fredag 15 januari 2021

Fem en fredag

Min frukost för några dagar sedan.  Elisamatildas "Fem en fredag" som idag kör på temat "nonsens.

1. Vilken vara tror du mest sällan köps i en matbutik?

Jag tror att sniglar, som finns i frysdisken, inte köps så ofta.

2. Hur ser din morgonrutin ut?

Om jag kommer hem från jobbet efter nattpasset så äter jag lite frukost, leker med Molly och spelar lite wordfeud på mobilen innan jag lägger mej och sover.

Är jag ledig sover jag oftast till jag vaknar runt 10-10.30 (missar alltid morgon-TV!) gör frukost på en bricka och går tillbaka till sängen med den. En ljuvlig start på dagen! 

3. Vad blev förra årets bästa köp?

Vår nya säng, en kontinentalsäng, den är magisk skön, och jag har mindre ont i ryggen!

4. Om du fick ett års gratis förbrukning av något, vad skulle det vara?

Skulle inte vara dumt med ett års förbrukning av diesel till vår bil, men det är inte så smart miljömässigt. Drömmen vore ju att kunna köpa en elbil!

Om jag inte väljer diesel som ett årsförbrukning ,så skulle det inte vara dumt med allt i frukt-väg, inklusive jordgubbar, hallon och blåbär, mums!

5. Vad skulle du döpa din båt till om du hade en?

Såklart efter min mamma : Elvy! 

Minus 7 grader på eftermiddagen, men måste ut en stund och få luft, fast frös om benen, så det blev inte en sån lång promenad. Isen börjar lägga sig på Brunnsviken.

 Idag är det visst tulpanens dag, tur att jag köpte tulpaner igår!

Orsakullan undrar idag : 15. Januari kan vara tufft ekonomiskt, ge oss ditt spartips.

Vad gäller billig mat i januari så vad passar bättre än en värmande billig och god soppa ?  Bulgarisk linssoppa är ett bra alternativ.

14 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

vi har börjat äta linser och bönor av barnen, riktigt gott. Minus åtta i Göteborg, inte så vanligt. Vi kör inte bil så mycket, åker mest buss och spårvagn.

Klimakteriehäxan sa...

Jag har ätit min sista snigel, aldrig köpt de djupfrysta heller. Insåg en dag att det jag tyckte om, det var brödet indränkt i vitlökssmör. De små sniglarna såg ju bara ut som måslort, och frågan är om de inte hade ungefär samma konsistens? Fast det var nog "inne" att äta sniglar en period ...
Årskonsumtion av grönt och frukt vore ett trevligt budgettillskott.

BP sa...

Måste säg att din frukostbricka såg väldigt tilltalande ut. Nästan så jag skulle kunna tänka mig att hugga i där, för jag tar ju bara en totalt ohälsosam flytande frukost i form av kaffe och juice.
Kommer du ihåg att man fick skattereduktioner när man köpte just en dieselbil på 1990-talet. Ja, och nu är dieselbilar miljöbovar... Vänta bara, om 20-30 år gäller kanske samma sak för elbilar. För återvinning av batterier är kanske inte så idealisk heller...
Ljuvliga tulpaner som är dagens färgklick:-)

PS. Här var det nio minusgrader, och jag gick ut på balkongen i en sekund ungefär, sedan gick jag in igen;-) DS.

Geddfish ♥ sa...

Jag har aldrig varken köpt eller ätit sniglar, skulle inte komma på tanken!
Jag köpte min underbara ställbara säng för ett par år sedan. Visst hjälper en ny säng ryggen, gjorde massor här.
Jag gör gärna soppa, det är billigt men det gör jag året om. Mina barn älskade linssoppa när de var små - och potatissoppa med lök och ringlad ost i.
Kram!

Lillian "sognafaret" sa...

Å ny seng hørtes veldig godt ut.

znogge sa...

En årsförbrukning av bensin vore inte helt fel kan jag säga. Sniglar verkligen köps eller äts så där tror jag att du har en poäng!

Kram och god kväll!

Anna sa...

Vad mysigt med frukostbricka i sängen, riktig lyx! och vad roligt att jobba på förlossningen och få delta i den stora och häftiga upplevelsen! Elvy var ett fint namn, bebisen har inget än så jag får skriva upp det på min lilla lista :)

Robert W sa...

Vi tänkte lika när det gällde årsförbrukningen. Drivmedel så klart ;)

Paula sa...

Din mamma Elvy, vilket fint namn. Jag hade en arbetskamrat som hette så, några fler känner jag inte. Frukostbricka i sängen med tre galna pälsklingar runtom, nej jisses, mycket bekvämare vid ett köksbord. Vitlökssniglar gillar jag, men hur ofta äter jag dem, en gång vart femte år kanske?
Bra sätt att varva ner med Molly-gos och Wordfeud. Så härligt att ni är nöjda med nya sängen!
Kram

Mrs Calloway sa...

en skön säng är mycket värt. godkänner Molly att du lägger dig ner och sover? om hon skulle vilja leka lite mera, menar jag? den bulgariska bönsoppan ska jag testa

Ditte sa...

Kul att läsa dina svar.
Jag trodde att dansk burkskinka kan vara det som säljs minst i matväg. Men frysta sniglar kanske toppar det.
Gott rött vin, goda vita viner, champagne och skaldjur skulle jag gärna ta som gratis förbrukning under ett år.
Fint att döpa din båt efter din mammas namn.
Våra båtar har bl.a hetat Amanda, Felicia, MaVi och Maxie. Och nu blir det ingen mer....
kram!

Anki sa...

Din frukostbricka där ser fantastisk ut! Kul att läsa dina svar!
Önskar dig en fin lördag!
Kram

Ama de casa sa...

Frukostbrickan ser väldans god ut och själva brickan är ju jättefin den med!

Tulpaner är verkligen uppiggande färgklickar :-D

Ha en härlig lördag!

Kina sa...

Den där frukostbrickan gick inte av för hackor, och om man dessutom har en härlig säng så kan man bli kvar där länge!