lördag 15 maj 2021

Lördagskul

En promenad runt Råstajön blev det idag, och regnet slapp jag idag också! Gässen av olika slag har fått ungar, och visst är de söta! Fast man vågade inte gå så nära.

En tjej satt precis bredvid dessa kanadagäss mitt bland ungarna, men hon hade bröd med sig, och då var hon accepterad, jag passade på att ta ett foto!
Ledig lördag och maken jobbar, vad gör man? Jo frågar en kompis om hon har lust att äta middag med mig i gamla stan, och det kunde hon!  Passade på att besöka butiken Castor och bloggaren Anni  som hade en bok till mej, den visar jag i morgon. SÅÅÅ mycket fint i butiken Castor, min kompis hittade örhängen som hon köpte, jag måste tillbaka dit i sommar för att titta vidare på allt, hade fullt upp att njuta av Annis sällskap där innan vi gick vidare till Restaurang Österlånggatan 17 där jag bokat bord.
Vi började med en mycket god drink....
Löjrom med mera blev min förrätt.
...och en sallad med halstrad tonfisk som var ljuvligt god!

 Avslutade med en kaffedrink. Vilken helkväll det blev, god mat och massor av prat. Verkligen en restaurang att rekommendera!

Orsakullan undrar idag : 

  1. Tur i oturen...
  2. ...Tyckte jag att jag hade idag när jag slapp regn på min runda runt Råstasjön, och att min barndomskompis var ledig ikväll och kunde med kort varsel träffa mej i gamla stan, vilken helkväll vi fick! 

10 kommentarer:

BP sa...

Så himla kul att du gör reklam för Castor och Anni. Hon skrev ju ett inlägg igår, då hon jobbat hela dagen och haft en endaynklig kund. Det gör ont! Så perfekt att din kompis hittade örhängen. Just konsthantverksbutiker eller rättare sagt konsthantverkarna har ju inte dragit en vinstlott med statligt stöd nu under pandemin.

Nej, varför sitta hemma och ha tråkigt! Perfekt att din chansning gick hem och ni hade en kul utekväll. Det är ju ingen risk att man kommer hem efter klockan 21 med tanke på restriktionerna. Då är du pigg imorgon och kanske hittar en kompis till som vill äta middag med dig:-)

Anki sa...

En härlig dag på alla sätt och vis ... och härliga bilder på gäss och gässlingar :)
Ha en fin söndag!
Kram

Ama de casa sa...

Vilka söta gässlingar! :-)
Lät verkligen som en helkväll som var både trevlig och god :-D

Ha en skön vilodag!

Znogge sa...

Vilken bra och härlig lördag på alla vis! Vet inte när jag åt ute senast...
Saknar det i alla fall men snart kan det kanske bli av.

Kram och god söndag!

Guldkryckan sa...

Fin lördag där, underbart.

Ja, fåglar med ungar ska man passa sig för, de attackerar riktigt aggressivt precis som sig bör.

Maten där såg ju riktigt aptitligt ut, drinkarna också ;)
Skönt att slippa regnet också, det gjorde vi inte här men har förhoppningar om uppehåll idag iallafall.

Ha nu en fin söndag

Ditte sa...

Skönt med en runda runt Råstasjön och visst är dessa små dunbollar fina. Men de växer snabbt och de blir många.
Castor ska jag besöka på nytt nu i veckan. Finns så mycket fint här.
Just Österlånggatan 17 finns har funnits i tankarna hos oss men det har stannat där. Men vet (har hört av vänner som bor i Gamla stan) att de är där och äter då och då och rekommenderar det. Och så också du.
Maten såg riktigt god ut och precis i min smak-
Förstår att ni fick en jättetrevlig kväll.

Kram och hoppas du får en fin söndag

Geddfish ♥ sa...

Det såg allt bra smarrigt ut, den där goda middagen! Kul att dinera med en kompis. Något som jag saknar här, ingen vågar.
Kram!

dianasdrömmar sa...

Vilken mysig dag kram

Anni sa...

Så gott det ser ut! Wow! Det betyder att jag kan rekommendera stället när turisterna återkommer och vill äta något?
Blev så glad av att se dig igen <3
Och ja, din väninna var lördagens enda kund - så "roligt" har vi det ... Jag är tacksam över att hon handlade!

Carita Liljendahl sa...

Här fick man sig ett gott skratt - tack för det! Bäst var nog magens demonstration i knäpptyst hiss, men dragspelet var också kul.
Och visst ska vi hjälpa oss själva <3