lördag 22 maj 2021

ESC-final!


 Så är det äntligen dags för final ikväll i ESC! Christer Björkman la ut detta på sin officiella sida på facebook. Så trist att han ska sluta, men han ska ju istället tillsammans med bl.a Peter Settman se till att USA ska få sin sångtävling i samma format!

Ett minne dyker upp från en mellotävling i Halmstad 2016....
Här är startordningen för ikväll, hur kommer det då att gå? Oddsen säger så här om topp 5: 

1. Italien vinner! ? Fattar inte varför de är favoriter? En hårdrockslåt....nåja, kanske den bästa hårdrockslåten ikväll, men inte min favorit.
2. Frankrike. En vacker ballad, så långt från Italiens hårdrock man kan komma. 
3. Schweiz. Som han levererade i torsdags, jag tyckte den var väldigt bra!
4. Malta. Som har varit favorittippade att vinna tidigare, men det går upp och ner bland favoriterna vad gäller oddsen. Hon har en bra låt och får gärna vinna tycker jag!
5. Ukraina. Förstår jag inte alls?

Oddsen tippar Sverige på plats 13, och jag är rädd för att det kommer att hamna där....
Mina favoriter är : Schweiz, Island, Malta.....

Här ser ni en snutt av alla bidrag i den ordning de kommer ikväll. Sverige går ut som näst sista låten, nummer 25!

Orsakullan undrar idag : 
  1. Jag förstår mig inte på människor som…
  2. Just nu har jag svårt att greppa konflikten mellan Israel och Palestina...så tragiskt!

7 kommentarer:

Znogge sa...

Det är svårt att tävla i musik men en hårdrockslåt önskar jag inte som vinnare. Något säger mig att Christer Björkman mycket väl kan komma att skriva en bok!

Glad pingst och må bästa låt vinna!

BP sa...

Christer Björkman vet ju till och med jag vem det är. Han är helt suverän och är otroligt sympatisk. Undrar vem som efterträder honom.
Vad gäller ESC har jag faktiskt sett även delar av semi 2, som var betydligt "svalare" än semi 1.
Italien visade ju upp sig i pausen under semi 1, och deras låt är ju bedrövlig. Då tar jag hellre Finlands hårdrockgrupp.
Mina favon är Israel, Litauen och Ukraina. Israel på grund av "överraskningseffekterna" och att hon kunde sjunga; Litauen var roliga och uppträdandet annorlunda; ännu mera annorlunda var Ukraina som jag absolut inte förstod vad det handlade om. Men uppträdandet var så konstigt och stod ut så...
Tror heller inte att Tusse kommer bland de 10 bästa.

Detta sagt av en som är tondöv och inte direkt är intresserad av ESC. Det är tack vare dig och Yvonne som jag envisas med att "recensera" bidragen. Synd bara att Ama verkar ha tappat intresset helt för ESC. Vänta bara, snart kanske hon även tappar intresse för allt som är rött och glittrar - typ julen;-)

Ha en riktigt rolig kväll!

Ditte sa...

Christer Björkman går vidare och kul tanke nu med liknande melodifestivaler i USA. Blir säkert bra tillsammans med Peter Settman. Och han har ju inte längre hem än han hade dit.
Visst kommer jag att titta med ena ögat men kan inte säja att jag bryr mig så mycket. Och kommer Sverige i mitten så är det ju helt ok. Schweiz bidrag gillade jag. Men kanske gillar jag fler i kväll.
Önskar dig en fin ESC kväll-
Kram!

Hanneles bokparadis sa...

vi får se hur det går 🙂

dianasdrömmar sa...

Tyckte Tusse var bra men det gick inte vägen kram

Ama de casa sa...

Oddsen stämde väldigt bra med toppen och Tusses placering.
Kollade inte igår, men slog över en kort stund och just då råkade det vara Tusse som framträdde, snygg tajming av mig va? Sen kollade jag på annat igen :-)
Fast jag har tittat på resultatet i tidningarna idag, nyfiken är man ju trots allt.

Så då blir det Italien för er nästa år då - inte dumt alls :-D

Geddfish ♥ sa...

Jag vågade vägra ESC igår kväll. Nä, jag har inte följt det sista och Tusse trodde jag aldrig på.
Men jag åt och drack gott och tittade på annat på TVn ;)
Skyltkram!