söndag 30 maj 2021

Avsked, morsdag och skyltsöndag

Bästa uskan går i pension, och det känns så sorgligt. Hon fanns där när jag började på förlossningen för dryga 20 år sedan, hon har varit KS trogen sen 1975!
 
Nu vid 67 -års ålder väljer hon att gå i pension och bjöd på en hejdundrande smörgåstårta! Ni som följer min blogg känner nog igen henne från våra skidsemestrar i Järvsö, jag är så tacksam att jag får fortsätta att träffa henne!

Så klart måste det bli en skylt från utsidan av jobbet också i morse, och kramkalas blev det oss jobbarkompisar emellan, och alla är ju numera vaccinerade x2! En liten tår i ögat kom det också, fint tal hölls och uppvaktad blev hon, hon kommer att vara så saknad!
Efter en lite småhektisk natt sov jag gott och var utvilad till kvällen. Bord var bokat på Villa Godthem...
Det blev en morsdagsmiddag med ungdomarna, och såklart tog jag deras klassiska plankstek till varmrätt. Vi var verkligen inte ensamma att vara ute denna fina försommarkväll. Servitören berättade att mors dag var en av de större kvällarna i restaurangbranschen, men det är en kväll som är större, gissa vilken, jo julafton!!! 
En ljuvlig kväll...
BP:s skyltsöndag och jag fortsätter med en fin "dagens ros" från en timanställd barnmorska....
Detta speciella träd som stod på gamla förlossningen är numera uppställd på vår nya avdelning, bebisen ni ser är ett broderi på en nyfödd prinsessa Estelle.
Så från nätet....
Trasig reparatör?
Då föredrar jag den goda smörgåstårtan vi fick i natt!

Orsakullan undrar : 
  1. Vi på Saltkråkan ska göras om, det tycker jag är…
  2. ..nja...originalet är ju nostalgi! Men visst kan man göra en ny Saltkråkan, men för mej är originalet nummer ett!

6 kommentarer:

BP sa...

Vilket fint bidrag till Skyltsöndag!!!
Toppen att du lyckades fota din favo uska med blomsterkvasten i handen framför "Förlossningsskylten". Tänk att hon "stod ut" till 67... En tankeställare för dig kanske. Så skönt att ni har kontakt privat också och kommer åka skidor tillsammans framöver:-)

Villa Godthem - det måste vara minst 20 år sedan jag åt deras klassiska plankstek. Kul att den rätten har överlevt alla "nymodigheter";-)

Att julafton slår mors dag i popularitet, ja det var en överraskning. Då är det ju bara satsa på julafton 2021.

Vilken härlig Skyltsöndag:-) Tusen tack för den och länken:-)

Znogge sa...

Vissa personer lämnar ett större tomrum när de slutar men ni kommer ju att fortsätta hålla kontakten.
Trevligt morsdagsfirande för din del. Vi får ta nya tag nästa helg.

Kram och glad måndag!

Ama de casa sa...

Alltid tråkigt när uppskattade kollegor slutar, men en himla tur att ni kommer att fortsätta att träffas ändå :-)

Minns att jag åt plankstek på 70-talet med pappa och storebror. Så nog är den klassisk alltid. Fast oj vilken stor portion! Härligt morsdagsfirande :-)

Vilken fin hälsning från den timanställda barnmorskan! Den är ni sååå värda :-)

Haha! Ja, vem vill väl ha en trasig reparatör eller en så enahanda smörgåstårta :-D

Ha en fin start på veckan!
Kram

Ditte sa...

Säger som BP; En omväxlande och jättefin skyltning-
Visst är avsked sorgliga men ni kommer att ses igen-
Bilden utanför förlossningen är jättefin.
Och, jodå- jag känner igen henne från Järvsö. Smörgåstårtan ser jättegod ut-
Så lyckat med middag på anrika Godthem och en ljuvlig kväll var det ju- Minns att jag förr ofta var här med mina föräldrar när det var något extra i familjen och även då åt vi planksteken-
Fint att ses här med sönerna.
Skrattade gott åt nätskyltarna med mycket humor-

Vad gäller Saltkråkan tycker jag det är synd att "man ska in och peta här"- Har man inget nytta att komma med?
Kram och trevlig måndag-

Guldkryckan sa...

Alltid lite vemodigt när folk försvinner på en arbetsplats men vid en pension är det ju lite annorlunda men dock lite vemodigt det med.
Morsdagsmiddagen där såg riktigt god ut, lite av en favorit hos mig när jag åker utomlands även om jag inte är en mor ;)

Tillönskar dig en fin måndagskväll.

Paula sa...

Oj så mycket glädje du bjuder på! Har kollat på Markus Aujulays you-tubekanal när han lagar just plankstek, och hade inte alls fattat hur specifik man måste vara för att göra allt rätt" Nu var det nog hundra år sen jag åt en dylik. Så mysig morsdag du fick!