måndag 19 februari 2024

Selfie om tårar

 

Börjar dagens inlägg med ett kul minne som dök upp, vår första melodifestival-deltävling som vi åkte till : Leksand 2006!

Dags för veckans "Selfie" som Klimakteriehäxan håller i, handlar idag om tårar. Men först så ska jag nämna en kärleksbok, som jag missade förra måndagen, där svarar jag "Lady Chatterleys älskare"

1. Den boken fick mig att gråta: 

Minns att jag satt i bilen och snörvlade när jag läste "Där kräftorna sjunger" , då vi var på väg hem från en Spa-helg på Sandvik gård.

2. Den filmen fick mig att gråta:

Jag gråter numera för ingenting, och på massor av filmer. Kan tänka mej att jag grät floder när jag såg slutet på filmen "Titanic"! I  modern tid så grät jag i slutet av serien : Börje The journey of a legend.

3. Den nyheten fick mig att gråta:

Det var tufft att se när Börje Salming blev hyllad i Toronto och var så märkt av den tuffa sjukdomen ALS.

4. Den sporthändelsen fick mig att gråta: 

Hm, vet inte om jag gråtit till någon sporthändelse?

5. Den låten fick mig att gråta: 

"Gabriellas sång " som Helen Sjöholm sjunger i filmen : Så som i himmelen.

6. Den kaffetåren är den bästa: 

Första koppen på morgonen, och den ska vara vanligt svart bryggkaffe:-)

Nu stundar en ledig vecka, som börjar bli fullbokad....!



14 kommentarer:

BP sa...

Härligt minne av första Mello-resan. Dubbelt så roligt att den gick till just Leksand.
Har läst "Där kräftorna sjunger", men jag gillade ju inte boken. Så jag grät nog inte. Däremot grät jag när Börje Salming hedrades i Toronto och inte minst i Globen. Han dog ju en vecka senare. ALS är en grym sjukdom väl "i klass med" cancer.
Bra att di åtminstone hade ett gemensamt svar.

Härligt med en ledig vecka, och ingen säger ju att du ska ta det lugnt;-)

Hanneles bokparadis sa...

Verkligen kul bild från Leksand! Titanic var en stark film, man blir röd när man hör olika historier om den resan. Det blev tårar över Börje Salming också. Jag blir också lätt rörd, glädjetårar också. Kaffe blir det först efter lunch...

Ditte sa...

Fint att läsa dina svar. Och flera av dem skulle jag också kunnat ha svarat liknande.
Nr 2,3, 5 ( men har fler...) och även 6 (kan dock variera med kaffesorterna)
Skönt nu med en jobbfri vecka och visst hoppas och önskar vi fint väder och lite vårkänsla.
Kram

Ditte sa...

PS Missade kommentera den roliga bilden från Leksand. Riktigt rolig!
Kram!

LillaSyster sa...

Har inte läst boken. Grät också till Titanic. Gabriellas sång är verkligen stark och mäktig. Ha en skön ledighet fylld med sådant du valt!

znogge sa...

Jag gråter inte så lätt i sådana sammanhang utan känslorna stannar inombords i stället.
Så skönt för dig med en ledig vecka som jag hoppas blir omväxlande och bra.

Kram och god kväll!

Anonym sa...

Te på morgonen, tack! Kul bild! Hur kom ni upp?

Anonym sa...

Anna-Lena var det

Hannas krypin sa...

ALS är verkligen en vidrig sjukdom. Den tar allt tills det inte finns något kvar.

Anki sa...

Kul minnesbild där från Leksand :)
Där kräftorna sjunger var en bok som berörde, men jag minns inte att jag grät.
Önskar dig en fin ledig vecka!
Kram

Annika sa...

Har inte sett serien om Börje Salming, men jag kan nog lova att jag också skulle gråta åt den.
OCH när han hyllades i Toronto, DET var så RÖRANDE.

Den film jag tror jag gråtit mest åt är Steel Magnolias. Men många andra kvalar in där med.

Samma, svart bryggkaffe. helt svart.
Bästa.

ÅÅÅ kul med ledig vecka.

Kramar!

Klimakteriehäxan sa...

Hoppas din lediga vecka börjat bra!
Visst grät vi för och med Salming, det var tufft att se honom, och Helen Sjöholm kan verkligen sjunga så att det känns.

Carita Liljendahl sa...

Den här utmaningen missade jag - men nu har jag läst svaren hos många och även dina svar berör mig.
Visst - Börje Salmings öde rörde mig till floder av tårar.
Många vackra låtar finns det också som berör.
Och om vi inte blev berörda... så hemskt det vore.

Paula sa...

Där kräftorna sjunger var verkligen berörande. Såg du filmen? Jag har inte sett den, jag hade heller ingen lust för jag hade så tydlig bild över både flickan och naturen där hon vistades så det ville jag inte förstöra.Titanic har jag inte sett, är urusel på att kolla på film, hyllningen av Börje såg jag och då grät jag, floder! Livet är så orättvist. Kram