Janssons. MUMS!! Vi tycker, som vi redan visste, olika om Love Actually.
OCH ja, jag kan faktiskt hålla med om Triad, den ÄR uttjatad. Tror att jag har den på min jullista på Spotify, men jag jag ska fasiken ta bort den. Hoppar ju alltid över den då den kommer.
Gillar mumma. Kommer att göra en sådan sats till julafton. Men egentligen skulle jag bara kunna dricka julmust till maten.
HOPPAS granen är jättefin!!! Kommer och läser din del 2 såklart också.
OCH vilka vackar amaryllisar du HAR!!
Kramar från mig!!

Guldkryckan sa...

Amaryllisar är väl näst intill ett måste vid jultider, blir väl att köpa det vid hemgång imorgon, hoppas jag hittar några bara.

Amerikansk jul typ "julfilm" skulle jag vilja prova någon gång men jag är fullt nöjd med en svensk också.

Knäck låter ju gott, ska fråga frugan. ;)

Ha det nu underbart.