torsdag 20 maj 2021

Födelsedagsfirande och semi 2


 I dag är ingen vanlig dag, för det är min mans födelsedag! Stort grattis till honom. Underbart att fylla år så här mellan hägg och syren. I present bjuder jag honom på en kryssning med Cinderella till Höga kusten i augusti. 

Just idag var det dags för mej att få vaccindos nr 2 på KS, så det blev en cykeltur dit idag.


Vi vårdpersonal har ju fått AstraZeneca som första dos, denna gång får vi välja om vi vill ha Pfizer istället som dos nr 2, eller fortsätta med AstraZeneca. Tros de flesta av oss har valt att fortsätta med AZ, byta vaccin känns ju sådär?





Underbart väder denna 20 maj!
Det tycker Molly också, och håller sig på golvet fast vi öppnat ett fönster på balkongen.
Strax kommer ungdomarna hit och firar sin pappa. Vi tar hem lite grekiskt från den lokala grekiska kolgrillen. Undrar om ungdomarna vet att här slås TV:n på kl 21, för då blir det semi nr 2!

Hur ser oddsen ut inför kvällen då, jo så här säger de : 
 1. Schweiz 
 han har nog den ljusaste rösten av alla män i ESC, en fin låt faktiskt och är med bland de som tros kan vinna på lördag, så visst går han vidare ikväll.
2. Bulgarien
Nej, varför tror de att den går vidare? 
3. Island
JA, en underbar låt. Synd nog får de inte uppträda live ikväll, nån i gruppen har testats positivt för covid, men som tur är har de ju spelat in någon av repen, så vi får se dem alla på scenen i en inspelad version.
4. Grekland
Ja, hon går vidare till final.
5. Finland
Va roligt att de ligger i toppen för att gå vidare, har nog inte hört hela låten riktigt, och sorry Paula, men det är inte riktigt min stil...
6. San Marino
En partylåt, ja, hon ska gå vidare!
7. Portugal
Vilken överraskning, de brukar inte gå vidare ( ja förutom då de vann hela ESC!) denna låt är faktiskt inte så dum...
8. Serbien
Borde gilla den, en upptempo låt, men de där tre brudarna på scen....nja.....
9. Albanien
En överraskning, trodde inte alls på den när jag hörde den första gången, men såg lite av repet på youtube, vilken pampig ballad, hon måste absolut gå vidare!
10. Österrike
En till ballad med en kille som kan sjunga, kul att den nu ligger bland topp 10.

Saknar Estland som ju också har en bra ballad tycker jag, Lettland är en cool låt, trodde den skulle ligga i topp, men icke! Trodde Moldavien kanske också skulle ligga bland de 10 bästa, men nej. 
Nån som inte går vidare , och det håller jag med om, det är Danmark-..som skickat en gammal dansbandslåt!

Må bästa man och kvinna vinna!

Orsakullan undrar idag : 
  1. Ett ordspråk jag ofta använder…oj...vad kan det vara?!
  2. "Som man bäddar får man ligga"...nja, vet inte om jag säger det så mycket, men den kom jag på nu i all hast.....

7 kommentarer:

Znogge sa...

Så mysigt med firande i kväll och nog anar några att teven kommer att vara på. Vilken trevlig present till maken din.
Nu ska jag duscha Miss T så jag lär inte orka titta.
Har man fått Astra och det har gått bra så är det nog klokt att välja samma denna gång.

Kram och god kväll!

BP sa...

Stort, stort GRATTIS till din man:-) Å vilken fantastisk födelsedagspresent. Hoppas att det blir en toppen kryssning på hemmaplan!

Vädret var helt underbart idag - i lä och i solen vill säga. Balkonghäng när det är som bäst:-)

Min (snygga) husläkare och hans anställa valde också AZ som andra dos, trots att alla är yngre än 65. Så du valde nog rätt där.

Ska nog också kolla åtminstone snabbspolningen ikväll. Tyckte att första semin var riktigt bra. Hoppas att även andra semin håller hög klass. Synd för Island, verkligen. Läste att de var/är en av förhandsfavoriterna att vinna hela ESC.

Ditte sa...

Stort grattis till maken! Och härligt med en kryssning i present och särskilt till vackra Höga kusten. En av min absoluta favoriter. (Hoppas att min jobbresa hit blir av i juli.)
Fint att du fått din andra dos vaccin idag och lite gratismotion fick du också. Tror absolut det är klokt att fortsätta med samma vaccin. Och varför inte?
Molly verkar njuta av den vackra dagen hon också och kanske samlar hon sig för firandet av maken.
Vad gäller semi del 2 så passar jag men ska i alla fall titta med ena ögat på lördag. Om inget roligare dyker upp. Var inte direkt imponerad av semi 1.
Inser att jag börjar bli gammal. Men en del bitar var i mitt tycke bättre förr. Och man minns dem-
Önskar dig och de dina en fin kväll.
Kram

Geddfish ♥ sa...

Grattis till din make! En fin tid att fylla år på.
Tror du valde rätt med AZ. Jag hade inte varit rädd för att ha fått AZ. Den gick på fm och på em var det Moderna. Och i morgon tar jag min dos nr 2.

Nej, jag följer inga semifinaler. Fullt upp med annat.
Ha det fortsatt fint! Kram!

Anki sa...

Grattis i efterskott till din make! Bra tid att fylla år på! En kryssning är en perfekt present!
Jag bryr mig inte om ESC ... men hoppas alla som följer programmen och gillar det får en trevlig kväll när det blir final.
Finaste Molly - hon ser ut att njuta av uppmärksamheten när du fotar!
Ha det gott!
Kram

Ama de casa sa...

Stort GRATTIS till din man! Vilken helt perfekt present också :-)

Men? Jag trodde du skulle jobba och missa semi nummer 2? Vilken tur att jag mindes fel, särskilt eftersom det var en sån speciell dag och allt :-)
Haha! Ja, jag undrar också om ungdomarna var beredda på att TV-n skulle gå igång klockan 21... :-D
Jag såg inte igår heller. Får se hur det blir på lördag...

Molly är verkligen en riktig linslus! En väldigt söt sådan också :-D

Ha det gott!

Ami sa...

Grattis i efterskott till din man!
Och vilken fin present han fick av dig!
Och mysigt att han blev firad tillsammans med ungdomarna!
Kram och trevlig helg!